Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revision på flere niveauer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jul 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er selvstændig IT konsulent med et lille Aps. Selskabet har eksisteret 13 år og jeg har alle årene benyttet en revisor til revision og udarbejdelse af årsregnskab. Den daglige bogføring står vi selv for og dette foretages i WinFinans programmet.

Jeg betaler ca. 12.000 for revision og udarbejdelse af regnskab. Udover dette bidrager revisoren egentlig ikke med noget. Han kommer eksempelvis ikke af egen drift med forslag til "fradrag" jeg kunne benytte mig af eller lignende, men svarer naturligvis på konkrete spørgsmål.

Jeg er for nyligt blevet opmærksom på, at man kan aflevere sit regnskab uden at have involveret en revisor, på trods af at der er tale om et Aps.

Hvis dette er korrekt er der umiddelbart følgende muligheder:

1) Jeg udarbejder selv årsregnskab, som indsendes til E og S uden revisor påtegning.

2) Jeg udarbejder selv årsregnskab, som efterfølgende kontrolleres og påtegnes af en revisor.

3) Årsregnskabet udarbejdes og revideres som hidtil af en revision.

Mulighed 1) finder jeg ikke attraktiv, idet det er min formodning, at myndighederne nok er mere opmærksomme på regnskaber, hvor der ikke har været involveret en revisor. Ikke at jeg har decideret snask i mit regnskab, men der er naturligvis nogle småting som kan diskuteres.

Mulighed 2) er nok den der tiltaler mig mest, idet myndighederne stadig får et revideret og påtegnet regnskab, men det trivielle arbejde er udført af mig selv.

Mulighed 3) er naturligvis den nemmeste, men er det 12.000 værd?

Som det fremgår af ovenstående er jeg umiddelbart mest interesseret i mulighed 2), men er der noget jeg skal være opmærksom på?

Eftersom jeg selv står for bogføringen, samt udarbejdelse af årsregnskab, er der vel blot tale om, at en revisor lige skal "bladre" det igennem og give regnskabet sin påtegning/anmærkninger.

Set fra myndighedernes synspunkt kan der vel ikke skelnes mellem mulighed 2) og 3) ?

Glæder mig til at høre jeres synspunkter og erfaringer ….

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 07:58

Jeg er selv i den samme situation som dig - jeg har dog valgt at ligge al bogføring hos min revisor. Det koster mig stort set det samme som du giver, al arbejdet ligger bare ikke hos mig. 

Jeg formidler gerne en kontakt hvis du vil have det, det skulle undre, om han ikke kan gøre det billigere. 

Kim

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 08:24

Hvis i selv aflevere regnskabet til erhvervstyrelsen skal i være opmærksomme på i skal indberette elektronisk med en fil.

Det tager nogle timer at sætte sig ind i.

Find hellere en revisor som hjælper dig med råd, de koster dog ofte lidt mere :)

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 09:04

Hej,

Der er vel også den mulighed at du fravælger revision, men fortsat lader revisor udarbejde årsregnskabet.

Revisor kan så give en erklæring om assistance med regnskabsopstilling (dog en erklæring uden sikkerhed). Denne erklæringstype medfører i forhold til revisionserklæringen udarbejdelse og dokumentation at langt færre arbejdspapirer set fra revisors side. I sidste ende betyder det også et lavere honorar for dig. Overvej dog konsekvenserne af en påtegning med/uden sikkerhed.

Men hensyn til SKAT’s kontrol skal oplysningerne om revisor samt erklæring angives på selvangivelsen. SKAT kan bruge oplysningerne når de udvælger selskaber til kontrol.  

Mvh.

Christian

Tilmeldt 26. Jul 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:43

Tak for tilbagemeldingerne, men for at holde diskussionen på sporet må jeg hellere præcisere:

Den daglige bogføring vil jeg selv stå for, så den del af "arbejdet" er ikke i spil.

Ingen ønsker at blive kontrolleret og myndighederne er naturligvis ekstra opmærksomme på regnskaber, som ikke er revideret og påtegnet af en revisor, hvorfor jeg kun er interesseret i at aflevere et regnskab der er revideret af en revisor.

Som jeg ser det er der 2 muligheder for at aflevere et revideret regnskab:

1) Revisor laver hele årsregnskabet, herunder revision og påtegning

2) Jeg laver alt det manuelle arbejde omkring udarbejdelse af årsregnskabet, så revisoren blot skal kontrollere at alt er i orden og derefter givet det sit blåstempel :-)

Det er som sagt en lille biks jeg har, med et beskedent antal bilag, hvorfor det ikke burde tage mere end et par timer at revidere.

Set for myndighedernes side er der jo ingen forskel på løsning 1 eller 2 - de får et retvisende, revideret og revisor-påtegnet regnskab. Den eneste forskel er, at jeg i løsning 2 har lavet det manuelle arbejde, men i sidste ende er det revideret af en revisor.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:01

Ingen forskel...

Men tror ikke din revisorregning vil blive lavere af den grund. Den største del af revisors arbejde ligger i dokumentatioen og arbejdspapirerne der skal udarbejdes ved revision. Opstillingen er en lille del.

Mvh.

Christian

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)