Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af maskiner fra enkeltmandsfirma til ApS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har en ven som ejer en enkeltmand virksomhed. Han vil lukke enkeltmandsvirksomheden og har stiftet en ApS virksomhed som med en ven.

Enkeltmandsvirksomheden ejer en del maskiner som er udlejet. Kan han sælge maskinerne til ApS  virksomheden?

Kan han sælge maskinerne 25% under købspris fra enkeltmandsvirksomheden til ApS virksomheden, for maskinerne er et år gammel? Eller der er nogen bestemte regler fordi han ejer en del af ApS virksomheden!! 

Hilsen - Babak

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 21:40

Det kan han godt. Han skal bare være opmærksom på, at hvis han har en fortjeneste i forhold til den bogførte værdi bliver han beskattet af den.

Fra Fredericia
Tilmeldt 8. Aug 09
Skrevet kl. 21:57

Mange tak for svaret Oliver. Mener du feks. indtjening for udlejning af maskinerne i enkeltmandsvirksomheden?

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 22:09

Indtjeningen for udlejning overgår selvfølgelig til ApS når maskiner er solgt.

Men det jeg mener er, at hvis værdien af maskinerne i enkeltmandsvirksomheden f.eks. er 20.000 og han sælger dem til ApS for 30.000 så skal han beskattes af de 10.000 han får i fortjeneste.

Fra Fredericia
Tilmeldt 8. Aug 09
Skrevet kl. 22:24

Ok, men kan han ikke sælge dem med indkøbspris i enkeltmandsvirksomheden til ApS?

Eller billiger end indkøbspris, da maskinerne er et år gammel?

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 22:30

Bum bum, for det første skal det ske til markedsvilkår hvad det så end er.

Derudover skal I undersøge om der er regler der for ApS'er gælder regler om efterstiftelse, dvs. regler der forbyder selskabet at erhverve ejendelse fra den person der stifter selskabet i en vis periode efter stiftelsen. I givet fald skal der tages højde herfor i forb. med stiftelsen af selskabet.

Jeg husker desværre ikke om reglerne gælder for ApS'er men jeg mener de gør for A/S'er, giv en lyd når I har fundet ud af det så vi andre lige kommer op på omdrejningshøjde igen.

/Banditten

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 22:32

Jo det kan han godt :-)

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 23:21
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Banditten:
Jeg husker desværre ikke om reglerne gælder for ApS'er men jeg mener de gør for A/S'er, giv en lyd når I har fundet ud af det så vi andre lige kommer op på omdrejningshøjde igen.
Banditten:
Bum bum, for det første skal det ske til markedsvilkår hvad det så end er.

Det er svært at vurdere. Anskaffelse minus 25 % i afskrivninger lyder ikke helt galt. Jeg bliver dog i tvivl om der skal foreligge en vurderingsberetning?

Jeg mener regler om efterstiftelse blev ændret i 2010 til kun at gælde A/S.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Ved et salg fra egen enkeltmandsvirksomhed til et selskab, hvor samme person er medejer, så er det at betragte som handel mellem interesseforbundne parter.

Handelen skal derfor ske til markedsværdi, d.v.s. til den pris der kan opnås ved salg til trediemand på normale vilkår. Hvis dette ikke overholdes, så vil SKAT ved en kontrol tilsidesætte prisen og foretage sin egen værdiansættelse af overdragelsen.

Derfor kan det kun anbefales at få aktiverne vurderet af en fagkyndig indenfor området, idet prisen af de omtalte aktiver jvf. trådstarter også vil påvirkes af, at aktiverne (maskinerne) allerede er udlejet og giver et afkast, hvilket formentlig vil bevirke en forhøjelse af prisen.

Glem alt om hurtige løsninger med en eller anden tilfældig nedskrivning efter alder eller andre "kunstneriske" tiltag.

Gør det rigtigt fra start og undgå problemer senere.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Oliver Bottelet:
Men det jeg mener er, at hvis værdien af maskinerne i enkeltmandsvirksomheden f.eks. er 20.000 og han sælger dem til ApS for 30.000 så skal han beskattes af de 10.000 han får i fortjeneste.

Enig, der er tale om et helt normalt køb og salg, hvorfor der skal opgøres en skattepligtig fortjeneste/tab i forbindelse med overdragelsen.

Hvis der samtidig er tale om virksomhedsophør for enkeltmandsvirksomheden, så skal overdragelsen ske uden momsberegning.

Tonny

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)