3 sites på 3 forskellige ipèr hostet på i 3 lande vil aldrig virke som en linkfarm |
Jeg har arbejdet med flere virksomheder, som har henvendt sig til et internationalt publikum i en lang række lande. I forbindelse med virksomheder, som har bygget deres hjemmeside med sub-domæner og folders har jeg flere gange oplevet at de har kannibaliseret eget indhold hvis de primære nøgleord er identiske indenfor de respektive lande(dvs. at de engelske folders / sub-domæner har været bedre placeret end de danske på google.dk) - også selvom geo-targetting er er implementeret korrekt. Det kan selvfølgelig også ske med ccTLDs, men som jeg har oplevet det, er det mindre sandsynligt.
Det er mildt sagt et frustrerende problem hvis det forkerte sprog ranker, og det har ikke altid har været let at så let at få løst som man skulle tro...
Derudover er der ingen tvivl om at Google har en øgende tendens til at favorisere lokalt indhold, og det er min erfaring, at det ikke kræver nær så mange links få et lokalt tld til at ranke, som en folder / sub-domæne på på et internationalt tld.
Så længe der bare er tale om 3 domæner / lande vil jeg helt klart foretrække en ccTLD løsning. Specielt med tanke på at både det engelske og tyske marked er langt mere konkurrencepræget end det danske; og på lang sigt giver denne løsning, efter min mening, de bedste resultater.
Derudover er det bevist at CTR bliver lavere når der er tale om et andet lands ccTLD (som flere også nævner).
Alt andet lige vil jeg ud fra et seo-perspektiv altid vælge ccTLD frem for sub-domæner og folders - jeg mener ganske enkelt at potentialet er større i 9 ud af 10 tilfælde.
Hvis du allerede har en (international) hjemmeside, som allerede har stor værdi (PR og autoritet), vil du på kort sigt få mest ud af at anvende folders da du kan anvende den eksisterende værdi til at booste de nye lande /markeder. Her fungerer det dog ikke hvis du har et .dk domæne, da det, som nævnt tidligere, ikke kan anvendes med geotargeting.