Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Kbh V
Tilmeldt 6. Jan 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg arbejder hos en IT Distributør i Danmark, hvor jeg sælger et bestemt IT produkt til en del IT forhandlere i Danmark.  Alle forhandlerne brokker sig over priserne (da mit produkt er af bedre kvalitet, er det også dyrere), og derfor køber de oftest produkter fra mine konkurrenter i stedet. Jeg er begyndt (med tilladelse fra min chef) at tage fat i nogle unikke slut-kunder, for at få mere gang i salget og nå mit budget. Jeg må bare ikke sælge direkte til slutkunderne, da salget skal fakturaers igennem en forhandler først. 

Da en af de forhandlere, som jeg sælger til, er en enkelmands virksomhed, og en af de bedste i branchen til at installere de produkter, som jeg sælger. Han har tilbudt at jeg kan fakturaers det hele igennem hans virksomhed med aftale om, at han installerer produkterne. Han vil gerne give mig en bonus for det arbejder, jeg tilføjer hans virksomhed. Mit spørgsmålet er derfor: Hvis jeg modtager en bonus fra en forhandler, samtidig med at jeg har mit normale arbejde, er det så ulovligt?  For at undgå at jeg modtager sorte penge forestiller jeg mig at oprette min egen enkelmands virksomhed, som kan modtage bonussen, således at penge er hvide og der bliver betalt skat af dem. Jeg er dog fortsat i tvivl om, det er lovligt at lave den omtalte aftale med en forhandler imens jeg er ansat hos distributørvirksomheden? Jeg håber, at der er en som kan besvare mit spørgsmål?! På forhånd tak for hjælpen
Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 20:05

Hej Rasmus

Jeg er bange for at du spørger forkert. Du burde spørge om det er fornuftigt. Lovligheden kan man altid diskutere, og her tror jeg ikke der er problemer (med mindre du har skrevet under på, at det vil du ikke gøre). Men det fornuftige er nok mere vigtigt i dit tilfælde. Du gør klogt i at forudsætte, at dit firma på et eller andet tidspunkt finder ud af, hvad du har gang i. Hvordan vil de så reagere ? De vil sikkert føle du går bag deres ryg, og dit job kan herved komme i fare. Hvsd med om du allerede nu lægger kortene på bordet over for dit firma ? Sig til dem at det er en mulighed for at du kan tjene lidt mere, men også en mulighed for at de kan komme ind på et ønsket område. Ved at spille med åbne kort tror jeg du står i en meget bedre position.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med mindre du har en underlig kontrakt må du absolut ikke konkurrere med den virksomhed der betaler dig din faste løn
Skift job, eller få et ok fra ham der lønner dig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus:
Jeg er dog fortsat i tvivl om, det er lovligt at lave den omtalte aftale med en forhandler imens jeg er ansat hos distributørvirksomheden?

Jeg tror du kan komme ud i en voldsom uoverskuelig situation, hvorfor jeg alene kan råde dig til at gå til din chef og forelægge forretningsmodellen hvor det så er virksomheden der fakturerer forhandleren for "bonus" hvoraf du så kan foreslå at du får en procentdel.

Dog må jeg sige at jeg sidder med en "underlig smag i munden" for jeg kan ikke rigtigt pinpointe om det er din arbejdsplads der er dårlig eller om det er dig som medarbejder der er illoyal. Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så forbavser det mig at du ikke går til virksomheden først og finder en løsningsmodel, og det kan så enten skyldes der er en dårlig ledelse eller du er bange for din chef, eller også har du en flosset moral.

Lav istedet en ny forretningsmodel og præsenter den for din chef, som giver muligheden for at der med nogle installatører knyttes et tættere samarbejde med øget omsætning og indtjening til de opkvalificerede partnere.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)