En politimand (ikke i form af sit embede, men som privat "oplysning") samt en af mine venner. Det fik mig til at Google efter andre sager. Alt dette bragte mig i tvivl, om at jeg i min situation konfliktede med lovgivningen. Jeg gør journalisten opmærksom på dette, og han giver mig hans umiddelbare viden omkring området. |
ShopWithSocks.com:Jeg offentliggjorde det på min privatprofil, da jeg formodede at det var lokale. Sandsynligheden for der var en på min venneliste som kendte dem var stor, i og med jeg bor i et relativt lille samfund hvor "alle kender alle". Jeg tror godt de ved de har lavet noget lort, i og med de fjerende kameraet. Så kunne jeg få skabt en kontakt, og fundet en løsning (= tilbage med mine ting / erstat kamera), uden om politiet så ville det have været ideelt.
Reglerne er klare omkring billeder af personer som offentligøres imod deres vilje - det må man ikke!!!!
Men når du lægger det på et lukket forum, hvor du kender alle der ser billederne, så er fidusen/spørgsmålet om det er at offentliggøre et billede?
Jeg vil umiddelbart mene nej, billedet er ikke offentliggjort, da alle ikke har adgang til billedet.
Med mindre alle kan kigge i dit fotoalbum???
Det er en sag, som advokaterne/retsvæsenet ville elske at få i højesteret for at få lavet en princip-afgørelse, således at lign sager i fremtiden kan afgøres i henhold til denne.
Der vil umiddelbart komme flere sager af lignende art i fremtiden, da billeder uploades i en lind strøm til sociale medier, og ikke alle de deltagende på billederne er lige lykkelige for at blive publiceret på den måde.