Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forståelsesspørgsmål vedr. bogføring

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Indlæg ialt: 447
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg anvender et online regnskabsprogram - Billy's Billing, men der er noget jeg ikke helt kan forstå - derfor håber jeg I vil hjælpe mig med at fortælle om det er mig eller programmet det er galt med :)

Jeg har lige nu 4 regninger som jeg skal registrere. Jeg har selvfølgelig sat dem i mappe, og nummereret dem "bilag 1, 2, 3 og 4".

Når jeg så i programmet registrerer en regning, så er den tidligste regning den første - og den bliver rigtig nok bilag 1.

Når jeg så er nået til næste regning, så bliver denne kaldt for bilag 3? Og så 5 og 7. Inde i min bilagsoversigt kan jeg så se, at der automatisk bliver oprettet endnu et bilag for hver regning jeg har - som egentlig kun fortæller at 'Der er overført penge til konto fra konto'.

Det synes jeg er lidt mærkeligt, og vil egentlig bare høre hvorfor programmet gør som det gør - bilag 1 er vel bilag 1, og ikke bilag 1 og 2?

Nu er der jo så huller i min bilagsoversigt, og mine regninger er ikke fortløbende mere.

Håber I kan være med til at uddybe - fordi jeg kan intet finde på deres hjemmeside.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:45

Følger lige med her. Der er ikke tvivl om, at hele transaktionen, inkl. det med at der betales fra konto til konto skal ha samme bilagsnummer under alle normale omstændigheder, så det lyder fjollet hvis hvert bilag får 2 numre - som indgående og som betalt. Det må være forkert

vh

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 13:04

Wink Helt ærligt tror jeg ikke du skal sætte for stor tillid til Billys Billing

Havde også tastet 2011 (486 bilag) ind i systemet, og troede alt var i orden.

Indtil jeg for ca. 2 uger siden afleverede materialet til denne http://www.smjrevision.dk/

Der så kunne fortælle mig, at det bl.a. var helt galt med momsen m.m.

Da han oprindelig havde givet mig et tilbud på og under forudsætning på, at der blev afleveret ordentlig bogførings materiale fra min side.

Derfor måtte jeg betale ham for at indtaste det hele igen, ellers måtte jeg selv hele øvelsen om. Nu er jeg bl.a. spændt på om hans oprindelige tilbud fortsat holder. Nu når jeg i skrivende stund har indtastet igen alle bilag, men i http://www.e-conomic.dk/

Han gav dog mig et foreløbig gratis abonnement på denne http://www.e-conomic.dk/

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 16:50
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har set lidt rundt, men kan ikke finde svar på hvorfor det er sådan nogen steder. Jeg har også skrevet til Billy's Billing direkte - så kan det være de vender tilbage.

Umiddelbart er jeg lige faldet over SummaSummarum, som jeg synes virker meget overskueligt.. Det kunne være et reelt alternativ.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:54

Kasper:
Umiddelbart er jeg lige faldet over SummaSummarum, som jeg synes virker meget overskueligt.. Det kunne være et reelt alternativ.

Han er også herinde som bruger på Amino.

Held og lykke med bogføringen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59

Jeg bruger summasumarum og er helt tilfreds. Man har jo ikke en netløsning som sådan, men det er nemt at bruge - nemt at sætte op, og får man større  behov for at kunne regnskabsføre forskellige sager helt individuelt kan man opgradere til enterprise versionen.

Den tager sikkerhedskopi hver gang man lukker ned, og den kan man lægge i dropbox - så har man jo tilgang til den fra i princippet enhver computer

Det er for mig også en fordel, at det er en engangs pris - ikke et månedligt abbonement

vh

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 14:32

Jeg har leget lidt med SummaSummarum i går aftes, og det er nok der mit valg falder, når jeg skal købe et regnskabsprogram. Nu fortsætter jeg lige med prøveperioden i de 45 dage, og så køber jeg standard-versionen efterfølgende.

For lige at opdatere jer på, hvad der er nyt i 'sagen om 2 bilagsnumre pr. bilag', så har jeg fået svar fra Billy's Billing's support:

"Det er meningen det skal være sådan der. Bilagsnumre er til at sådan så du selv kan have et samlet overblik over alle fakturaer, så de bliver oprettet automatisk. Det imellemværende bilagsnummer er betalingen.

Hvis du går ind under indstillinger -> Organisationsindstillinger -> Programindstillinger, så kan du nemlig rette på dine fakturaindstillinger, således at du kan vælge om faktura-nr. skal indtastes automatisk eller manuelt, af dig selv. Men det er desværre ikke muligt at ændre bilagsnumrene."

Nu ved jeg ikke selv så meget igen om bogføring og det at føre regnskab, men jeg har da aldrig hørt om at hvis jeg har en regning og jeg skal bogføre denne, ja så er selve regningen bilag 1, 'kvittering for overførsel fra konto til konto' - som egentlig hører til bilag 1 men bliver så kaldt bilag 2?

Det giver ingen mening.. Det så ellers godt ud - meget brugervenligt og alt muligt andet, men jeg synes ikke umiddelbart det virker så troværdigt..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lyder underligt. Hvad så hvis du har en regning som bilag 1 som du skal betale om 30 dage. Den ville du normalt ha i driften men tager Billy så og giver den bilag 1 og hvis du modposterer korrekt på f.eks øvrigenkreditorer, bliver det så modpost i bilag 1 eller får kontering mod øvrige kreditorer nu bilag 2?
Og når du så betaler fra øvrige kreditorer via banken, får det så igen et bilagsnummer eller tilmed 2 nye?

Der kan jo være mange transaktioner ind imellem så nu blir det måske først bilag 1 og 2, og så ved betaling bilag 32 og 33?
Det tror jegnikke rigtigt?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kasper:

"Det er meningen det skal være sådan der. Bilagsnumre er til at sådan så du selv kan have et samlet overblik over alle fakturaer, så de bliver oprettet automatisk. Det imellemværende bilagsnummer er betalingen.

Det er i så fald endnu en fejl i Billy's Billing, da det med sikkerhed vil give problemer med huller i bilagsrækken.

Hvordan mon Billy's Billing så vil håndtere de regninger, som ikke bliver betalt? Vil de bare lave et tomt bilag, for at have et bilag til deres foudbestemte nummer?

Eller hvad med de regninger, som betales i hvert sit regnskabsår? Så vil der med sikkerhed opstå huller i bilagsrækken for det specifikke regnskabsår.

Jeg synes det virker som en meget ugennemtænkt model.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)