Enkeltmandsvirksomheden ejer en del maskiner som er udlejet. Kan han sælge maskinerne til ApS virksomheden?
Kan han sælge maskinerne 25% under købspris fra enkeltmandsvirksomheden til ApS virksomheden, for maskinerne er et år gammel? Eller der er nogen bestemte regler fordi han ejer en del af ApS virksomheden!!
Indtjeningen for udlejning overgår selvfølgelig til ApS når maskiner er solgt.
Men det jeg mener er, at hvis værdien af maskinerne i enkeltmandsvirksomheden f.eks. er 20.000 og han sælger dem til ApS for 30.000 så skal han beskattes af de 10.000 han får i fortjeneste.
Bum bum, for det første skal det ske til markedsvilkår hvad det så end er.
Derudover skal I undersøge om der er regler der for ApS'er gælder regler om efterstiftelse, dvs. regler der forbyder selskabet at erhverve ejendelse fra den person der stifter selskabet i en vis periode efter stiftelsen. I givet fald skal der tages højde herfor i forb. med stiftelsen af selskabet.
Jeg husker desværre ikke om reglerne gælder for ApS'er men jeg mener de gør for A/S'er, giv en lyd når I har fundet ud af det så vi andre lige kommer op på omdrejningshøjde igen.
Jeg husker desværre ikke om reglerne gælder for ApS'er men jeg mener de gør for A/S'er, giv en lyd når I har fundet ud af det så vi andre lige kommer op på omdrejningshøjde igen.
Banditten:
Bum bum, for det første skal det ske til markedsvilkår hvad det så end er.
Det er svært at vurdere. Anskaffelse minus 25 % i afskrivninger lyder ikke helt galt. Jeg bliver dog i tvivl om der skal foreligge en vurderingsberetning?
Jeg mener regler om efterstiftelse blev ændret i 2010 til kun at gælde A/S.
Ved et salg fra egen enkeltmandsvirksomhed til et selskab, hvor samme person er medejer, så er det at betragte som handel mellem interesseforbundne parter.
Handelen skal derfor ske til markedsværdi, d.v.s. til den pris der kan opnås ved salg til trediemand på normale vilkår. Hvis dette ikke overholdes, så vil SKAT ved en kontrol tilsidesætte prisen og foretage sin egen værdiansættelse af overdragelsen.
Derfor kan det kun anbefales at få aktiverne vurderet af en fagkyndig indenfor området, idet prisen af de omtalte aktiver jvf. trådstarter også vil påvirkes af, at aktiverne (maskinerne) allerede er udlejet og giver et afkast, hvilket formentlig vil bevirke en forhøjelse af prisen.
Glem alt om hurtige løsninger med en eller anden tilfældig nedskrivning efter alder eller andre "kunstneriske" tiltag.
Gør det rigtigt fra start og undgå problemer senere.
Men det jeg mener er, at hvis værdien af maskinerne i enkeltmandsvirksomheden f.eks. er 20.000 og han sælger dem til ApS for 30.000 så skal han beskattes af de 10.000 han får i fortjeneste.
Enig, der er tale om et helt normalt køb og salg, hvorfor der skal opgøres en skattepligtig fortjeneste/tab i forbindelse med overdragelsen.
Hvis der samtidig er tale om virksomhedsophør for enkeltmandsvirksomheden, så skal overdragelsen ske uden momsberegning.