Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd om opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt grøn iværksætter, men har en del idéer til virksomheder jeg vil starte. Jeg vil naturligvis starte med 1 virksomhed og når den har genereret værdi vil jeg derefter starte en mere osv.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal bygge mit firma(er) op. Skal det være mange individuelle firmaer med et holdingselskab som overordnet ejer, eller skal det være mere koncern-agtigt med 1 firma delt op i flere afdelinger - som fx Eniro der både har Eniro, Krak, De Gule Sider, Mostrup osv - med et holdingselskab som overordnet ejer.

Jeg vil gerne have det sådan at hvert enkelt firma har sine egne ansatte, eget budget/omsætning osv men at hver enkelt afdeling/firma refererer til en overordnet chef som skal samarbejde med mig om at opbygge/udvikle alle virksomhederne.

Hvilken løsning skal jeg ud i?

Umiddelbart havde jeg tænkt på en løsning med:

Holdingselskab -> overordnet virksomhed -> individuelle virksomheder der refererer til den overordnede virksomhed

Sådan som jeg forstår idéen med et holdingselskab, er det naturligvis at et evt. overskud kan overføres skattefrit til holdingselskabet, men også at et evt. overskud kan sikres i hopldingsselskabet hvis et datterselskab skulle gå konkurs. Betyder det at det vil være bedre at lave flere individueller virksomheder istedet for eet overordnet firma med underafdelinger?

Hvis ikke jeg opretter et holdingselskab, er overskuddet i et "almindeligt" firma så stadig skattefrit så længe det ikke udbetales til lønninger eller lignende? Kan jeg derfor nøjes med at oprette et "almindeligt" firma og senere hen overføre overskuddet tiil et holdingselskab?

Jeg har også forstået at det er gratis at oprette/registrere virksomhed. Nu er det sådan at min første virksomhedsidé ikke kræver noget særlig kapital til opstart. Jeg har kigget lidt på ditselskab.dk og kan se det koster penge at registere virksomhed via jer. Hvorfor skulle jeg oprette virksomhed gennem jer når jeg i virkeligheden kan registrere virksomhed gratis?

Jeg ser meget frem til at høre en masse gode råd!

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 12:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes du skal ligge alle dine kræfter i din første virksomhed, kan ikke se hvorfor du bruger så meget tid på at spekulere i hvordan du skal kæde dine 4-5 virksomheder sammen, når du endnu ikke har den første. Store mål er godt, men tag nu et skrid af gangen, så er det også lang nemmere at tage skridt nummer to. Alt held og lykke!!

Tilmeldt 17. Jun 11
Skrevet kl. 12:44

Hej Jonas.
Tak for svaret og det gør jeg også, men det er fordi jeg synes at have læst mig til man kan spare en masse penge og arbejde hvis man fra starten opretter både virksomhed og holdingselskab osv fra starten

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 13:03

Enig i det en anden skrev, fokuser du trygt på din første forretning i stedet for at bruge al energien på snedige selskabskonstruktioner. Afhæning af den konkrete situation vil jeg tro at et holdingselskab bare bidrager med yderligere omkostninger i opstartsfasen. Et holdingselskab kan være en fin ide men giver for alvor først pote når der er værdier i de underliggende selskaber.

Du betaler naturligvis selskabsskat (25% i DK) af overskuddet i selskabet. Udbetaler du løn til dig selv beskattes du af denne men selskabet har så fradrag for den udbetalte løn. Udbytte fra et datterselskab til holdingselskabet er skattefrit.

/Banditten

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 09:36

Hej FalkDK

Jeg vil give de to andre ret. 

Ja der er nogle muligheder med holdingselskab, men i starten er det vigtigt at holde fokus. Jeg fik også store øjne da jeg så dit indlæg: først starte 1 op så et nyt osv.

Jeg har selv haft holdingselskab tidigere, men nu har jeg et fokus, og det er opbygning og vækst. 

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:00

FalkDK:
Holdingselskab -> overordnet virksomhed -> individuelle virksomheder der refererer til den overordnede virksomhed

Husk på hvert selskab skal have min. kr. 80.000 i kapital - hvis du er i opstartsfasen, kan du nok bruge 3 x 80.000 bedre end på 3 selskaber.

FalkDK:
Sådan som jeg forstår idéen med et holdingselskab, er det naturligvis at et evt. overskud kan overføres skattefrit til holdingselskabet, men også at et evt. overskud kan sikres i hopldingsselskabet hvis et datterselskab skulle gå konkurs. Betyder det at det vil være bedre at lave flere individueller virksomheder istedet for eet overordnet firma med underafdelinger?

Det er rigtigt, at du kan flytte dit overskud til dit holdingselskab, og på den måde sikre disse penge mod kreditorer i en evt. konkurs i i et af datterselskaberne. Hvis du laver et selskab til hver aktivitet, så begrænser du tabet til det ene selskab. Har du derimod to selskaber: et til holding og et til alle dine samlede aktiviteter, kan én aktivitet populært sagt trække de andre ned i en konkurs.

FalkDK:
Hvis ikke jeg opretter et holdingselskab, er overskuddet i et "almindeligt" firma så stadig skattefrit så længe det ikke udbetales til lønninger eller lignende? Kan jeg derfor nøjes med at oprette et "almindeligt" firma og senere hen overføre overskuddet tiil et holdingselskab?

Du vil altid betale skat af dit overskud - uanset konstruktion. Hvis du med "alm. firma" mener et selskab, så betaler du selskabsskat af overskuddet (som er lavere end skat af personlig indkomst). Hvis du med "alm. firma" mener en enkeltmandsvirksomhed, så beskattes firmaets overskud som personlig indkomst.

FalkDK:
Jeg har også forstået at det er gratis at oprette/registrere virksomhed. Nu er det sådan at min første virksomhedsidé ikke kræver noget særlig kapital til opstart. Jeg har kigget lidt på ditselskab.dk og kan se det koster penge at registere virksomhed via jer. Hvorfor skulle jeg oprette virksomhed gennem jer når jeg i virkeligheden kan registrere virksomhed gratis?

Det er gratis at oprette en enkeltmandsvirksomhed. Skal du have et selskab (ApS eller A/S) koster det penge.

MVH

Thomas

Tilmeldt 4. Aug 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:25
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

hi..

Tilmeldt 17. Jun 11
Skrevet kl. 10:34

Hvad koster det at oprette et selskab? (80.000 kr?)
Og kan jeg ændre virksomhedsform undervejs, fx fra enkeltmandsvirksomhed til selskab?
Jeg er sgu lidt i tvivl om det skal være en enkeltmandsvirksomhed eller som selsskab (jeg er naturligvis ene om virksomheden, men jeg tænker her på hvilken form jeg skal starte op med).
Jeg vil gerne kunne opspare/opbygge værdi hurtigst muligt i virksomheden og "kun" udbetale løn til mig selv og evt. ansatte, derfor jeg spørger indtil mulighederne med er holdingselskab, hvor overskud jo kunne flyttes skattefrit og på den måde være en måde at opspare værdi hurtigere end med en form hvor man betaler skat undervejs (jeg ved godt jeg også skal betale skat når pengene trækkes ud af holdigselskabet).
Er jeg helt gal på den her?

Og jeg er helt eni i at fokusere på een virksomhed til at starte med o det er også det jeg gør, mine spørgsmål var kun for at høre om mulighederne og reglerne og få gode råd.
Derfor er jeg også rigtig glad for alles svar :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)