Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offentliggøre videoovervågning

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil S:
Hvem har fortalt dig at du bryder persondataloven og hvorfor vælger du at stole på en journalist?

En politimand (ikke i form af sit embede, men som privat "oplysning") samt en af mine venner. Det fik mig til at Google efter andre sager. Alt dette bragte mig i tvivl, om at jeg i min situation konfliktede med lovgivningen. Jeg gør journalisten opmærksom på dette, og han giver mig hans umiddelbare viden omkring området. 

Dit spørgsmål er ikke specifikt nok til at blive besvaret.

Jeg offentliggjorde det på min privatprofil, da jeg formodede at det var lokale. Sandsynligheden for der var en på min venneliste som kendte dem var stor, i og med jeg bor i et relativt lille samfund hvor "alle kender alle". Jeg tror godt de ved de har lavet noget lort, i og med de fjerende kameraet. Så kunne jeg få skabt en kontakt, og fundet en løsning (= tilbage med mine ting / erstat kamera), uden om politiet så ville det have været ideelt.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 22:59

ShopWithSocks.com:
Jeg offentliggjorde det på min privatprofil, da jeg formodede at det var lokale. Sandsynligheden for der var en på min venneliste som kendte dem var stor, i og med jeg bor i et relativt lille samfund hvor "alle kender alle". Jeg tror godt de ved de har lavet noget lort, i og med de fjerende kameraet. Så kunne jeg få skabt en kontakt, og fundet en løsning (= tilbage med mine ting / erstat kamera), uden om politiet så ville det have været ideelt.

Reglerne er klare omkring billeder af personer som offentligøres imod deres vilje - det må man ikke!!!!

Men når du lægger det på et lukket forum, hvor du kender alle der ser billederne, så er fidusen/spørgsmålet om det er at offentliggøre et billede?

Jeg vil umiddelbart mene nej, billedet er ikke offentliggjort, da alle ikke har adgang til billedet.

Med mindre alle kan kigge i dit fotoalbum???

Det er en sag, som advokaterne/retsvæsenet ville elske at få i højesteret for at få lavet en princip-afgørelse, således at lign sager i fremtiden kan afgøres i henhold til denne.
Der vil umiddelbart komme flere sager af lignende art i fremtiden, da billeder uploades i en lind strøm til sociale medier, og ikke alle de deltagende på billederne er lige lykkelige for at blive publiceret på den måde. 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:03

Deleuran:
Reglerne er klare omkring billeder af personer som offentligøres imod deres vilje - det må man ikke!!!!

Jo, men hvad så med Kontant, Operation X o.s.v.? Det ville blive nogen ret kedelige programmer, hvis de skulle rette sig efter det.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 23:11

Misforståelse..

Fra København K
Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 30
Fra  Alarmkompagniet Skrevet kl. 23:46

Hej

Det er altid godt at sikre sine videoovervägningsoptagelser, for kamera bliver altsä stjälet engang imellem. Gem altid harddiskoptageren väk!

Jeg vil ikke anbefale at offentliggöre optagelserne. Jeg kender til en sag, hvor en efterskole elev havde stjälet noget i en butik, denne butik viste overvägnngen til rektor pü skolen, og butikken blev dömt. Sä en offentliggörelse i Ekstrabladet straffes nok härdere.

Det er forbudt at filme pä offentlig vej, dog undtaget visse regler, men dem kommer du ikke under.

Läs mere her: www.datatilsynet.dk

Desvärre er det (igen) den lovlydige der taber spillet. Men brug din videoovervägning til politiet.  

Alarmsystemer og videoovervågning uden abonnement.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 23:51

ShopWithSocks.com:
Jo, men hvad så med Kontant, Operation X o.s.v.? Det ville blive nogen ret kedelige programmer, hvis de skulle rette sig efter det.

De må ha' givet tilsagn efterfølgende, ellers er det ulovligt - sådan er det bare, helt enkelt

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 00:03

Deleuran:

Men prøv at se afgørelsen i Coolshop-sagen i mit indlæg tidligere i tråden. Der når retten frem til modsatte resultat. Dog kunne man ikke se forbrydernes ansigter, da de havde nylonstrømper på hovedet.

Så helt klart kan det jo ikke være.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 00:11

Deleuran:

ShopWithSocks.com:

De må ha' givet tilsagn efterfølgende, ellers er det ulovligt - sådan er det bare, helt enkelt

Igen er det ikke helt så klart. Der gælder særlige regler for medierne, hvis det er i samfundets interesse. Se f.eks. denne sag:

Sag om skjult kamera

domstol.dk:

Flertallet i Højesteret udtalte, at fotografering med skjult kamera som udgangspunkt er forbundet med væsentlige betænkeligheder, og at en sådan fremgangsmåde kun kan være berettiget efter en nøje afvejning af den samfundsmæssige interesse i forhold til den enkeltes krav på beskyttelse. Optagelse med skjult kamera i F’s bolig skete netop dér på grund af boligens anvendelse til erhvervsmæssig handel, og flertallet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte den journalistiske vurdering af, at den ulovlige handel ikke kunne godtgøres uden skjult fotografering. Da udsendelsen rejste spørgsmål af væsentlig samfundsmæssig interesse om dyrevelfærd m.m., og da krænkelsen af F var beskeden, anså flertallet fotograferingen for lovlig. 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 00:16

Emil:

Men prøv at se afgørelsen i Coolshop-sagen i mit indlæg tidligere i tråden. Der når retten frem til modsatte resultat. Dog kunne man ikke se forbrydernes ansigter, da de havde nylonstrømper på hovedet.

Så helt klart kan det jo ikke være.

Det er jo netop pointen, - at personerne ikke kan genkendes - så der sker ikke en kompromitering af deres person/identitet

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 00:25

Deleuran:
Det er jo netop pointen, - at personerne ikke kan genkendes - så der sker ikke en kompromitering af deres person/identitet

Jo, men hele pointen med coolshop-videoen var jo at nogen skulle genkende ham. Alligevel gik den, da man ikke kunne se ansigtet. Det betyder jo ikke, at nogen alligevel ikke vil kunne genkende personen.

Jeg siger bare, at det ikke er 100% klart. Hvor går grænsen for genkendelighed? Må trådstarter sløre ansigterne og så lægge videoen op?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)