Jeg står i den situation, hvor min virksomhed ikke kan klare sig mere og snart må lukke.
Der er stadig en del aktivitet i selskabet og jeg vil gerne gøre det gnidningsfrit for mine medarbejdere at overgå til en konkurrent. Men mine kunder vil have de samme medarbejdere til at lave deres arbejde og de vil gerne fortsat have at det er mig som styrer det.
Et par konkurrenter har meldt sig på banen og vil gerne fortsætte med mig i deres fold og selvfølgelig med mine kunder og medarbejdere. De vil bare ikke give noget for det.
Er det lovligt, at overdrage visse aktiviteter til anden side inden evt. konkurs for det er for kundernes og medarbejdernes bedste?
Hvis kunderne er tilfredse med både dig og dine medarbejdere, lader du til at have et fint fundament for at fortsætte. Kan du ikke optimere din egen virksomhed i stedet?
det kan opstå problemer hvis det "aktiv" som overdrages har en værdi.
ved en konkurs vil kurator opstille aktiver og passiver. Der vil også blive set efter hvem og hvor mange penge der er blevet overført de sidste par måneder.
Dette gør kurator for at sikre at kreditorer får deres del af kagen nu.
Hvis det viser sig at nogen er for fordelt i forhold til andre, kan dette omstødes.
Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.
problemet er at hvis du "sælger" aktiverne, som du siger ingen værdi ha, så skal en kurator på et senere tidspunkt tage stilling til om det nu også forholder sig sådan.
det næste er at når kurator skriver til kreditorerne skal der oplyses aktiver og passiver, og hvis nogen gør indsigelse fordi de ved at situationen er anderledes så kan det opstå problemer (siger ikke at det sker)
om det udløser bøde? hvis det omstødes så betyder det at nogen (dig) skal betale det beløb tilbage til boet, som værdien af det aktiv du har solgt er opgjort til
Det vil sige at jeg er stavnsbundet til boet uden løn i den tid, hvor det så gøres op?
Jeg bliver jo blot en sælger i en anden virksomhed - dvs. nyt job. Og jeg kan vel ikke gøre for at kunderne henvender sig til den pågældende virksomhed. Den gamle virksomhed har jo stadig navn, software, hardware og inventar + alt det løse kreditorene kan sælge. Og hvis kurator ikke kan finde ud af at sælge det til en fornuftig pris er det vel kurators problem (dårligt salg).
det er rigtigt, medarbejderne kan og skal ikke sælges, og kunderne er jo frit stillet.
hvis det er sådan det forholder sig, så vil jeg nok bare gøre som du gør.
men jeg ville nok tage kontakt med en advokat og sige at planen er at selskabet går konkurs, og samtidigt spørge om han vil være kurator, og at du og medarbejderne overgår til en konkurent.
Det er en helt konkret vurdering, der afgør om det et lovligt og hovedkriteriet er selvsagt om overdragelserne reducerer eller skaber risiko for reduktion af værdien af de aktiver der er i boet/ville have været i boet hvis ikke overdragelserne havde fundet sted.
Den advokat der bliver kurator har en ansvarsforsikring...
Nu spoerger jeg som glad amatoer fordi jeg (heller ikke) ved noget om det her men gaelder omstoedelsesreglerne uden for overdragelse til interesseforbundne parter og naar det ikke er for personlig vinding?