I går fik jeg stjålet en cykelsadel + cykeltaske + et overvågningskamera. Da var det allerede for sent for tyvene, i og med jeg havde optaget det hele. De er på cykler, så jeg formoder det er nogle lokale. På min personlige Facebook profil, offentliggjorde jeg et billede fra kameraet. Jeg vil jo meget gerne have kontakt til disse to, så jeg kan få mine ting tilbage.
Sagen bliver først anmeldt til politiet i morgen, da de havde lukket inden jeg fik hentet videoen mm.
Nå men jeg er blevet gjort opmærksom på, at jeg bryder persondataloven. Derfor har jeg indtil videre fjernet billedet. Ekstra Bladet har kontaktet mig og vil gerne skrive en historie om dette. Journalisten mente at i og med jeg ikke filmer offentlig areal er der ikke noget at komme efter (men var ikke sikker). Her er lidt facts:
1 ) Jeg har specifikt bedt om lov, til at sætte overvågning op. Gården benyttes også ad andre lejere. Dette er skrevet ind i min kontrakt:
2 ) Jeg har sat et meget tydligt skilt op. Dette kan ses fra gaden. Ud over dette er der sat klistermærker op på vinduer.
3 ) Det er ikke muligt at genkende personer der går forbi på gaden.
Nå men, er det i denne situation tilladt at offentliggøre billederne? Jeg kender godt til sagen med guldsmeden, der fik en bøde på 10.000 kroner.
Om ikke andet så kunne det være en spændende principiel sag og du ville nok få folkestemningen med dig imod denne beskyttelse af kriminelle i stedet for offeret. Kan dog godt forstå du ikke har lyst til en bøde, men sådan er det hvis man vil være civil ulydig overfor dumme love. Det juridiske kan jeg ikke svare på.
Guldsmedesagen kom kun i byretten, hvorimod denne sag kom i landsretten, og her blev (en anden) guldsmed frikendt for at offentliggøre videooptagelser. Så den står 1 - 1 på den konto, men landsrettens ord vejer tungere..
Forskellen er nok at det foregik i forretningen, hvorimod din optagelse er på et offentligt tilgængeligt område. Videoovervågningsskiltet kan lige så godt betyde at du filmer i dit lokale.
Under alle omstændigheder ville jeg personligt blæse på muligheden for at få den bøde på et par tusinde kr. (det var straffen til guldsmeden i den første sag) og lægge billedet op igen.
Nå men, er det i denne situation tilladt at offentliggøre billederne? Jeg kender godt til sagen med guldsmeden, der fik en bøde på 10.000 kroner.
Emil, jeg prøver at få nogen inputs/gode svar på mit "issue". For at få de bedste svar, så prøver jeg at give så meget information som muligt. Så det er en oplysning om, at jeg er bekendt med sagen.
Emil, jeg prøver at få nogen inputs/gode svar på mit "issue". For at få de bedste svar, så prøver jeg at give så meget information som muligt. Så det er en oplysning om, at jeg er bekendt med sagen.
Fint fint nu prøver jeg at hjælpe lidt.
Hvem har fortalt dig at du bryder persondataloven og hvorfor vælger du at stole på en journalist?
Hvis tante berte blev filmet og du frigjorde det mod hende vilje var det så lovligt? Forbrydelse eller ej ?
Citat:" Datatilsynet meldte imidlertid sagen til politiet, da det skulle være i strid med loven på egen hånd at offentliggøre en filmet røver."
Mit sidste spørgsmål, hvad vil du få ud af at jagte et par røvere mod at få en kæmpe bøde? Lad politiet tage sig af sagen.
Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.
Jeg korrigerer lige mig selv. Det er den samme sag, jeg huskede forkert..
Det er så anklageren der havde anket dommen, fordi de hellere ville have at han skulle betale 5.000 kr end 2.000 kr. Resultatet blev en frifindelse. (og tænk at man bruger vores penge på en ny sag for 3.000 kr.)
Det minder mig om en anden sag, jeg læste om engang. Coolshop.dk lagde en video ud på deres hjemmeside, hvor tyve var i færd med at stjæle fra lageret.
Coolshop.dk blev trukket i retten af datatilsynet, men Coolshop endte med at vinde sagen! Det skyldtes dog, at tyvene havde en nylonstrømpe over hovedet, så de ikke kunne genkendes.