Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forståelsesspørgsmål vedr. bogføring

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 31. Mar 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej

Præmissen for hele denne diskussion mangler en meget vigtig faktor.

Husk at vi i Billy’s Billing, i modsætning til de traditionelle regnskabsprogrammer, har to typer af brugere at tilfredsstille:

1. Personer der har lavet regnskab i mange år. De ved hvad debet og kredit er. De foretrækker at nummerere deres bilag, gemme dem på papirform i en mappe, og bogføre dem vha. en kassekladde.

2. Personer som aldrig har lavet regnskab før. De har aldrig lært hvad debet og kredit er. De ved ikke hvordan de skulle holde styr på deres bilag, eller kan bare ikke overskue det. De foretrækker at tænke i fakturaer og regninger. De indscanner og vedhæfter deres regninger/kvitteringer i programmet. Ingen grund til at nummerere dem - programmet ved hvad der hører til hvad.

Det er vigtigt, at I kan sætte jer ind i andres behov.

Da vi startede Billy’s Billing ville vi tilbyde noget der først og fremmest var målrettet til gruppe nr. 2. Det er derfor vigtigt at pointere at vi har målrettet produktet til iværksættere og folk som ikke tænker i regnskabssprog til hverdag. Og det er lykkes med så mange tilfredse brugere.

Vi vil selvfølgelig også gerne tilfredsstille så mange som muligt i gruppe nr. 1. Det er fx hvad vi imødekommer gennem vores nylige revisoropdatering. Så hvis du er en erfaren regnskabsperson hører vi hellere end gerne fra dig, hvis du har inputs til hvordan vi også kan gøre din hverdag lettere. Hvis du henvender dig direkte til os, kan vi have en dialog i stedet for at der bliver smidt beskyldninger rundt på diverse fora.

Jeg vil gerne kommentere på de to issues der har været bragt op den seneste tid på Amino, og understrege at der ikke har været tale om fejl.

Regninger og bilagsnumre
Det bilagsnummer der kommer i mellem regninger er korrekt nok betalingen af regningen. Det er så du kan indtaste en regning og lade den stå som ubetalt. Billy vil så automatisk bogføre dette skyldnerbeløb under “Skyldnere til leverandører”-kontoen. Når man senere hen markerer regningen som betalt, vil Billy flytte beløbet fra bankkontoen. Modulet “Regninger” er lavet til alle de af vores brugere der ikke gider at bruge en kassekladde og tænke i debet og kredit (gruppe nr. 2).

Hvis du er regnskabsekspert, og har idéer til hvordan denne del kan fungere smartere for dig, så skriv endelig til mig.

Hvis du foretrækker at have ét bilagsnummer pr. regning, og du først har nummereret dem, så brug vores nye Kassekladde i stedet for regningsmodulet. Kassekladde er et gratis add-on, som du kan tilføje under Organisationsindstillinger -> Abonnement. Derefter kan du finde det under Regnskab-menupunktet.

Mht. Martins spørgsmål: “Hvordan mon Billy's Billing så vil håndtere de regninger, som ikke bliver betalt? Vil de bare lave et tomt bilag, for at have et bilag til deres foudbestemte nummer?”
Svaret er at der ikke vil blive lavet et bilag for betalinger før regningen faktisk bliver betalt. Så der vil aldrig komme et hul i bilagsnumrene.

Moms
Billy’s tidligere momsopgørelse benyttede sig kun af én momskonto. Det var for at gøre det lettere for brugerne at overskue. Selve tallene på momsopgørelsen blev regnet ud pba. af de fakturaer og regninger der var blevet oprettet i den pågældende momsperiode. Altså var tallene korrekte.
At der kun var en momskonto havde den begrænsning (ikke fejl, vigtigt) at revisorer havde sværere end normalt ved at korrigere moms. Dette ønske har vi taget til os, og siden revisoropdateringen bliver momsbeløb nu spredt ud på forskellige momskonti, så det er lige til at korrigere og spore moms.

Så lad os nu alle sammen være voksne mænd og kvinder og indse hvor mange brugere der synes godt om Billy’s Billing, og tale sammen i stedet for at kaste med mudder. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre.

Hvis der er nogen der har spørgsmål eller inputs til mig, er I meget velkomne til at skrive direkte til mig på sebastian@billysbilling.dk.

Mange positive hilsner
Sebastian
Billy’s Billing
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

M.a.o.men regning kan få bilag 1. Så kommer en masse andre transaktioner og så betales den og nu få bilag 30 for betalingen korekt?

Hvad hvis betaling sker over et årsskifte, får den så et bilagsnummer i det nye år?

Hvis kunden betaler halvdelen og så den anden halvdel en uge efter, håndterer bb det så som 3 bilag?

Jeg går ud fra bb hakker betalingen af på den relevante faktura eller modtagne regning, så man kan ha overblik over ens debitorer og kreditorer hele tiden, regning for regning, betalte og ikke betalte eller delvist afregnede, korrekt?

Kunne systemet så ikke beholde det oprindelige bilagsnummer for alt i transaktionerne? Jeg forstår ikke det kan ha betydning om man scanner eller, på andet vis har bilagene på papir, i forhold til bilagsnummer spørgsmålet?

Jeg tror jeg forstår løningen af moms nu med købs og salgsmoms og to konti. Håndterer I så også nu korrekt eu moms køb af varer og ydelser så disse lægger sig korrekt automatisk på begge sider af stregen. Mange små selvstændige køber givet en del i eu, så det vil være nødvendigt.

Jeg forstår intentionen med at være til for de som ikke er bogholdere, bare disse så får helt korrekt moms og årsregnskab, og systemet ikke er mere fremmed, end at de også kan få hjælp af en gammeldags bogholder eller en revisor, hvis de har problemer med det ene eller andet. De "små" må ikke risikere at tænke "nej hvor nemt" hvis årsagen er, at de ikke får alt korrekt med.

Jeg kan ikke selv teste gratis, da jeg som prøvebruger skal forbi hvor jeg skal vælge betalingstype/ abbonement, og ikke kan se om jeg så får regning hvis ikke jeg siden melder fra. Kunne I ikke bare gi en prøveperiode påm1 måned eller to, uden man følte risiko for at sidde i saksen :)
Venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke selv teste gratis, da jeg som prøvebruger skal forbi hvor jeg skal vælge betalingstype/ abbonement, og ikke kan se om jeg så får regning hvis ikke jeg siden melder fra. Kunne I ikke bare gi en prøveperiode påm1 måned eller to, uden man følte risiko for at sidde i saksen :)

Skal du også indtaste kortinformationer osv.? Jeg kan ikke huske det præcist ved mig, men jeg blev ikke bundet på noget. En lille uge før prøven udløb, fik jeg en mail om, at hvis jeg ville fortsætte, skulle jeg vælge en betalingsmåde.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Sebastian Seilund:

Regninger og bilagsnumre
Det bilagsnummer der kommer i mellem regninger er korrekt nok betalingen af regningen. Det er så du kan indtaste en regning og lade den stå som ubetalt. Billy vil så automatisk bogføre dette skyldnerbeløb under “Skyldnere til leverandører”-kontoen. Når man senere hen markerer regningen som betalt, vil Billy flytte beløbet fra bankkontoen. Modulet “Regninger” er lavet til alle de af vores brugere der ikke gider at bruge en kassekladde og tænke i debet og kredit (gruppe nr. 2).

Hvis du er regnskabsekspert, og har idéer til hvordan denne del kan fungere smartere for dig, så skriv endelig til mig.

Hvorfor ikke bare anvende samme bilagsnummer til betalingen? Eller tildele et fortløbende blagsnummer til betalingen?

Problemet med at afsætte et tomt bliagsnummer til en mulig kommende betaling er jo, at der i visse tilfælde aldrig kommer en betaling, og som Cookie påpeger, så er der i visse tilfælde også kun en delvis betaling (hvilket faktisk sker ret ofte).

Ovenstående ændring kan sagtens laves, uden at involvere brugerne i at tænke på bilagsnummerering, og så vil I heller ikke opleve problemer med at der kommer huller i bilagsrækken, hvilket der uden tvivl vil komme, med den metode Billy's Billing anvender nu.

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 9. Apr 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

følger lige med her

Fra København
Tilmeldt 31. Mar 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Mmange tak for dine konstruktive spørgsmål. Jeg besvarer her hvert af dem. Martin E. Jensen, dit spørgsmål bliver også besvaret her.

Cookie:

M.a.o.men regning kan få bilag 1. Så kommer en masse andre transaktioner og så betales den og nu få bilag 30 for betalingen korekt?

Korrekt. Der er altså ingen mulighed for at der opstår huller i bilagsnumrene, som Martin E. Jensen mistænker. Der bliver ikke reserveret et bilagsnummer for en betaling. Hvis du indtaster regning A, B og C efter hinanden, får de bilagsnummer 1, 2 og 3. Hvis du derefter går ind og registrerer at du har betalt regning A, vil bilaget for denne betaling få nr. 4. Hvis du registrerer to delbetalinger for regning A, får den ene bilagsnummer 5, og den anden nr. 6. Det hele afgøres af rækkefølgen hver transaktion sker i.

Alt dette er ikke noget, som den normale bruger, der uploader sine bilag i programmet, skal tage sig af. Det hele fungerer automatisk bag i systemet.

Cookie:

Hvad hvis betaling sker over et årsskifte, får den så et bilagsnummer i det nye år?

Bilagsnummerrækkefølgen nulstilles ikke ved årsskifte. Det er bare et fortløbende nummer.

Cookie:

Hvis kunden betaler halvdelen og så den anden halvdel en uge efter, håndterer bb det så som 3 bilag?

Jeg går ud fra bb hakker betalingen af på den relevante faktura eller modtagne regning, så man kan ha overblik over ens debitorer og kreditorer hele tiden, regning for regning, betalte og ikke betalte eller delvist afregnede, korrekt?

Korrekt. Det er lige til at håndtere i Billy. Hver betaling er knyttet til en (eller flere) regninger (dem du får fra dine leverandører), og hver regning kan betales i flere omgange. Når en regnings totale beløb er blevet registreret betalt, vil selve regningen stå som "Betalt". Samme koncept for fakturaer (dem du sender til dine kunder). Så du har altid totalt overblik over hvad du skylder, og til hvem du skylder. Det er en af grundene til at nybegyndere foretrækker Regningsmodulet ift. kassekladden. Det er mere koblet op på hverdagen, og ikke for almindelige mennesker abstrakte koncepter som debet, kredit og balancer.

Cookie:

Kunne systemet så ikke beholde det oprindelige bilagsnummer for alt i transaktionerne? Jeg forstår ikke det kan ha betydning om man scanner eller, på andet vis har bilagene på papir, i forhold til bilagsnummer spørgsmålet?

Teoretisk set jo. Det er måden vi har valgt at lave det på, og jeg kan ikke se hvilke problemer det skaber. Hvis der er nogen der har inputs til andre måder at gøre det på, er vi lytre øren.

Cookie:

Jeg tror jeg forstår løningen af moms nu med købs og salgsmoms og to konti. Håndterer I så også nu korrekt eu moms køb af varer og ydelser så disse lægger sig korrekt automatisk på begge sider af stregen. Mange små selvstændige køber givet en del i eu, så det vil være nødvendigt.

Ja, hvis du indtaster en regning fra en udenlandsk leverandør og vælger momssatsen "Udlandsmoms varer" eller "Udlandsmoms ydelser", vil programmet automatisk lægge momsbeløbet på begge sider, som både en afgift og et fradrag, så det går i nul.

Cookie:


Jeg forstår intentionen med at være til for de som ikke er bogholdere, bare disse så får helt korrekt moms og årsregnskab, og systemet ikke er mere fremmed, end at de også kan få hjælp af en gammeldags bogholder eller en revisor, hvis de har problemer med det ene eller andet. De "små" må ikke risikere at tænke "nej hvor nemt" hvis årsagen er, at de ikke får alt korrekt med.

Du har helt ret. Det er det ønske vi gør alt hvad vi kan for at imødekomme.

Cookie:

Jeg kan ikke selv teste gratis, da jeg som prøvebruger skal forbi hvor jeg skal vælge betalingstype/ abbonement, og ikke kan se om jeg så får regning hvis ikke jeg siden melder fra. Kunne I ikke bare gi en prøveperiode påm1 måned eller to, uden man følte risiko for at sidde i saksen :)

Som Christian Bundgaard også skriver, så får du en gratis prøveperiode på 30 dage. Du behøver ikke indtaste kortoplysninger til start, og du binder dig ikke til noget. Så du vælger bare det abonnement der passer dig, og der vil kun blive trukket penge, hvis du senere hen indtaster dine kortoplysninger.

Sebastian

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)