Hej John
Nu ved jeg du er en haj til it sikkerhed.
Hvor ofte vil du anbefale man tager sådan en fuld backup? Jeg har selv mulighed for det host megahost, men hvor ofte anbefaler du?
Hej Boysen,
Tak for din besked. :)
En total backup af hele webhotellet eller sitet bør efter min vurdering foretages så ofte, at tab af data tilbage til seneste backup ikke er en katastrofe.
Det handler jo om, hvor mange data, der i givet fald kan være tabt ved et nedbrud eller et kompromiteret site..
Optimalt set bør man tage backup minimum én gang dagligt, hvis man har en webshop eller et website med rigtigt mange ændringer i indholdet.
Er det en statisk hjemmeside uden dynamisk indhold eller andre ændringer, kan man jo sætte backup'en op til automatisk at køre en gang om ugen.
Når man taler om IT-sikkerhed og ambitionsniveauet i den anledning er spørgsmålene faktisk ganske enkle:
- Hvor mange data har du råd til at miste?
- Hvor længe kan din virksomhed klare at være uden IT eller hjemmeside?
Når nu backup'en kan sættes til at køre automatisk hver dag.. hvorfor så ikke gøre det?
Jeg ved godt, at hostingudbyderne ikke er særligt vilde med det råd. Fordi hvis alle webhotel-kunder får taget fuld backup hver dag og downloader de sikkerhedskopierede filer, vil det betyde en stigning i pladsforbrug, CPU-belastning og datatrafik.
Men når nu det har vist sig, at nogle hostingudbydere ikke tager backup at kundernes sites særligt ofte, så må kunderne jo selv tage deres foranstaltninger. :)
Håber du kan bruge det.
Dbh. John