PC'en er købt og betalt privat før virksomhedsoprettelse. Under erhvervsmæssigt brug, går den i stykker - og bliver sendt til reperation. Det koster mig så i alt 2301 kr. (ekskl. moms) for selvrisiko + ny forsikring, som begge er betalt privat. Både computer og forsikring, står i privat navn og adresse. |
Søger 5 minutters (online) konsultation med revisor
Du kan overføre en andel af udgifterne svarene til den erhvervsmæssige forbrugs andel, som du selv har gjort. Dette bør du ikke blive beskattet af da det svarer til du stiller dit private aktiv til rådighed for virksomheden og kan derved opkræve en godtgørelse svarende til de løbende udgifter. Mvh Christian |
Statsautoriseret revisor - København
Så hvis jeg har brugt min computer til 50% til erhvervsbrug (og 50% til privatbrug), så kan jeg trække (50% af 2301 kr.) dvs. 1150 kr. fra mit overskud, uden at blive beskattet, er det korrekt? Mange tak for din hjælp, Christian. Din slags gør Amino til et endnu bedre sted for iværksættere. |
Jeg vil dog anbefale dig, at overveje i fremtiden, om det ikke netop kunne være en ide at holde udgifterne i virksomheden og lade dig beskatte heraf. De nuværende skatteretlig er særligt fordelagtige i forhold til dette. Det kræver bare, at virksomheden har likvididiteten til det, alternativt kan du lægge ud for det privat og få en mellemregning, hvorved du vil kunne hive penge ud skattefrit indtil denne går i 0 (husk det aldrig må gå den anden vej, altså låne penge i virksomheden.) |
Ja, men nu var denne computer købt et lille stykke tid inden, at jeg stiftede virksomheden, så derfor var det ikke en mulighed at købe computeren gennem virksomheden. Men det er da rart, at man kan spare lidt penge, når nu man har været så uheldig at få en ekstra udgift pga. computerreparation. Hvis jeg i løbet af året har printet over 100 A4-sider fra min private printer - kan der så fradrages noget fra denne? Eller havde det krævet, at jeg skiftede printerpatroner mellem hver private printing og hver erhvers printning? |
Jeg lovede, at vende tilbage vedr. din printer. Jeg vil mene, at du kan fratrække udgifter svarende til den erhvervsmæssige anvendelse heraf, hvis du kan lave en pålidelig opgørelse af dette og gemme den til hvis skat skulle komme på kontrol :) |
I forhold til dine blæk patroner kræver det en nogenlunde opgørelse af hvor meget du har printet erhvervsmæssige kontra privat. |