først lidt info om mig... har startet et lille firma i min fritid hvor jeg sælger nogen brugte ting... lad os sige det er "cykler" for nemheds skyld... er ikke interesseret i at mine konkurrenter ved alt det jeg nu fortæller... så vi leger bare det drejer sig om brugte cykler:) jeg startede for en 4 år siden med en cykel som blev solgt for pengene for den købte jeg 2 osv.. først var det rent hygge salg der gav lidt lommepenge... men for cirka 2 år siden fik jeg mig et cvr. nr. og egen hjemmeside. jeg har oplevet at jo flere cykler jeg sætter til salg jo flere sælger jeg... jeg er ved at få lavet en ny hjemmeside som KLART vil blive den bedste og flotteste indenfor salg af brugte cykler. jeg vil have den klar indenfor de næste 2 måneder med e-mærket og meget mere... mit problem er.... jeg kan ikke leve af det hele som det er nu... der skal mere omsætning til. vil tro den skal være omkring det dobbelte før jeg kan leve af det... for at jeg kan komme derop skal jeg have lavet en del flere brugte cykler klar og sat til salg. dog går jeg i kraftige overvejelser om at begynde at sælge nye cykler samtidig.... men for at sælge nye cykler har jeg brug for et halv stort lån. vi har her i huset en "rigtigt god" økonomi... vi skylder alt i alt 1.600.000 kr. væk på et hus der er vurderet til 2.000.000 plus vi har en bil til 50.000 og sparer en 5.000 kr. op hver måned samtidig vi lever som "konger"... med andre ord vi har godt med luft i økonomien... derfor vil det nok ikke være det store problem at få en pose penge i banken... kan bare se at det ikke er holdbart i længden med et fudtids job, det her ved siden af og så et barn på vej til december... så nu skal jeg have truffet en beslutning omkring at det må briste eller bære... samtidig kniber det allerede med tiden nu... mine spørgsmål er kort og godt: 1 : hvor meget skal jeg have i "overskud" før jeg kan udbetale en løn på 25.000 før skat til mig selv? 2 : mit firma er personligt ejet... det skal vel laves om til et aps hvis ikke vil sætte alt overstyr... hvad koster det? ved med de 80.000 men der er vel udgifter forbundet med det.... 3 : hvem kan man ellers snakke med omkring finansiering? gerne nogen man kan spare rigtigt godt med... 4 : hvor stort er et realistisk beløb at låne? er 500.000 helt ude i hegnet eller? |
1 : hvor meget skal jeg have i "overskud" før jeg kan udbetale en løn på 25.000 før skat til mig selv?
Lige omkring 25.000 kroner, såfremt alle firmaets udgifter er dækket.
2 : mit firma er personligt ejet... det skal vel laves om til et aps hvis ikke vil sætte alt overstyr... hvad koster det? ved med de 80.000 men der er vel udgifter forbundet med det....
80k er ikke noget det koster, 80k er selskabskapital - penge du har i dit selskab. Men husk at du ikke bare kan lave et ApS og proppe dine ting ind i ApS'et, så det pludselig på magisk vis ejer en masse varer. Du skal bruge lidt penge til en advokat og umiddelbart vil jeg gætte at du også skal have udarbejdet en vurderingsberetning hos en revisor og det er vel noget der ligner 10k alt efter hvor meget og hvor lidt det drejer sig om.
3 : hvem kan man ellers snakke med omkring finansiering? gerne nogen man kan spare rigtigt godt med...
Hvad mener du med "snakke med"? Altså nogen der vil investere i dit selskab?
4 : hvor stort er et realistisk beløb at låne? er 500.000 helt ude i hegnet eller?
Næh, hvis du skal bruge 500k for at realisere din drøm og hvis du mener at beløbet er tilstrækkeligt for at sætte skub i dit livsværk, der skal gøre dig til en rig gammel mand - så er 500k ikke særlig meget. Hvis du ikke selv tror på din ide og du ikke har viljen til at knokle igennem, så er 500k mange penge.
5 : nogen gode råd?