Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud fra 3. mand i enkeltmandsvirksomhed, hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er ikke bekendt med, hvordan reglerne for indskud i enkeltmandsvirksomheder virker, og opretter derfor denne debat med følgende eksempel:

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og min gode ven i Rusland(fx) ønsker, at støtte min virksomhed med noget startkapital, som virksomheden skal bruge, så den kan komme igang med at købe/sælge.

Han indskyder derfor et pengebeløb på min(virksomhedens konto), som jeg efter et år skal tilbagebetale.

Mit spg. er så, hvordan kan man undgå(hvis muligt) at SKAT ser indskuddet, som en indtjening virksomheden har, og dermed ikke trækker personlig skat fra beløbet min ven har indsat?

Er det rigtigt, at beløbet er et lån, og jeg dermed skal anse det som fremmedkapital?

Med venlig hilsen,

Christian.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18

Cschmidt:
Er det rigtigt, at beløbet er et lån, og jeg dermed skal anse det som fremmedkapital?

Ja. Der er tale om posteringer på balancekonti og vil derfor ikke påvirke din skat.

/Henrik

Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:11

Ok. Men hvordan vil det så se ud, hvis indskuddet i stedet ikke skulle tilbagebetales, og virksomheden "bare" fik pengene til forbrug?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:33

Kobler mig på da jeg ikke kan vælge at få besked om svar på enkelt tråde - det er alt eller intet - men

Var det et ApS ville det kunne være et sponsorat som ville gå på omsætningen og være fuldt skattepligtigt for modtager i en almindelig "driftsvirksomhed" og afhængigt af typen - gir det reklame for giver  eller ikke- for en dansk giver - være fradragsberettiget eller ikke, og samme spørgsmål ville ha betydning for moms - ofte ville der skulle moms på sponsorat, dog med undtagelser hvis der slet ikke er reklameværdi mig bekendt - men spændt på Henrik´s givet korrekte svar når/hvis det kommer

Citerer lige landsretten vedr moms eller ikke moms på sponsorat - i alle fald for en filmproducent, men mon ikke samme ville gælde alt, hvis der ikke var modydelse af nogen art - eller indikerer det med offentlig tilgængelig film noget med kunst??:

Tilskud til produktion af film blev af Landsskatteretten anset for momsfrit med den begrundelse, at tilskudsmodtager (filmproducenten) ikke kunne anses for at levere varer og ydelser til tilskudsgiver, jf. SKM.2002.84.LSR. Der blev lagt vægt på, at tilskudsgiver ikke erhverver nogen materielle rettigheder over filmen, at tilskudsgiver ikke har nogen indflydelse på produktionen, at filmen er offentlig tilgængelig og, at der ikke var en sammenhæng mellem tilskudsbeløb og reklameværdi.

følger medSmile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)