Det, som man skal passe på ved offshore, er, at man ofte ikke har en kina-mands chance for at gennemskue, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert, hvis man ikke selv er inde i pågældendes lands love og regler.
Jeg kender til flere tilfælde (om end i Thailand, der ikke er et typisk offshore land), hvor et fx kunne være, at en dansker oprettede et selskab i Thailand, hvor der blev lavet en investering. Investors danske revisor varetog dette. Efter en uenighed ønskede investor mere indsigt.
Jeg blev derfor kontaktet, hvorpå investors advokat kontaktede mig efterfølgende. Det lykkedes mig at fremskaffe de relevante papirer (og oversætte dem løsligt). Investor var slet ikke ejer på nogen vis og end ikke i bestyrelsen.
Jeg er ikke nok inde i sagen til at lave en konkret vurdering af ret og vrang, ligesom jeg heller ikke kan uddybe den nærmere. Jeg kender heller ikke til, hvordan retsagen blev afsluttet.
Teknisk set kan lignende uenighed ske i et typisk offshore land, selvom sproget er engelsk, men jeg vil nok anbefale:
1) Gøre det via en dansk "agent", så det er under dansk værneting.
2) Have en uvildig rådgiver fra pågældende land med på sidelinien.
Hilsen, Robert