Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forening eller virksomhed til at organisere koncerter?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 18. Apr 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har interessen i, at organisere koncerter med artister fra Balkan-landene. Artisterne vil være kendte navne fra de pågældende lande, men jeg er i tvivl om det skal være forening eller virksomhed. Jeg er 19 år, studerer og er på SU. Koncerterne vil for det meste foregå i diskoteker, som udlejes mens større koncerter (2000-3000) mennesker vil foregå i haller til at starte med i Danmark, men senere hen også i Sverige.

Billetprisen skal beskattes med 25% Moms? Hvad med beskatning af artister og udlejning af diskotek?

Ved i om der er noget krav med, at man skal have "security" folk inden, under og efter koncerten som skal stå for sikkerheden?

På forhånd tak

Fra København N
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu kan jeg nok ikke svare på hele dit spørgsmål, men har dog nogle overvejelser og historier fra mine egne valg ift. selskabsform m.m.


Drev selv et I/S med en kammerat og vi er nu omdannet til ApS, da vi fik problemer med SU som skulle betales tilbage. Vi havde en del indtjening i virksomheden og denne indtjening anses som privat indtægt og derfor kom vi på kant med SU. Det var privat indtægt også selvom vi ikke trak penge ud af firmaet, men lod dem stå til nye investeringer - I/S er gratis at stifte. Et Aps koster 80.000 kr min at stifte og der er en række større regler ift. regnskab m.m. Men her er det virksomheden der beskattes med 25% af overskuddet.
Ang foreninger mener jeg der er en del større regler, da det her er muligt at søge tilskud til div. aktiviteter m.m. Derfor er der vist også krav om at de penge foreningen tjener bruges på de formål der er beskrevet i foreningen vedtægter. Da du sikkert gerne vil tjene til dig selv og selv have en del af overskudder skal du ihvertfald først sikre dig at du kan trække penge ud til dig selv fra foreningen. 

Ift beskatning af lokaler du lejer, mener jeg det kommer an på udlejer. hvis de påfører din faktura moms, kan du selvfølgelig trække det fra, men udlejer de til dig uden moms, kan du ikke, men mund ikke der er pålagt moms!

Ift. vagtfolk ved jeg at mange steder kræver at man har vagter på, nogle steder skal man endda bruge deres egne. For din egen skyld ville jeg dog også vælge vagtfolk, så det sendes et signal om at der er styr på tingene m.m. 

Håber du kan bruge det og held og lykke :)

barbiksen.dk - NY Webshop med billigt barudstyr til hele danmark

Tilmeldt 18. Apr 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan foregår beskatning i I/S hvis jeg vil have udbetalt pengene til mig selv og er det lettere, hvis jeg selv ejer det at stifte "personligt firma"?

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en del efterhånden der arrangere koncerter med musikstjerner fra balkan især serbien og bosnien

Nogen gange bliver der afholdt 3 til 4 koncerter på en måned og det er ikke alle der tjener penge...Har en bekendt der arrangere koncerter i en større jysk by

Det er nemt at arrangere det...Du finder ud af hvilke musikstjerner du vil have til at give koncert, du kontakter deres manager og aftaler en dato samt betalingsbetingelser, fly, hotel, security osv og wupti så har du en koncert

Håber du kan bruge det til noget

Med venlig hilsen

E T

Tilmeldt 18. Apr 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke det er i Kolding? :)

Jeg har tænkt mig at arrangere på Sjælland og i Malmø, men bruger jeg de samme regler i Danmark som jeg ville bruge i Sverige?

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

inksalg:

Mon ikke det er i Kolding? :)

Jeg har tænkt mig at arrangere på Sjælland og i Malmø, men bruger jeg de samme regler i Danmark som jeg ville bruge i Sverige?

Jo det er det

Tror der er mere i det hvis du arrangere noget på Sjælland, da der er ikke så mange koncerter der bliver afholdt der

Mht. Malmø så er der også et par stykker i Sverige der arrangere koncerter der

Det med reglerne kan jeg ikke lige hjælpe dig med

Hvis du starter op i DK så stifter du bare et selskab og så går i gang med at kontakte managers mv.

Tilmeldt 18. Apr 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Et selskab er et ApS og som jeg har forstået det er det rimeligt dyrt. Er det ikke mullgt at jeg stifter privat virksomhed (enkeltmandsvirksomhes) eller skal det så være et I/S?

Hvor meget tror du fortjenester vil være ved organisering af 2-4 koncerter årligt?
Fra København N
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen I/S er det samme som enkeltmands. 

Beskatningen foregår via en udvidet selvangivelse. Når du så har opgjort hvad du har tjent og hvad overskuddet er, så indberetter du det på din selvangivelse, hvorefter SKAT beregner hvad du skylder / har tilgode. Det er klart at hvis du har underskud giver skat et fradrag til dig.

Vi havde den regel at når vi tog 1000kr ud af firmaet til os selv privat, så lagde jeg lidt til side til Skat, da de kun opkræver en gang årligt.

Mit bedste råd er nok at kigge nærmere på startvæksts hjemmeside og læse mere om de forskellige former for selskaber 

barbiksen.dk - NY Webshop med billigt barudstyr til hele danmark

Fra København N
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det koster 80.000kr at stifte et Aps. Koster skal tænkes som, at man skal indskyde 80.000 i virksomheden, som du så kan købe produkter for (Radio, veste m.m.). 

Et A/S koster vis 250.000kr, men er lige gyldigt i dit tilfælde, tænker jeg. 

aner ikke hvad en fortjeneste vil være, det kommer an på hvor god du er til at sælge og om du sælger drikkevare, entre, kunsterens honorar, m.m. 

barbiksen.dk - NY Webshop med billigt barudstyr til hele danmark

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

inksalg:
Et selskab er et ApS og som jeg har forstået det er det rimeligt dyrt. Er det ikke mullgt at jeg stifter privat virksomhed (enkeltmandsvirksomhes) eller skal det så være et I/S?

Hvor meget tror du fortjenester vil være ved organisering af 2-4 koncerter årligt?

Standarden er at de optræder 2 timer alt der over koster ekstra

Priserne pr. optræden ligger mellem 3.000 og 20.000 euro alt efter hvem man hyrer

Hvor meget fortjeneste der ligger i det ved jeg ikke men der er mange omkostninger forbundet med at afholde koncerter

Markedsføring, personale, sikkerhedsvagter, lokaler, drikkevarer osv

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)