Hej, Jeg har besluttet at kaste mig over affiliate marketing via facebook og er i den forbindelse stødt på nogle forhindringer/spørgsmål. Jeg er helt ny og ikke så godt inde i de forskellige termer endnu. Jeg er er med i et affiliate netværk og første forhindring er, hvordan jeg får koden til linket fra ad'en kopieret over på facebooks section "opret en annonce". Hvor skal det kopieres ind henne? Er det unde URL øverst på facebook i "opret annonce"-sektionen, eller? Derudover er jeg noget forvirret over hvordan jeg kommer til at få en indtjening? Jeg kan se at man skal angive et beløb for det daglige kampagne budget, samt angive hvad jeg vil betale for CPC. Men det foreslåede CPC(fra facebooks side), ligger langt over det jeg får pr. CPC via affiliate netværket. Eks: Jeg får 0,25 kr. pr. CPC fra netværket, men Facebook forslår et CPC på 3,78 kr. samt at mit samlede daglige kampagnebudget skal være dobbelt så stort som CPC. Jeg går ud fra at jeg skal få et større CPC fra mit affiliate netværk, end facebook foreslår? Eller er det misforstået? Hvad betyder det samlede kampgnebudget? Er det en ydelse jeg betaler udover CPC?
Er der nogen der kan hjælpe mig med at kaste lidt lys over ovenstående.
På forhånd tusind tak :-) |
Hej Karin.
Hvis du får et fast beløb på 0,25 kr. pr. klik kan du nok ikke få overskud ved at reklamere på facebook på den måde, jeg har tidligere brugt deres ad system, og betalte gennemsnitligt 5 kr. klikket. Facebook er ikke billige, men man kan segmentere dem rigtigt godt.
Måske skulle du prøve noget CPA istedet for CPC, f.eks. noget hvor du får 40 kr. pr. lead eller lignende, og så håbe at det giver profit.
Alternativt kan du lave en applikation der deler og gror på den måde, men det er en helt anden historie.
Ja, URL'en du får fra din affiliate indsættes i URL.
Dit daglige kampagne budget er hvad du max vil bruge om dagen, sætter du det til 37 kr. skal du nok ikke regne med mere end 10 klik, når den overstiger beløbet holder den op med at vise din reklame.
Samlet kampgnebudget er så vidt jeg husker hvad du vil bruge ialt, og derefter stopper den med at vise reklamen.
Men at køre CPC (betaling per klik) på Facebook kan næsten ikke komme til at give overskud, med mindre du finder en kampagne i dit affiliate netværk der er villig til at give mere end Facebook forlanger, og det er vel næsten umuligt, det er sjældent de giver over 2 kr. for et klik.