Kære alle, Jeg søger en revisor, der kan hjælpe mig med 5 minutters rådgivning her på Amino (f.eks. over chatten). Det drejer sig om skatterådgivning. :-)) Med venlig hilsen Patrick |
Jeg søger stadig en skatteekspert ;-)
Jeg søger stadig en skatteekspert ;-) |
Måske er det lettere, at skrive dit spørgsmål her - da folk så kan svare, når de har tid - og ikke er afhængig af, at mødes på chatten :) |
Hej Martin, Ja, du har ret. Men jeg havde ikke held med det i et tidligere indlæg. :( Det drejer sig om hjælp i forbindelse med skattefradrag på min selvangivelse fra 2011. Jeg håber på, at der er nogen, der kontakter mig - enten over chatten eller en privat besked. Med venlig hilsen Patrick |
Indtil videre har jeg fået forskellige svar, så jeg vil gerne lige have det på plads. Regnskabsåret er 2011. Her er mine spørgsmål: - Kan jeg trække 50 pct. af mine reparationsomkostninger (for min computer) fra i skat - uden at blive beskattet af multimedieskatten? Computeren bliver brugt 50 pct. privat og 50 pct. erhverv. Kvittering haves. - Kan jeg trække 25 pct. af min telefonregning fra i skat - uden at blive beskattet af multimedieskatten? Telefonen bliver brugt 75 pct. privat og 25 pct. erhverv. Kvittering haves. - Omkostninger i forbindelse med printning af erhvervsmateriale på min private printer. Kan jeg fratrække et beløb pr. printet side - eller hvordan? Jeg håber på at få rigtig mange gode svar ;-) |
Hej Patrick,
Dette har været drøftet her: http://www.amino.dk/forums/t/168079.aspx#1134829 Heraf fremgår det at den multimedie skat er ændret og indebære at man mod at "opgive" 2500,- kr. som lønmodtager kan anvende en firmabetalt mobil/tlf/internet privat. Erhvervsdrivende: Den selvstændigt erhvervsdrivende skal indtægtsføre de 2.500 kr. som personlig indkomst som overskud af virksomhed, og indtægten indgår i bidragsgrundlaget, jf. AMBL § 4, jf. PSL § 3, stk. 1. Se afsnit C.C.8. Se dette link fra Skat: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061416&chk=205780#2061417 Det betyder at man som selvstændig påligner sig selv 2500,- kr. ( der kan bogføres i dit regnskab som en indtægt) på en oprettet konto eks."Medie Skat". Og kan derefter fratrække alle omkostninger på multimedierne! På denne måde er vi nu ud over al regning af privat/erhvers anvendelse. Bemærk at der er en moms der skal fordeles priv/arbejde!
|
mvh john sommer|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|
|se: Om mig i min Amino-profil|
Gælder det også, når regnskabsåret er 2011. Hvis jeg ikke tager fejl, så er det, du omtaler, alt sammen gældende i år 2012.
|
Som skrevet ovenfor skal du huske den erhvervsmæssige/ private fordeling ved moms fradagsretten, samt at faktura mv. Er stillet til din virksomhed. |
Statsautoriseret revisor - København
Hvis jeg nu dropper det med fri telefon - og udelukkende fokuserer på computeren. Min private (og erhvervs) computer bliver totalskadet. Jeg har den forsikret (privat betalt), men skal betale 472 kr. (ekskl. moms) i selvrisiko samt 1829 kr. (ekskl. moms) for den nye computer. Det vil sige i alt 2301 kr. (ekskl. moms). Hvor meget kan jeg trække fra? Jeg bruger computeren 50 pct. privat og 50 pct. erhverv. Kan jeg så trække 50 pct. af 2301 kr. = 1151 kr. fra mit overskud? Og uden at blive omfattet af multimedieskatten? Hilsen Patrick |
2012: du vil sagtens kunne undgå beskatningen af pc'er, da dette ikke udløser beskatning ved blandet anvendelse. Dog skal du for telefonen, så gøre som ovenfor anført (som oftest er det en væsentlig besparelse, at lade sig fuldt beskatte heraf og trække den fulde udgift fra i virksomheden!). Problemet i det, som du skriver er, at du blander pærer og bananer sammen. Som jeg forstår dig har du tidligere anskaffet en pc'er igennem virksomheden, hvorved du har fået en købs faktura i virksomhedensnavn (ellers giver den ikke fradrag for moms/skat ved anskaffelsen). Du har så nu haft et uheld hvorved den er blevet skadet og ladet din private forsikring stå for udbedringen heraf. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor de vil gøre dette, hvis du har fremsendt et købs bilag med virksomhedens navn på. Dette er dog mere forsikrings relevant... Uden at være helt 100% sikker, da jeg ikke har set en forsikring dække på tværs som her før, vil jeg anse det som et udlæg på vegne af virksomheden - hvor du har lagt ud for virksomhedens ret. Af pc. I dette tilfælde vil du kunne trække hele beløbet fra i virksomheden (igen 2011=Multimedieskatten). Jeg er dog nød til at skæve lidt til hvorvidt pc'eren er anskaffet korrekt isforhold til adresserne på bilag, siden din forsikring har dækket den. Så fleksible er min forsikrings dame dæleme ikke ;) - Venlig hilsen Christian |
Statsautoriseret revisor - København