Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtepagt/særeje af virksomhed - hvad er fair overfor partneren?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes faktisk ikke at der er nogen tvivl - selvfølgelig skal du have din virksomhed som særeje. Du kan jo sagtens være i formuefællesskab med din kone ifht. alle andre aspekter af ægteskabet - bare IKKE din virksomhed. Det giver ingen mening, hvis I pludselig skal skilles, at du så skal dele din virksomhed og midlerne i denne med din (eks)kone, som intet har med virksomheden at gøre.

Måden at gøre det på kunne evt. være skilsmissesæreje med fuldstændigt særeje for længstlevende. Så beskytter du dig selv og din virksomhed ifht. skilsmisse og hvis du nu skulle gå hen og dø først, vil din kone slippe for at hendes formue skal deles i forbindelse med skifte. På den måde ville jeg mene at man tilgodeser begge parter i ægteskabet.

Men du kan jo høre din kæreste/kone om I ikke skulle gå til en advokat og tage en snak om at sikre jer begge bedst muligt, både i forbindelse med skilsmisse og død. Og Retsvirkningsloven er heldigvis sådan at man kan indrette ægtepagter (næsten) som man vil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Deka

Dit helt primære ansvar er over for den virksomhed og de medarbejdere du har ansat/ansætter i den og det er uansvarligt vanvid at æventyre den virksomhed på dit ægteskabs alter...

Du kan med statistikken i hånden se i øjnene, at der er 67% chance for at dit forhold bringes til ophør og ville du selv tage ansættelse i et fartøj hos en reder, hvor risikoen for forlis er 67% ???

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg er enig med Lone. Du har formentlig tid til din virksomhed, fordi hun tager sig af flere hjemlige pligter. Sådan er det hos os, og det er jeg min kæreste meget taknemmelig for. Der er ikke den store risiko for stiftelse af gæld i mit tilfælde, så der er derfor ikke behov for at beskytte hende mod det.

Kald mig gammel romantiker eller et fjols - jeg kunne ikke nedlade mig til at bede hende skrive under på særejeaftale for noget som hun inddirekte har bidraget til. Så må det bære eller briste :)

God vind

Fra Århus
Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 24
Fra  MinAdvokat.dk Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder i det daglige med ægtepagter online - de mange indlæg illustrerer fint, hvilke overvejelser for og imod særeje, I bør gøre jer.

Erfaringsmæssigt vælger de fleste i jeres situation ENTEN rent fælleseje (ingen ægtepagt) ELLER 100% særeje om virksomheden (ægtepagt om kombinationssæreje).

Lovgivningen åbner mulighed for forskellige mellemløsninger - for dem, der ikke er til 'enten/eller'. Eksempelvis:

• Særeje om anparterne i dit ApS - men ikke om udbytte af anparterne

• Brøkdelssæreje: I aftaler, at hun skal have MINDRE end 50% af virksomhedens nettoværdi ved skilsmisse, f.eks. 25%, mens du beholder 75%

• Kompensation: Hun får særeje om aktiver af nogenlunde samme værdi som virksomheden. Forudsætter, at man har f.eks. et hus med friværdi, som kan gøres til hendes særeje. Denne løsning passer måske ikke til jer, men jeg nævner den til orientering, fordi den ofte anbefales til par, der har været gift længe og hvor manden 'pludselig' ønsker særeje om sit ApS. Hustruen får oftest noget af cirka tilsvarende værdi som sit særeje, så balancen bevares

Der findes flere varianter, men jeg stopper her - mit råd er, at I bør tale åbent om det. Lad det ikke være et tabu. Det er jer, der skal afgøre, hvad der er 'fair' i JERES forhold - ikke selskabets rådgiver, eller os på Amino.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Hej Deka

Dit helt primære ansvar er over for den virksomhed og de medarbejdere du har ansat/ansætter i den og det er uansvarligt vanvid at æventyre den virksomhed på dit ægteskabs alter...

Du kan med statistikken i hånden se i øjnene, at der er 67% chance for at dit forhold bringes til ophør og ville du selv tage ansættelse i et fartøj hos en reder, hvor risikoen for forlis er 67% ???

Godt jeg ikke er gift med en der tænker så forsimplet juridisk som dig, eller barn af en sådan for den sags skyld. Selvfølgeligt er tingene meget mere nuanceret end det der her beskrives. Ikke alt kan gøres op i practicalities - og stakkels de mennesker der tror det er sådan. Jeg er som sådan ikke uenig - en ægtepagt kan være helt klogt tænkt her og ville ud fra den måde trådstarter spørger på, søge det - men der er intet vandvid i at vælge andre veje. Der er mange som med fordel og glæde har valgt en ægtepagt fra - og troet på kærligheden - hvor tosset det end kan lyde - men JA -  rent statistisk må man jo på forhånd regne det for en dødssejler og indrette alt derefter hvis det er med den påSurprise

Held og lykke i alle fald med at forene kærlighed - tillid og følelsesliv med succes i forretningen.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er lidt af en skæg aggressiv fætter.-)

Du stiller et åbent spørgsmål og spørger om råd på Amino - og bliver frygtelig såret og vred når du får svar, der ikke modsvarer din egen hamletske tvivl!

P.S. jeg har et helt fremragende, intenst og tæt ægteskab, der har varet i mange årtier...

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Hej Deka

Dit helt primære ansvar er over for den virksomhed og de medarbejdere du har ansat/ansætter i den og det er uansvarligt vanvid at æventyre den virksomhed på dit ægteskabs alter...

Du kan med statistikken i hånden se i øjnene, at der er 67% chance for at dit forhold bringes til ophør og ville du selv tage ansættelse i et fartøj hos en reder, hvor risikoen for forlis er 67% ???

Ja sådan ser vi jo heldigvis forskelligt på tingene og indretter os derefter.

Jeg vil til enhver tid ofre enhver medarbejder frem for familien, vi har meget klare retningslinjer her i huset og tror ærligt talt min kæreste ville blive noget skuffet hvis jeg serverede en historie om at jeg ville eventyre min forretning på ægteskabets alter hvis jeg valgte at blive gift.

/Banditten

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Deka:
Ift testamente så vil hun ligemeget hvad få det hele. Enten som nu, som værge for min søn, eller hvis vi bliver gift så får hun automatisk 3/4 af formuen og vores barn 1/4 og hun kan stadig sidde i uskiftet bo hvis vores søn(eller værgen som er hende) giver lov. Så synes hun er rimelig godt dækket ift dødsfald. Har desuden en forsikring hvor hun også får et beløb udbetalt i fald af dødsfald.

1. I tilfælde af din død, "får" din samlever ikke automatisk det hele, som værge for din søn. Der er noget, skifteretten vurderer. Og at få rådighed over midler som værge for et barn er ikke det samme som at kunne bruge pengene som man vil. Så hvis I ejer noget som helst, bør I efter min mening få lavet et testamente, når I har børn og ikke er gift.

2. Man kan kun sidde i uskiftet bo, når man er gift. Hvis man kun har fællesbørn, skal disse ikke spørges om lov vedr. at sidde i uskiftet bo.  Uskiftet bo er dog sjældent en anbefalingsværdig løsning, hvis dødsfaldet sker, mens man endnu er ung. Hvis man som ægtepar vil sikre hinanden mest muligt i den slags tilfælde, bør man lave et testamente, hvor man arver mest muligt efter hinanden og begrænser børns arv mest muligt. De får jo så deres endelige arv, når den sidste forælder dør.

Når alt det er sagt, så finder jeg det helt acceptabelt og fornuftigt at et evt. firma er særeje ved skilsmisse. Ofte kan det være en fordel for begge parter, da firmaet så uden diskussion kan fortsætte uberørt af skilsmissen og uenigheder ikke ender med at trække tæppet væk under hele familien.
Hvis jeg var jer, ville jeg opsøge en advokat for at rådgive jer hele vejen rundt om skilsmissesæreje og om et testamente. Så kan I jo sammen beslutte jer bagefter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bandit

Generaliseringer er sommetider helt håbløse og i dit tænkte eksempel - er svaret indysende.

Det jeg beskriver, er de situationer jeg har mødt som advokat, hvor en mindre virksomhed på

grund af ejerens eller ejernes skilsmisse pludselig skal enten opdeles eller optage et så stort

lån til dækning af et boslodskrav i en skilsmisse - at virksomheden i realiteten er på vej mod

lukning.

Hvis der er talt om en talentfuld lille virksomhed, der opfylder genuine behov hos sine kunder,

er det i mine øjne trist - og situationen kunne være undgået ved rettidig omhu...

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)