Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af hus

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 12
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et enkeltmands firma, og overvejer og købe hus. Det jeg havde tænkt mig at gøre var følgende:

1. Købe huset Privat, normalt som alle andre

2. Udleje HELE huset til firmaet (Nej, jeg skal IKKE bo der)

3. De udgifter jeg så har til lån per måned privat, f.eks. 10.000 ville jeg så kræve i husleje fra mit eget firma. På den måde kan jeg betale banken fra de leje indtægter jeg har.

Grunden til jeg ønsker at gøre det her, er at jeg skal ha' købt en stor maskine, og der hvor jeg PT bor har jeg ikke plads til den. Frem for at bruge f.eks. 10.000kr på at leje lokaler, synes jeg det er bedre og købe noget selv, og betale sig selv. På den måde "smider man ikke penge ud af vinduet".

Er der nogen der ved om man kan gøre dette?

Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:49

Hvorfor ikke lade firmaet købe huset og afdrage på gælden?

Såfremt der er penge eller lånemuligheder i firmaet?

Fra Ubby
Tilmeldt 22. Jul 12
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:27

Man skal vel også betale skat af leje indtægten... Eller er det kun af overskudet?

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 09:25

Hej Jack & moernmik,

moernmik = Hvis jeg køber huset i firmaet, så ejer jeg det jo ikke. Dvs hvis jeg f.eks. om 1-2 år ønsker og bo der, så skal jeg købe det tilbage eller udleje fra firmaet. Synes bare det virker en del mere besværligt, fordi pointen er jo at jeg skal bo der på et tidspunkt.

Jack = Ja, det jo så det. Det ved jeg nemlig ikke, men vil meget gerne finde ud af det, så håber der er nogen som kan svarer på det. Jeg frygter dog lidt at du kunne ha' ret, at man nok bliver beskattet af det, men jeg håber da næsten det kun er af fortjenesten. Dvs hvis jeg f.eks. sku kræve 15.000 i husleje, men mine omkostninger er 10.000. Det ville jeg dog ikke gøre.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:31

emcct:

1. Købe huset Privat, normalt som alle andre

2. Udleje HELE huset til firmaet (Nej, jeg skal IKKE bo der)

Når planen er, at du på et senere tidspunkt skal flytte ind i huset, så er det bedst at købe det privat, og så leje det ud til firmaet.

Hvis planen var, at du ikke skulle bebo huset, og udelukkende holde det 100% erhvervsmæssigt, så ville jeg anbefale dig at købe huset i firmaet.

Vær dog i øvrigft opmærksom på, at der er bopælspligt i de fleste danske huse, hvilket betyder, at du ikke bare kan købe et hus, og så anvende det 100% erhvervsmæssigt. Tjek din lokalplan for andre restriktioner omkring erhverv (herunder anvendelse af maskiner i bygninger i området).

emcct:

3. De udgifter jeg så har til lån per måned privat, f.eks. 10.000 ville jeg så kræve i husleje fra mit eget firma. På den måde kan jeg betale banken fra de leje indtægter jeg har.

Bemærk, at de renteudgifter du har privat kun giver ca. 1/3 fradrag, og du vil derfor ikke have et regnskab, som skattemæssigt går i nul, selvom dine indtægter svarer til dine udgifter.

Du kommer derfor til at have et skattemæssigt overskud, hvilket påvirker at du skal af med penge i skat, hvis du laver en sådan konstellation. Penge, som du vel at bemærke IKKE længere har, da du har betalt dem til banken.

Hvis det er firmaet, som køber huset, så har du dog 100% fradrag for renteudgifterne, så det vil være det skattemæssigt mest fordelagtige, men altså kun en løsning som dur, hvis du ikke selv skal bebo huset, da du ellers meget sandsynligt vil blive for hårdt beskattet af fri bolig.

Tilmeldt 14. Jan 12
Skrevet kl. 13:07

Hej Martin,

Mange tak for dit svar. Dermed kan det jo slet ikke betale sig.

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 111
Fra  Fitnessbuddy Skrevet kl. 13:15

Er jeg helt galt på den når jeg nu siger at det er helt og absolut lovligt at bruge dele af et privat hus som erhverv så længe det bliver. Holdt fraskilt?! :-) du kan roligt skrive til skat og bede om et besøg fra dem, så kommer de i en times tid og rådgiver kvit og frit :-)

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:40

Christian Møller:
Er jeg helt galt på den når jeg nu siger at det er helt og absolut lovligt at bruge dele af et privat hus som erhverv

JA. Der kan være masser af restriktioner i lokalplaner mv, som gør, at det ikke er lovligt at drive virksomhed i almindelige huse, især hvis der er brug af maskiner, eller der er meget trafik til virksomheden. Det sikreste er, at spørge kommunen.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)