Jeg står i den situation at jeg fra 1 september skal have et kontor i Skive, og i den forbindelse har jeg en køretur på godt 46 km hver vej dagligt. Har man ret til kørsels fradrag når der er tale om eget firma?, og i såfald skal dette fradrag blot opgives på min selvangivelse, eller skal det trækkes gennem mit firma.
Der er det drøftet men nedenstående satser gælder for erhvervsmæssig brug af privat bil:
Kørselsgodtgørelse: Skattefri kørselsgodtgørelse (erhvervsmæssig brug af privat bil): 3,80 kr. pr. km. for de første 20.000 km. (3,67 i 2011) Skattefri kørselsgodtgørelse ud over 20.000 km: 2,10 kr. pr. km. (2,00 i 2011)
Du skal føre kørebog. Hvis ikke du har en, så print ud fra Iværksætter 2011, hvor der bagerst i bogen er nogle kopiark.
Der er det drøftet men nedenstående satser gælder for erhvervsmæssig brug af privat bil:
Kørselsgodtgørelse: Skattefri kørselsgodtgørelse (erhvervsmæssig brug af privat bil): 3,80 kr. pr. km. for de første 20.000 km. (3,67 i 2011) Skattefri kørselsgodtgørelse ud over 20.000 km: 2,10 kr. pr. km. (2,00 i 2011)
Du skal føre kørebog. Hvis ikke du har en, så print ud fra Iværksætter 2011, hvor der bagerst i bogen er nogle kopiark.
Hej John,
Tak for linket, dog besvarer det ikke helt mit spørgsmål om jeg kan trække kørslen fra mit hjem til mit kontor dagligt fra?.
om jeg kan trække kørslen fra mit hjem til mit kontor dagligt fra?.
Det skal køres over din skat som du betaler dvs DU skal have et transportfradrag.
Hej Niels,
Tak for svaret,
Som jeg forstår det så vil det altså sige at det foregår på mere eller mindre samme måde som hvis man er ansat i et firma og skal have befordrings fradrag, er det korrekt? Og i så fald skal det vel ikke køres ind over mit firmas regnskab, men direkte ind på min skatte side som hvis det var kørsel fra / til en arbejdsgiver.
Befordringsgodtgørelse 2011: Befordring mellem hjem og arbejde (over 24 km. og op til 120 km.* frem og tilbage): 2,10 kr. pr. km. (2,00 i 2011) Befordring mellem hjem og arbejde (over 120 km.): 1,05 kr. pr. km. (1,00 i 2011) Dette beløb er et fradrag i den personlige indkomst og opgøres på selvangivelsen.
*I 2011 var strækningen 24-100 km. Der er kommet ekstra 20 km. på. Kørselsgodtgørelse: Skattefri kørselsgodtgørelse (erhvervsmæssig brug af privat bil): 3,80 kr. pr. km. for de første 20.000 km. (3,67 i 2011) Skattefri kørselsgodtgørelse ud over 20.000 km: 2,10 kr. pr. km. (2,00 i 2011)
Jeg har set dit link i dit første svar, og det gav ikke et klart svar til mit spørgsmål.
Jeg ved ikke om jeg skal gå udfra befordringsgodtgørelse eller kørselsgodtgørelse.
Altså jeg vil mene at det passer under begge kategorier.
Befordringsgodtgørelse - Fordi jeg kører fast hver dag fra mit hjem til mit kontor, hvilket jo er som ved et regulært arbejde.
Kørselsgodtgørelse - Det ville være mest logisk at det var denne som skulle bruges i og med at det er selvstændig virksomhed, dog er det jo ikke "Erhvervsmæssig brug af bilen", da jeg jo blot bruger bilen til at køre til mit kontor og det ikke er kørsel ud til kunder..
Hvis du ikke bruger bilen erhvervsmæssigt og alene kørsel til/fra job så benyt reglerne om kørsels fradrag på din selvangivelse - altså befordringsgodtgørelse!