Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et tabu at være kæk...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 101
Fra  Dupp Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aller derude.

Jeg har et stykke tid nu undret mig lidt over jargonen på diverse hjemmesider. Stort set alle tekster på webshops er utrolig kedelige af læse og derfor gider man som regel heller ikke læse dem. Teksterne på webshops skal stråle af professionalisme også selvom virksomheden sælger Iphones Cover fremstiller i Kina! 

Du skal differentier din virksomhed for at øge din omsætning, den sætning har vi vist alle hørt et par gange. Men hvorfor tør folk ikke differentiere sig på teksten og deres jargon ? Er det virkelig så forfærdeligt af lave nogle ordspil eller skrive en sjov ponsline ? Selvfølgelig skal teksterne omhandle produktet og siger heller ikke det skal gå hen og blive stand-up. Men hvorfor ikke få nogle små kække bemærkninger ind over teksterne, så folk faktisk begynder at læse de informationer man har på ens hjemmeside ?

Det kan godt være det bare er mig og det er fordi jeg er 22 år, men ville i fravælge en webshop pga. af "kæk-heden" i tekstens sprog eller ville i ligesom mig se det som noget nyt og spændende ?

Håber at så mange så muligt vil deltage i debatten, da dette er research for min kommende online shop.

På forhånd tak

Nikolaj D.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 17:28

Kækhed kan være fint. Fx har Wufoo og Mailchimp stor succes med det.

Det kan sagtens virke i en webshop, men det afhænger meget af produktet og målgruppen.

Gadgets: Tjek!

Designerlamper: Ikke godt.

Mange ville fravælge en kæk webshop på grund af stilen, men er som sådan ikke relevant. Det relevante er, om stilen vil skabe et mersalg, der overstiger det mistede salg.

Jeg vil ikke decideret fraråde det, men du bør træde meget varsomt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Fra  Dupp Skrevet kl. 17:42

Hej Jakob,

Først og fremmest tak for dit svar. Jeg har selv længe været i samme tankegang og frygtet at sproget vil skræmme kunder væk. Men som jeg også skrev ønsker jeg ikke alle teksterne skal være "sjove". Jeg stiller blot spørgsmålstegn ved måden, at skrive teksterne på nu. Ville du virkelig undlade at købe en designer lampe hvis teksten inde på hjemmesiden havde et glimt i øjet ?

Den hjemmeside jeg er ved at starte op omhandler salg af Markiser. Inde på webshoppen skal man selvfølgelig først vælge markise model dernæst dug osv. til sidst skal man måle hvor lang markisen skal være. Her frygter jeg lidt at folk ikke kan/gider dette og derfor skal der være en funktion som hedder - " Jeg giver op - ring mig op" Eller noget i den dur. Det er sådan tekster jeg sammenligner med sjovt/kæk. Vil du blive skræmt af sådan formuleringer ?

Endnu gang tak for det svar :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 30. Mar 11
Indlæg ialt: 19
Fra  Sales Plus Skrevet kl. 17:45

Jeg er enig med Jacob - træd varsomt.

Tænk strategisk og langsigtet; Hvad er det for et billede du gerne på den lange bane vil tegne af din webshop? Det er svært at gå fra "over-kæk" til det mere seriøse, men nemmere den anden vej, fx. Tænk eksempelvis på webshoppen som man vil se på en realitytv-deltager, der overeksponeres.... Det er svært at tage vedkommende seriøst senere.

Held og lykke.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Fra  Dupp Skrevet kl. 17:53

Hej Ervin,

Tak for sit svar. Jeg kan udemærke godt se hvad du mener, men da salg af markiser over nettet vil henvende sig til et yngre publikum end dem der køber dem i butikken føler jeg der er mulighed for at differentiere mig på sproget. Men som du selv siger, det er nemt at blive taget useriøs og det er bestemt ikke det jeg ønsker. Min virksomhed er utrolig professionel og kommer til at sælge markiser af højeste kvalitet og derfor bliver de heller ikke billige.

Men skal det være kedeligt at købe vaskemaskine, tørretumbler eller markiser i dagens Danmark, hvorfor ikke gøre det til en mere sjov oplevelse ?

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 18:11

Durup:
Ville du virkelig undlade at købe en designer lampe hvis teksten inde på hjemmesiden havde et glimt i øjet ?

Det tror jeg faktisk, at rigtig mange ville. Ikke nødvendigvis bevidst, men fordi det trak fra i den samlede vurdering af sidens troværdighed.

Mange, især i alderen 40+, er meget usikre ved at at handle i webshops, fordi de altid har fået at vide, at internettet er noget farligt noget. De vil være tilbøjelige til at se en afvigelse fra normalen som et faresignal.

Når du sælger highend-varer, vil jeg i endnu højere grad råde til at overveje, om kækt er vejen frem. Jeg betragter mig selv som værende ret ung med de unge, men smileys og for friskt sprog vil for mig få en side i det segment til at fremstå useriøs.

Du skal være ekstremt dygtig for at formulere tekster, der får læseren til at trække på smilebåndet, uden at seriøsiteten går fløjten.

Og ja - det er da meget sjovt at skrive "Jeg giver op". Jeg tror bare, at flere vil klikke på "Få hjælp her".

Fra Roskilde
Tilmeldt 22. Dec 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 18:22

Jeg har det helt modsat dig. Hvis en tekst ikke virker professionel eller overbevisende, går jeg straks til en anden hjemmeside. Det er jo et retorisk valg, alt efter hvordan man ønsker at fremstå, og hvem man vil henvende sig til, og jeg spotter da også en del "kækhed" i f.eks. tv-reklamer, der er rettet mod den yngre del af befolkningen.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Fra  Dupp Skrevet kl. 18:28

Er bange for du ikke helt forstå det jeg skriver. Min tekst bliver skrevet således at alle de nødvendige informationer står på siden og selvfølgelig skal siden virke professionel og det samme med teksten. Men gør det siden mindre professionel ved der står en knap hvor der står - "Jeg giver op" i stedet for "hjælp mig" ? 

Fra Calhoun GA. USA
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 84
Fra  travel-to-copenhagen.com Skrevet kl. 18:31

Enig..... tekst paa hjemmesider behoever ikke at vaere kedelig- men det er nu engang saadan at dine kunder kan vaere mellem 18 og 90 aar gamle.

En person som er 50 aar gammel og oensker at bestille en vare, vil maaske have problemer med at teksten har "et glimt i oejet", og ikke giver ham de informationer han/ hun oensker- eller goer det paa en maader der virker frastodende paa ham/hende

Personligt er jeg 37 aar gammel- hvis jeg oensker at koebe noget i en webshop, saa er der 3 kriterier der skal vaere opfyldt:

Pris.... er det billigere end andre steder

info om produkt...... faar jeg svar paa alle mine spoergsmaal- eller faar jeg bare varm luft der ikke kan bruges til meget

trovaerdighed af webshop.... hvis jeg giver dem mine kreditkort informationer- er de sikre

Jeg har det saadan at hvis jeg vil laese noget med et glimt i oejet saa gaar jeg paa facebook eller andre steder, naar jeg oensker at koebe noget paa nettet- saa gaar jeg der hvor mine 3 kriterier er opfyldt.

Det er paa samme maade naar jeg sender et CV ud til en potentiel arbejdsgiver- jeg synes selv mit CV virker kedligt( har ondt af de personer der skal laese hundrede af samme slags om dagen) , saa tanken har da strejfet mig at under uddannelse evt. putte "Star Trek Accademy" eller noget andet, med et glimt i oejet, men det vil nok foere til at arbejdsgiveren smidder det i skraldespanden- med et glimt i oejet :-)

Det jeg proever at sige her er at en webshop ikke behoever at indeholde "cut'n paste" fra bruger vejledningen paa et produkt, men det er en haarfin balance mellem at formidle information og skraemme kunder vaek- 

Find det der virker for dig- der er mere en 1 maade at goere tingene rigtigt naar det kommer til online salg :-)

Adam

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Fra  Dupp Skrevet kl. 18:39

Kan godt være jeg er den eneste der har opfattelse af en mere "ungdommelig" side vil skabe mersalg og det tager jeg selvfølgelig til efterretning, da det trods alt ikke er mig der skabe købe produktet, men der imod andre. Men igen for at slå det fast, skal der ikke være smileys i teksterne. Men det er mere at ændre på nogle formuleringer såsom " jeg giver op" VS " Hjælp op" - eller "Om os" Vs "Hjernen Bag".

vil det virkelig fremstå så uprofessionelt - jeg ønsker blot, at folk ønsker læse den information jeg skriver på min hjemmeside. Jeg ved at de færreste gør det nu, så hvorfor ikke prøve at ændre på denne holdning ? 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)