Hej Jesper
Som jeg forstår reglerne skal du have skattefri befordrings godtgørelse for kørsel i din private bil! Dvs 3,80,- pr km op til 20000 km og derefter omkring 2 kr pr km..
Det giver jo også nogle flere penge, medmindre din bil kører under 4km pr liter diesel - men du skal altså føre kørebog!!
Ret mig venligst hvis jeg tager fejl medaminoer
for så skal jeg da vist have rettet noget i mit eget regnskab...
Har sakset denne (gamle) forklaring herinde fra som jeg synes beskriver det meget godt, satserne er gamle..
"Du skal føre en kørselsbog hvor i du skriver dato, kundens navn, kilometertælleren ved start og kilometertælleren ved slut. Den viser hvor mange kilometer du har kørt i erhvervsøjemed og derved danner grundlag for de penge du skal have som godtgørelse for at have brugt din private bil - endvidere gælder det også som dokumentation over for Skat hvis de kommer og spørger.
Statens takster for 2006 ser således ud:
- Kørsel til og med 20.000 km årligt: 3,30 kr. pr. km
- Kørsel ud over 20.000 km årligt: 1,78 kr. pr. km
Det vil sige, at du, når du f.eks. har kørt 5 kilometer til en kunde og 5 kilometer tilbage igen, har godtgørelse for 10 kilometer = 33 kr. Hvis det nu i stedet havde været f.eks. 50 kilometer der var imellem kunden og dig, så ville det jo være 330 kr - så det er altså ikke småpenge vi snakker om...
![]()
Pengene er skattefrie. Det vil sige, at du kan trække dem ud af din
virksomhed og lægge dem i din private lomme - uden at skulle betale skat af dem. Du skal selvfølgelig lige huske at føre dem ind i din virksomhedsregnskab som "
Kørselsgodtgørelse", så du har styr over hvor pengene er røget hen.
"
/Jesper