Jeg er helt grøn iværksætter, men har en del idéer til virksomheder jeg vil starte. Jeg vil naturligvis starte med 1 virksomhed og når den har genereret værdi vil jeg derefter starte en mere osv. Jeg ved ikke hvordan jeg skal bygge mit firma(er) op. Skal det være mange individuelle firmaer med et holdingselskab som overordnet ejer, eller skal det være mere koncern-agtigt med 1 firma delt op i flere afdelinger - som fx Eniro der både har Eniro, Krak, De Gule Sider, Mostrup osv - med et holdingselskab som overordnet ejer. Jeg vil gerne have det sådan at hvert enkelt firma har sine egne ansatte, eget budget/omsætning osv men at hver enkelt afdeling/firma refererer til en overordnet chef som skal samarbejde med mig om at opbygge/udvikle alle virksomhederne. Hvilken løsning skal jeg ud i? Umiddelbart havde jeg tænkt på en løsning med: Holdingselskab -> overordnet virksomhed -> individuelle virksomheder der refererer til den overordnede virksomhed Hvis ikke jeg opretter et holdingselskab, er overskuddet i et "almindeligt" firma så stadig skattefrit så længe det ikke udbetales til lønninger eller lignende? Kan jeg derfor nøjes med at oprette et "almindeligt" firma og senere hen overføre overskuddet tiil et holdingselskab? Jeg har også forstået at det er gratis at oprette/registrere virksomhed. Nu er det sådan at min første virksomhedsidé ikke kræver noget særlig kapital til opstart. Jeg har kigget lidt på ditselskab.dk og kan se det koster penge at registere virksomhed via jer. Hvorfor skulle jeg oprette virksomhed gennem jer når jeg i virkeligheden kan registrere virksomhed gratis? Jeg ser meget frem til at høre en masse gode råd! |
Jeg synes du skal ligge alle dine kræfter i din første virksomhed, kan ikke se hvorfor du bruger så meget tid på at spekulere i hvordan du skal kæde dine 4-5 virksomheder sammen, når du endnu ikke har den første. Store mål er godt, men tag nu et skrid af gangen, så er det også lang nemmere at tage skridt nummer to. Alt held og lykke!!