Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At købe udstyr til en forretningsidé, afskrivning og hvad hvis ingen omsætning

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 24. Apr 12
Indlæg ialt: 55
Fra  Sønderborgferiebolig.dk Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..
Står med en forretningsidé, hvor det drejer sig om hovedsagelig at tage billeder og video for erhversdrivende og private, men fra at kunne starte op er jeg nød til at købe udstyr for at lærer udstyret at kende, samt det vil nok gå et stykke tid før, fra jeg køber til at jeg skal ud og sælge mit min ide..
Derfor tænker jeg, kan jeg tillade mig at købe udstyr for lad os sige omkring 30000 dvs. Kamera, bærbar og andet til formålet, og selvfølgelig med oprettet moms nummer. Men hvad nu lad os sige at jeg ingen kunder for, og der går 2 år, har man stadigvæk ret til at afskrive sine indkøbte ting.

1. Det drejer sig som et enkeltmandsfirma og jeg har job ved siden af, skal jeg skyde pengene ind i firmaet jeg skal bruge til udstyret, eller bare købe det og selvfølgelig gemme kviteringerne. Nogen fordele ?

2. Jeg laver en hjemmeside samt webshop. ( tænker at det vel også er et bevis overfor told og skat at jeg har forsøgt, hvis de betvivler afskrivningen) hvis det i værste fald ikke skulle give afkast.

3. Vi snakker hovedsagelig elektronik der skal afskrives.

Nogen bud..
På forhånd tak Henrik A

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der kan ikke svares klart. Man kan jo nok regne med en vis risiko for at skat vil forkaste afskrivninger på fotoudstyr og evt computer til 30.000 kr, hvis ikke det fører til noget med lidt overskud. De vil så kunne mene du er registreret for at trække momsen fra og tage afskrivning på rent hobby udstyr

Det er ikke forbudt at ha underskud år 1 f.eks (og som heller ikke at blive ved med at ha det og så lukke) men skat kan vurdere det som hobbyvirksomhed - eller slet og ret som rene private køb - så det er lidt gyngende grund. Netop kamera og computere vil mange private jo gerne købe - så det var lettere hvis du havde lager af herrejakker i forskellige størrelser - hvilket jo ikke nytter dig.

Alene en webpage/shop der reklamer med at du er fotograf tror jeg ikke er nok, men vist kan det hjælpe, selv om du jo så også har fuldt job med andet ved siden af som kan trække i modsat retning. Du skal dog nok regne med, at kunne få en del indtæger ind - over tid - for ikke at løbe i risiko

Det er klart, at du kan chance og købe det ind i virksomhed fra start når du er seriøs, men du kan også købe og så gemme kvitteringer - men går der laang tid inden du starter virksomhed, vil du så skulle sælge udstyret ind i virksomheden - går det stært accepterer skat normalt nogle måneder fra køb til firmastart - og at bilagene går ind

Jeg tror heller ikke du får det store ud af at betale et lille gebyr for bindende svar hos skat, men det kan andre måske også kommentere på. Jeg gik bare ind fordi dit spørgsmål nu stadig stod med 0 svar

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 12
Fra  Sønderborgferiebolig.dk Skrevet kl. 10:11

Hej John..

Tak for at du lige kom forbi mit indlæg og brugte tid på at give et svar;)

Men under alle omstændigheder i forhold til, som du siger at de måske kan forkaste det, så ville det bedste sikkert være at få en en revisor ind under fra starten ??

Feks. Står og skal købe en Bærbar nu her som jeg skal bruge til et Magento kursus i næste måned, og måske først om 6 måneder bruges til når jeg går online og starter op seriøst. Kunne være rart, hvis de kunne gå så lang tid tilbage, skal jo også have chancen for bruge tid på min opstart :)

Men de er sikkert ikke nemme at danse med ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58

Man kan i alle fald få råd fra revisor som så også kan forsvare dig hvis skat ikke synes det virker seriøst nok. Du skal lige ha med, at du kan fratrække kurser der er forlængelse af din uddannelse og nødvendige for at vedligeholde din indtjening, men ikke kurser der er ny type uddannelse og ligger uden for det hidtidige. Du kan på "amino freelancer" søge revisor og finde en der for rimeligt små penge vil gi sin vurdering, og som så siden må hjælpe med at bakke op om det
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 12
Fra  Sønderborgferiebolig.dk Skrevet kl. 00:57

Super John tak ;)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 27. May 11
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 10:26

Dette er ikke længere en aktiv profil. Ønsker du kontakt med Confero, så tjek www.confero.dk

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:11

Hej Henrik,

Hjælp-til-Selvhjælp:
Nogen bud..

Det er jo gode spørgsmål og du har så også fået gode svar - men en styrke i dit tiltag set i relation til hobby- versus erhvervsvirksomhed vil det jo nok være af betydning, at du var uddannet indenfor området som fotograf/filmbranchen eller lignende - det ville nok hjælpe en del på skat´s vurdering.

Ved ikke om du er uddannet i branchen - men hvis nej kunne din investering jo også omfatte en investering i en kursusrække med efterfølgende investering i udstyret.

Det vil nok bevirke at dit forretningstiltag vurderes anderledes fra Skat - som ellers nok kunne få den opfattelse at det var hobbybetonet.

Men gætterier det er det!

Men du kunne jo bare gå i gang købe udstyret - arbejde hele året - og så se om der ikke kommer så meget gang i din forretning at du kan bogfører dine indtægter og udgifter herunder din investering (afskrivning da beløbet er for stort til straksafskrivning der i dag er 12.300,-)  

Se her om afskrivning herunder de nye regler om 115% afskrivning:

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/302.html

Det betyder:

Efter 30. maj, kan du nu afskrive 25% af investeringen incl. moms gange 115/100 (den nye regel om 115 %) i år.

Altså:
afskrivning i 2012: 30.000 * 1,15 * 0,25 = 8625 - Rest 30.000,00 - 8625,00 = 21375,00 samme model år 2013 og rest i 2014 

Dette har være drøftet herinde prøv at google

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 24. Apr 12
Fra  Sønderborgferiebolig.dk Skrevet kl. 11:21

Ja det var jo en konkret link Lars ! Tak ;)

Og for en god ordenskyld paster jeg lige lidt tekst ind hvis andre skulle søge på det problem. Sjovt nok skriver de op til 6 måneder før start, men jo tættere man kommer på opstart af virksomheden jo større er chancen for fradrag...Hmmm lidt som vinden blæser :(

Når du starter virksomhed kan du få fradrag for dine udviklingsomkostninger. I de fleste tilfælde kan du få fradrag for de udgifter, du har haft inden for de seneste seks måneder, før virksomhedens start. Det kan være udgifter til erhvervsmæssigt lejemål, telefon, løn eller reklame. Jo tættere på starten udgifterne er afholdt, desto større er sandsynligheden for, at du får fradrag for dem.

Tilmeldt 24. Apr 12
Fra  Sønderborgferiebolig.dk Skrevet kl. 11:43

Hej John Sommer..

Er ikke uddannet inde for området, men har arbejdet med medier i mange år på hobby niveau, men ja utroligt at de måske kan se det fra den vinkel også :)

Men min ide, er ikke kun baseret på almindelig fotografering og video optagelser, da jeg skal via udstyr tage billeder fra luften. Så lidt en unik branche hvor der egentligt ikke ligger uddannelse bagved, men nærmere et selvstudium på den del med at tage billeder i højden. Men ja alt mit udstyr, kommer til at ligne legetøj :)

Man kan sige at jeg har Joomla webredaktør uddannelsen, og påbegynder et Magento kursus med henblik på online salg af billeder, og forhåbentligt på sigt andre varer. Kan være at det måske er nok, at de kan se mine kursuser baseret på makedting giver plus i sidste ende..

Men ja du har ret John, det er vel bare at komme igang og kan man ikke afskrive i værstefald, så er man da kun 30 kilo fattigere, og stadigvæk billigt sats på en forretning :)

Tak for udregningerne :)

MVH Henrik

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 12:06

Hej Henrik,

Du kunne jo også kontakte Skat og forhøre dig - selv har jeg et godt kontakt navn der er mig meget behjælpelig med spørgsmål og svar.

Men se dog at komme i gang og bogfør fra dag 1 incl. din afskrivninger og så tag den derfra!

Intet er så Hæmmende for en succes som frygten for en fiasko!

For Henrik hvis det er afgørende for dig om skat accepterer din forretning før du vil begynde på den så har du nok ikke den rette attitude på iværksætteriet!

Forretnings iden lyder spændende og kun du kan vurdere potentialet - så hvad venter du på? 

Mht. det regnskabsmæssige der kan du komme igang for meget små midler et FREEWARE program og lidt konsulentbistand så er du selv-kørende med dit bogføringsarbejde.

Selv anvender jeg FREEWARE SW ( WinFinans til Small Business ) til økonomistyring og bogførings opgaverne for mine kunder i min Konsulent -og Handelsvirksomhed.

Hvis du vil høre mere derom så ring/skriv!

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)