Hej alle Jeg har rodet lidt med en opstartsidé som jeg vil høre jeres holdning til, om den ville give mening at gå videre med. På en hjemmeside kan folk afgive penge-donationer til støtte til opbygning af fattige landsbyer i eksempelvis Afrika. Fx en lille nødlidende landsby, som mangler en bæredygtig vandforsyning, reparering af en skolebygning, køb af en brugtbil etc. Når tilstrækkeligt med penge er gået ind på fx en paypal-konto, så tager jeg afsted og får sat det pågældende projekt igang i den nødlidende landsby, når det konkrete behov i landsbyen er identificeret. Jeg tager kamera og videokamera med og tracker projektet, så man kan følge med derhjemme. Da jeg ikke selv er hverken håndværker, byggemester eller lign. vil det nok kræve at jeg hyrer sådanne profiler dernede, som kan hjælpe med projektet. Min tanke er at 90% af donationerne går til det pågældende projekt. De sidste 10% er mit honorar. Ideen er opstået ved at jeg ikke bryder mig om de gængse nødhjælpsorganisationer, som indsamler millioner til lign. nødhjælp, uden at man egentlig taget ser hvad ens penge bliver brugt til. Jeg kan fx indbetale 100 kr. og aldrig rigtig få at se hvad der sker med dem. Det er kun tanken om at jeg hjælper, jeg får ud af det. Min idé skal skabe synlighed, gennemsigtighed og personlighed. Dvs. folk skal på hjemmesiden kunne følge med det samlede donationsbeløb. I landsbyen skal de kunne følge med i projektet, pr. video, fotos og blog. Dem der indbetaler donationer skal kunne føle at de er en del af projektet og at de føler at de gør en forskel som de kan mærke og se. Så hvis man indbetaler fx 100 kr. vil man i større grad kunne mærke at de penge gør virkelig en forskel som kan ses. Store nødhjælpsorganisationer er nærmest anonyme i den forbindelse. Ideen kunne udbygges til en slags charity-kickstater agtig hjemmeside. Hvad synes I? Er ideen bæredygtig? Vh |
Hej Piopakk
Som udgangspunkt synes jeg altid, at det er godt at hjælpe fattige i Afrika.
Der hvor der muligvis kan være et "problem" er, at du skal have honorar og derved tjener du penge på andres fattigdom, så betragter jeg det ikke som velgørenhed i ordet forstand.
Jeg har givet produkter væk, hvor alt fortjenesten gik til velgørenhed. Jeg har også et sponsorbarn, som jeg overføre et fast beløb til hver eneste måned. Det eneste jeg får ud af det, er at et fattigt barn kommer i skole og får en uddannelse.
Jeg er ikke stor tilhænger af at blande honorar og velgørenhed sammen, med mindre det er en af de blåstemplet organisationer.