Hvordan ændrer jeg mit enkeltmandsvirksomheden til et I/S? og hvad gør jeg med regnskabet kan jeg få lov til at køre med det gammel regnskab da vi har en masse udeståenderne fakturaer i enkeltmandsvirksomheden
Juridisk er der ikke nogen forskel på et enkeltmandsfirma og et I/S... mon ikke du kan ændre det på virk.dk? eller på webreg?
/Morten
N.B. det betyder at det ikke ændrer noget ift. til udestående debitorer og kreditorer... Du fortsætter såvidt jeg husker også med samme CVR nummer... overvej virkelig seriøst om det ikke er et Aps i skal stifte istedet...
“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide
Juridisk er der ikke nogen forskel på et enkeltmandsfirma og et I/S... mon ikke du kan ændre det på virk.dk? eller på webreg?
/Morten
N.B. det betyder at det ikke ændrer noget ift. til udestående debitorer og kreditorer... Du fortsætter såvidt jeg husker også med samme CVR nummer...
Så enkelt er det ikke Morte.
Udgangspunktet er at der i et enkeltmandsfirma er 1 ejer, hvor der i et I/S er 2 eller flere ejere. Basalt set skal enkeltmandsvirksonheden afvikles og indskydes i et I/S. Det vil sige CVR-nr. nedlægges og det nye I/S får sit eget CVR-nr.
Når der oprettes et I/S sker det med udgangspunkt i en interessentskabskontrakt, hvor det bl.a. aftales ejerandel og værdi af disse. Fordringerne fra enkeltmandfirma kan godt indskydes i I/S, men hvem siger at medinteressenten har interesse i det? Hvad med tab på fordringer der er skudt - skal den oprindelige fordringshaver pludselig dele et evt. tab på disse?
Det er altid fedt at blive klogere.. men upåagtet I/S kontrakten, så hæfter man ihvertfald personligt - var ikke klar over at man i en I/S kontrakt juridisk kunne fordele denne... jeg var faktisk næsten 100% sikker på at man i alle tilfælde hæfter solidarisk...
Sorry for et vildledende svar... men jeg vil fortsat anbefale Aps :-)
/Morten
“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide
men så forstår jeg ikke hvis vi afslutter regnskabet så kan vi da ikke forsætte med det gammel regnskab
Det kan I heller ikke. Enkeltmandsfirmaet og det kommende I/S er to selvstændige juridiske enheder. Hvis du vil ophøre med dit enkeltmandsfirma så skal regnskabet afsluttes. Hvis dirften fortsættes i et I/S er der skabt et nyt firma som skal lave sit eget regnskab.
Du kan også vælge at lade dit enkeltmandsfirma fortsætte og så have et I/S. I det tilfælde skal du så lave 2 regnskaber.
Det korte af det lange - du kan ikke bare fortsætte med det gamle regnskab.
Henrik K har forklaret det, jeg tror bare jeg vil anbefale, at I får en revisor til at hjælpe med interesentskabskontrakten og han kan også hjælpe med hvordan nuværende fordringer kan komme med over nye I/S hvis det er det I vil, han skal samtidigt hjælpe med evt skattemæssige konsekvenser for det gamle cvr hvis løsningen du vælger er at lukke det
I I/S hæfter i solidarisk, i ApS kun for anpartskapitalen, dog i forhold til bank ofte med selsskyldnerkaution så også der, med andre ord, ofte personligt
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER