Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for moms og skat på salg af egne malerier

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 194
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg maler en del, og er ved at skaffe mig en efterspørgsel på salg af mine malerier, jeg vil gerne gøre det efter bogen, men da reglerne for malerier ikke er helt så gennemskuelige som andet kunne det være lækkert hvis der var nogen der kan opstille et eksempel på mig, hvordan jeg fx bogfører et salg af et maleri til 1000 kr.

På forhånd tak - Mikkel.

TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.

Fra Korsør
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 10:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 10:49

Tak, det hjælper på momsen, :)

jeg er bare stadig meget i tvivl om hvordan man griber skatten an, er der nogen foreskrifter for hvordan materialeforbrug og timeløn skal hænge sammen i sådan en situation, eller er det mig som kunstner der bedst ved hvad der er brugt på hvad af timer og materialer?

TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.

Fra Korsør
Tilmeldt 16. Jan 11
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 11:30

Da det jo er salg at egne malerier, skal du ikke tænke på timeløn til dig selv - det giver ingen mening.

Du skal kunne dokumenterer dit varekøb med bilag.

Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 11:36

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37

Du skal angive fortjeneste minus dokumenterede materialer som indtægt til skat og skatte af det som al anden indtægt på på toppen af din øvrige indtægt, sikkert ialt 43-44% i meget runde tal op til topskat
Dersom det er din eneste indtægt går dine fradrag jo fra i den nye kunst indtægt
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 16:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel,

Debit Kredit

Salg af billeder 10.000,- kr. (flere) kreditere konto for omsætning 10.000,00 (x)moms føres automatisk på konto for udgående moms)

Materialer 3000,- kr. (flere)  Debiteres konto for materialer  ..........3.000,00 (x) moms føres automatisk på konto for indgående moms

______________________________________________________________________________________

Resultat: (Dækningsbidrag)........................................................7.000,00 

Det er dette du skal opgive i din selvangivlse når den tid kommer!

Du kunne med fordel anskaffe et program til at bogfører i - det ville hjælpe dig med at holde styr på dette og på momsen.  

ad x) moms konti oprettes i programmet tillige med andre konti i din kontoplan

Du skulle se på dette freeware program - WinFinans Small Business - let tilgængeligt jeg bruger det selv og du er velkommen til at kontakte mig for mere info derom!

Jeg hjælper dig gerne igang med det!

God fornøjelse!

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du skal angive fortjeneste minus dokumenterede materialer som indtægt til skat

Enig med Cookie om dette er grundlaget for beregningen af din SKAT. Du skal derudover være opmærksom på at der findes en særlig beskatningsordning for kunstnere og forfattere. Ordningen minder i princippet lidt om virksomhedsskatteordningen og giver dig mulighed for at udskyde en del af din beskatning.

Indkomsten fra din kunstnervirksomhed kan du vælge at opspare på en bunden konto mod betaling af en foreløbig skat på 25 procent.  Først når du hæver fra kontoen, sker den endelige beskatning af indkomsten.

For at bruge ordningen skal du i 2012 have en skattepligtig indkomst, der overstiger 176.400 kr. Der kan opspares mellem 5.000 kr. og 587.800 i år, ligesom det samlede indskud højst kan udgøre 587.800 kr.

Du kan med fordel anvende ovenstående ordning, hvis din indkomst er meget svingende år for år. Eller til at skyde beskatningen til år, hvor du evt. ikke når topskat.

/Henrik

Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 18:11

Mange tak for alle de brugbare svar, det hjælper en del på overblikket. Jeg må igang med bogføring.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)