Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studieår i England - hvad med mit firma?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jul 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoere :)

Jeg kører lidt konsulentarbejde ved siden af studierne - akkurat nok til at jeg er momsregistreret

Til september flytter jeg til London for at tage en master. Jeg har svært ved at gennemskue, hvad det betyder for mit firma, at jeg har bopæl i England? Skal jeg fortsætte som jeg har gjort hidtil (dansk CVR-nummer, danske fakturaer, dansk skat og moms), eller er der noget jeg skal være opmærksom på?

I første omgang håber jeg bare at kunne flytte firmaet med på en måde, hvor det giver minimalt bøvl, men hvis der er fordele at høste, ved at arbejde fra England, vil jeg selvfølgelig også meget gerne høre dem :)

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken virksomhedsform er det ?

Som udgangspunkt er den eneste ændring jeg kan se din personlige beskatning af de penge du trækker ud, og igen vil det sikkert komme an på om du afmelder dig det danske folkeregister eller ej.

Hvis du skal være der i længere tid, og det lyder det til. Så vil jeg helt klart sørge for at få et meget klart og direkte svar fra en revisor. Der er flere herinde som kan komme med et kompetent svar. Ellers så send dem en PB og spørg pænt, så plejer folke gerne at ville hjælpe :-)

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil helt klart også anbefale dig, at kontakte en revisor.

Kender en revisor der har arbejdet i London i flere år. Han rådgav bl.a. skandinaviske virksomheder med etablering i England.

Send mig en PM hvis du er interesseret i hans kontaktoplysninger.

 

Mvh

Oliver

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JKG

Hvis du ønsker, at være sikker på, at du følger reglerne, er jeg bange for, at det bedste råd jeg kan give dig er at lukke firmaet...

Du er tidligere i tråden blevet opfordret til søge råd hos en revisor. Hvis du skal være sikker på, at du får ordentlig rådgivning er jeg bange for, at en tilfældig revisor ikke er tilstrækkelig. Det du har gang i, er at flytte en virksomhed på tværs af landegrænser, måske endda fremover at drive en multinational virksomhed, du bliver derfor muligvis ramt af en jungle af særregler, som er tænkt at gælde langt større fisk end dig, men som altså muligvis også gælder dig.

Du driver din virksomhed i personligt regi, det er ret usædvanligt at drive en multinational virksomhed i personligt regi, hvilket gør, at dem der normalt rådgiver om særreglerne for multinationale selskaber kommer på tynd is, når dine personlige forhold kommer i spil og de kan være helt afgørende for den skattemæssige behandling. Hertil kommer, at du er studerende, der gælder særregler for studerende, som kan tænkes, at ændre billedet fuldstændigt. Så det du har brug for, er en som er ekspert i beskatning af multinationale virksomheder drevet i personligt regi af en studerende. Umiddelbart tror jeg den slags rådgivere er svære at finde, men der er race af rådgivere, som jeg gerne vil betro opgaven, at finde de rigtige svar. Det er en lille gruppe af Partnere og Directors i en skatteafdelingerne hos de 4 store revisionsfirmaer, helst med speciale i international personskat, suppleret med et vist kendskab til erhvervsforhold. I Danmark er der højt sat 10 personer, som kan matche den beskrivelse og lidt flere som kan hjælpe dig et pænt stykke af vejen, men som kommer til kort i et eller flere hjørner af dine spørgsmål.

Der er både en dansk og engelsk side, jeg kender ingen, der kan begge dele, så derfor har du behov for (mindst) to rådgivere for at få dækket skattesiden. Herudover er der også en momsside, som desvære let kan være fuldstændig forskellig fra skattesiden, hvorfor du også får behov for momsrådgivning, hvilket jeg desværre ikke ved noget om, men umiddelbart kan jeg frygte, at du også får behov for både en dansk og en engelsk rådgiver for at være ordenligt klædt på. Hvis du skal have fat i en London rådgiver af den type jeg har beskrevet ovenfor, skal du forvente, at betale en timepris i omegnen af 1.000 GBP, tilgengæld får du fornøjelsen af at tale med nogle superdygtige mennesker, som er knivskarpe på en måde, som det er meget svært at finde tilsvarende i Danmark. Tilgengæld kan du få lov til at tale med de bedste danskere for beskedne 3-4.000 kr. i timen plus moms. Så hvis dine problemer skal løses af (mindst) 4 af denne type folk, så får din årsomsætning meget hurtigt ben at gå på, og det er derfor, jeg startede med det provokerende råd at lukke din virksomhed, hvis du vil være sikker på ikke at bryde reglerne.

Jeg ved noget om beskatning, set fra den danske side, dvs. 1/4 af det du har behov for at vide noget om. Jeg kan ikke give dig svar på dine spørgsmål, med de meget få oplysninger du har givet her. Men for at give dig en forsmag på de mulige udfordringer, kan jeg nævne nogle af de spørgsmål, der skal tages stilling til:

- Bevarer du fuld skattepligt til Danmark under opholdet i UK? (noget forsimplet: bevarer du en boligmulighed i Danmark)
- Hvis du fortsat er fuldt skatteplig til Danmark, bliver du så også fuldt skattepligtig (resident) til UK? (svaret på dette spørgsmål kan evt. ændre sig, hvis du senere beslutter at blive boende i UK, ændringen kan tænkes, at have betydning med tilbagevirkende kraft.) Hvis svaret er ja, i hvilket land skal du da anses for skattemæssigt hjemmehørende i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten, Danmark eller UK?
- Hvis den fulde skattepligt til Danmark ophører (eller du anses for hjemmehørende i UK) bliver du omfattet af fraflytningsbeskatning, af bl.a. virksomhedens driftsmidler, dvs., at hvis du f.eks. har købt en PC i virksomheden, så anses den for solgt for markedsværdien og du skal beskattes af markedsværdien på udrejsetidspunktet. Hvis du har anvendt virksomhedsordningen (og opsparet overskud f.eks. for at undgå tilbagebetaling af SU, så skal opsparet overskud beskattes på udrejsetidspunktet, hvilket kan have betydning for SU). Fraflytningsskat vdr. virksomheden kan dog undgås, hvis virksomheden bevarer et fast driftssted i Danmark. Fast driftssted har dog ikke betydning for fraflytningsskat på andre ting, f.eks. aktier, obligationer indskud på pensionsordninger mv. Hvis du anses for hjemmehørende i UK, kan Danmark fremadrettet ikke beskatte overskud af din virksomhed, medmindre den har et fast driftssted i Danmark, i så fald kan Danmark fremadrettet beskatte den del af virksomhedens indkomst, som kan allokeres til det faste driftssted. Allokeringen af omsætning og omkostninger til et fast driftssted, skal ske på armslængede vilkår i medfør af transfer pricing reglerne, der er et stort speciale i sig selv (og noget myndighederne i de to lande let kan blive uenige om). UK vil også have ret til at beskatte overskuddet af et evt. fast driftssted i Danmark, men med credit for evt. skat, du kan dokumentere er betalt til Danmark af samme indkomst. Om UK faktisk udnytter denne beskatningsret, afhænger af de interne UK regler, som du bør tale med en engelsk specialist om.
- Hvis du fortsat anses for skattemæssigt hjemmehørende i Danmark under opholdet i UK, kan Danmark beskatte hele overskuddet af virksomheden (og alle andre indkomster du måtte have uanset hvor i verden de stammer fra, men hvis virksomheden har et fast driftssted i UK, så kan UK beskatte den del af overskuddet, som knytter sig til det faste driftssted, og så skal Danmark give credit for den skat, du kan dokumentere du har betalt til UK, af den del af virksomhedens indkomst, som (de danske skattemyndigheder anerkender) vedrører det engelske faste driftsted.

Som du kan se, er der rigtigt mange ting, som skal vurderes og som man let kan komme op at slås med skattemyndighederne i mindst det ene land om. Udgangspunktet er, at der ikke vil ske dobbeltbeskatning i den forstand, at du i teorien i værste fald kommer til at betale en samlet skat, der svarer til skatteniveauet i det land, hvor skatten er højest (men du kan sagtens komme til at betale skat i to lande af samme indkomst). Den store udfordring er, at dette teoretiske resultat, kun opnås i praksis, hvis skattemyndighederne i begge lande er enige om hvem, der har ret til at beskatte hvad, og da skattemyndighederne i de fleste lande har det udgangspunkt, at hvis de er i tvivl, må de hellere for en sikkerheds skyld som udgangspunkt opkræve mest mulig skat. Det er et let forståeligt udgangspunkt, som desværre gør, at man når man krydser landegrænser, let kan havne i lange opslidende slagsmål for at få den skattemæssige behandling, man har ret til.

Er der ikke andre alternativer end, at lukke firmaet eller betale en formue for specialister. Jo, jeg kan komme i tanke om 3:

1) Tal med en god fornuftig dansk revisor og find en praktisk løsning sammen med ham
2) Tal med skattemyndighederne på forhånd
3) Gør et eller andet du mener er rimeligt, luk øjnene og håb det bedste

Ad 1) Tal med en god fornuftig dansk revisor og find en praktisk løsning sammen med ham
Der findes rundt omkring en del gode fornuftige praktisk orienterede revisorer, der uden at være eksperter kan finde gode og fornuftige pragmatiske løsninger uden at du skal betale hele din omsætning i revisorhonorarer (udfordringen er, at finde en som er god, billig og man har tillid til). Denne model er bestemt ikke nogen garanti for, at alt kommer til at køre efter reglerne (som næsten ingen revisorer har et grundigt kendskab til), men hvis reglerne bliver brudt og ragnarok bryder løs, så vil du (i modsætning til alternativ 3) være rimeligt sikker på, at du ikke bliver straffet, fordi du vil kunne dokumentere, at du har brugt en professionel rådgiver for at få hjælp til at følge reglerne.

Ad 2) Tal med skattemyndighederne på forhånd
Du har mulighed for at tale med skattemyndighederne på forhånd og få deres vurdering af dine spørgsmål, så du ved, hvad du har at rette dig efter. (Der er mange dygtige folk i Skat, men ikke ret mange, som jeg vil mistænke for at kunne svare rigtigt i første forsøg på dine spørgsmål). I Danmark har du endda mulighed for at få et bindende svar (hvad Skat siger i telefonen, på et møde eller skriver til dig i et almindeligt brev, er ikke bindende for Skat, og der er masser af eksempler på at de senere er kommet på andre tanker). Hvis du selv kan skrive anmodningen om bindende svar, så koster det kun et gebyr på 300 kr. til Skat. Husk at der er to lande involveret, så hvis du taler med Skat i Danmark og de siger, at alt er i orden bare du fortsætter med at betale skat til Danmark, så kan du meget let ende med at få et problem i UK. Kunsten er at tale med skattemyndighederne i begge lande, og at få (mindst) det ene land til at slippe retten til at opkræve fuld skat af hele indkomsten. Herudover skal du også huske at få afklaring på momssiden. Da begge landes myndigheder vil have en tendens til at fortolke de mange uklarheder i deres egen retning, medfører løsning 2, at du kan få en meget lærerig, men også ekstremt tidskrævende oplevelse (der skal ikke gå meget galt før du kan ende med at bruge mere tid på at tale med skatte- og momsmyndigheder end du kommer til at bruge på dit studium, og det er ikke sikkert, at du når at få et endeligt svar fra både Danmark og UK vdr. både skat og moms, før det er tid til at pakke kufferten og flytte tilbage til Danmark). Men i det mindst sparer du rådgiverhonorarer, og ved at have taget diskussionen up-front, undgår du som udgangspunkt også straf.

Ad 3) Gør et eller andet du mener er rimeligt, luk øjnene og håb det bedste
Hvis du efter bedste evne opgør dit overskud og betaler skat og moms af hele din indkomst i enten det ene eller andet land, så sparer du rådgiveromkostninger, og i udgangspunktet også tid på at diskutere tingene med skattemyndihederne. Der vil være en fair chance for, at det går godt, da beløbene er så små, at du måske kan flyve under myndighedernes radar. Men hvis du bliver fanget i netmaskerne af myndighederne i enten det ene eller det andet land, og du har gjort noget galt, så starter ragnarok, og du kan bruge en meget stor del af din tid og din fremtidige indtjening på at slås med skattemyndighederne i måske 2 lande i mange år fremover, og så vil du helt sikkert ønske, at du havde valgt en af de andre muligheder. Hvis du kan dokumentere, at du har betalt skat og moms af den fulde indtjening i (mindst) et af landene, er der også en fair chance for at du i model nr. 3 kan slippe for straf (udover evt. strafrenter for for sen betaling af skat, der kan være betydelige) selv hvis du ikke helt har fulgt reglerne, men hvis du falder for fristelsen til ikke at selvangive det fulde overskud, så må du forvente, at hammeren falder med bødestraf og i værste fald fængsel.

Det kan være både dyrt og besværligt, at gøre tingene rigtigt første gang, men den omkostning og det besvær, er for intet at regne med hvor dyrt og krævende det kan være at få ryddet op, når man har gjort noget uden at kende reglerne og der efterfølgende viser sig et behov for at få ryddet op.

Så mit bedste råd er luk virksomheden, nyd dit studieophold, og hvis du kommer til at mangle penge, så tag et lån. 50.000 kr. har kæmpe betydning, som studerende, men en gæld på 50.000 kr. betyder ikke alverden når du først er færdig og forhåbenlig kommer i arbejde eller kan fokusere på din konsulentvirksomhed på fuld tid. Den fritid, du kan få som studerende, er den "billigste" fritid, du kan komme i nærheden af på denne side af pensionen, så få mest muligt af den og nyd den.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 5. Jul 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Wauw, Esben. Tusind, tusind tak for et enormt udtømmende svar - jeg er helt overvældet :)

Jeg havde lidt frygtet et svar der ligner dit, men jeg håbede og troede på at der fandtes en "nem" løsning. Vi snakker trods alt noget så simpelt som et et enmandsfirma uden væsentlig omsætning!

Jeg er meget taknemmelig for at du maler fanden på væggen på den måde, for der er tydeligvis uhyggeligt mange flere aspekter ved at flytte ud, end jeg har overvejet. Og kan jeg ikke klare det med en baggårdsrevisor, så kommer det slet ikke til at hænge sammen med de penge jeg har til at løbe rundt i virksomheden.

Den bedste løsning er nok, at jeg taler med mine kunder, og prøver at finde en løsning, hvor jeg kan lukke min virksomhed. Hurra for bureaukratiet ;)

Tusind tak for hjælpen :)

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JKG

Som nævnt er det svært at give svar på dine spørgsmål med de få oplysninger du har givet, jeg vil derfor ikke udelukke, at der afhængig af de faktiske forhold kan være en relativt enkelt løsning.

Jeg kan også sagtens se, at regler, af den type jeg har skitseret ovenfor, kan virke meget bureaukratiske set med udgangspunkt i en lille konsulentvirksomhed. Men hvis vi ønsker at leve i et samfund med gratis skolegang og lægehjælp, samt et nogenlunde velfungerende politi og forsvar mv., uden at risikere en dansk statsbankerot alla Grækenland, så er regler af denne slags helt nødvendige, da det ellers ville være alt for let, at undgå at betale skat af de penge man tjener. Hertil kommer, at en god del af besværet skyldes et ønske om at man trods alt ikke skal betale fuld skat af den samme indkomst til flere lande, og det er jo formål, man som skatteyder har svært ved at være imod, også selv om det er svært at lave et system til fordeling af skat mellem landene, som er både enkelt og retfærdigt i de utallige kombinationer af faktiske forhold, som er mulige i den moderne verden.

Med venlig hilsen

Esben

Tilmeldt 5. Jul 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben

Jeg er 100% enig - jeg nåede bare lige at blive træt i hovedet, over at jeg skal ramle ind i at det skal være så besværligt. Jeg beklager :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)