Da en af de forhandlere, som jeg sælger til, er en enkelmands virksomhed, og en af de bedste i branchen til at installere de produkter, som jeg sælger. Han har tilbudt at jeg kan fakturaers det hele igennem hans virksomhed med aftale om, at han installerer produkterne. Han vil gerne give mig en bonus for det arbejder, jeg tilføjer hans virksomhed. Mit spørgsmålet er derfor: Hvis jeg modtager en bonus fra en forhandler, samtidig med at jeg har mit normale arbejde, er det så ulovligt? For at undgå at jeg modtager sorte penge forestiller jeg mig at oprette min egen enkelmands virksomhed, som kan modtage bonussen, således at penge er hvide og der bliver betalt skat af dem. Jeg er dog fortsat i tvivl om, det er lovligt at lave den omtalte aftale med en forhandler imens jeg er ansat hos distributørvirksomheden? Jeg håber, at der er en som kan besvare mit spørgsmål?! På forhånd tak for hjælpen |
Hej Rasmus
Jeg er bange for at du spørger forkert. Du burde spørge om det er fornuftigt. Lovligheden kan man altid diskutere, og her tror jeg ikke der er problemer (med mindre du har skrevet under på, at det vil du ikke gøre). Men det fornuftige er nok mere vigtigt i dit tilfælde. Du gør klogt i at forudsætte, at dit firma på et eller andet tidspunkt finder ud af, hvad du har gang i. Hvordan vil de så reagere ? De vil sikkert føle du går bag deres ryg, og dit job kan herved komme i fare. Hvsd med om du allerede nu lægger kortene på bordet over for dit firma ? Sig til dem at det er en mulighed for at du kan tjene lidt mere, men også en mulighed for at de kan komme ind på et ønsket område. Ved at spille med åbne kort tror jeg du står i en meget bedre position.
Med venlig hilsen
Viggo Poulsen