Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen og udbetaling af løn til sig selv

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg ville lige høre om der var en som kunne hjælpe mig med nogle skattemæssige spørgsmål.

Jeg har lavet et privat hævning fra min virksomhed som kører under VSO, hvordan skal jeg forholde mig til dette angående skat.

Eksempel, jeg laver hævning á 10.000 DKK, laver postering, krediterer Bank og henholdsvist debiterer Privat hævnings konto i egenkapitalen.

Hvordan forholder det sig skattemæssigt ? Som privat person skal jeg selv angive disse 10.000 kr som B-indkomst ?  eller skal det hele gøres ved hjælp af f.eks. Danløn hvor det bliver automatisk afregnet ?

På forhånd tak for hjælpen :)

Dbh

Benjamin 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit firma er et enkeltmandsfirma, så skal du ikke betale skat af beløbet, når du hæver det, men først når året er omme. Og kun hvis din virksomhed giver overskud.

Du bogfører det som en privat hævning og når året er omme, vil det blive indregnet i det samlede overskud. Men du betaler selvfølgelig fuld skat af beløbet, da det ikke forbliver i firmaet og derfor ikke kan komme ind under ordningen med VSO.

Du skal bestemt IKKE lave lønseddel til dig selv - hvis dit firma altså er et enkeltmandsfirma.

Fra København
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte

Hvis jeg f.eks  hæver 10.000 og når året er omme skal mit firma "Som køres under VSO" betale (fuld) skat af de 10.000 kr ? 

Dbh

Benjamin

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Efirm:
Hvis jeg f.eks  hæver 10.000 og når året er omme skal mit firma "Som køres under VSO" betale (fuld) skat af de 10.000 kr ? 

Hej Benjamin

Ja, for VSO er en gunstigere beskatning af de penge du lader stå i firmaet. Hvis du trækker nogen ud til dig selv (hvad de fleste af os jo gør, for vi skal jo leve), så bliver den del beskattet helt almindeligt.

Men VSO er jo egentlig ikke en måde, at betale mindre skat på. Det er en måde, at udskyde skatten og på den måde have likvide midler til at foretage større anskaffelser o.l.

Fra København
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte

Super, så alt skat som skal betales som egentlig er blevet hævet ud til mig privat, skal først betales når året er omme.

Jeg er studernede, så det er derfor VSO er virksomhedsformen som er valgt :)

Dbh

Benjamin

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Efirm:
Super, så alt skat som skal betales som egentlig er blevet hævet ud til mig privat, skal først betales når året er omme.

Nemlig :-)

Så du skal huske at lægge penge til side, at betale skat af. Ellers bliver det en grim "overraskelse".

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin

Du skal være opmærksom på at overskuddet for i år indgår i indkomsten for 2012, og beløb, der er hævet i løbet af året indgår i årets personlige indkomst. Skatten skal først betales, når du har afleveret selvangivelsen i foråret 2013, men du skal være opmærksom på, at hvis du får en restskat skal du betale (ikke fradragsberettigede renter) til Skat. Renten beregnes fra den 1. januar 2013 til skatten betales. Så hvis du vil undgå renten bør du estimere din skat og foretage en frivilling indbetaling af restskat inden udgangen  af 2012.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Fra København
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben

Burde det ikke give mere mening at man skal betale skat af hævninger i udgangen af året og ikke det efterfølgende år ? 

Hvis det overstående ikke er rigtigt, hvordan laver man en frivillig indbetaling fra firmaet ?

Dbh

Benjamin

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Efirm:
Burde det ikke give mere mening at man skal betale skat af hævninger i udgangen af året og ikke det efterfølgende år ? 

Nej, det er rigtig nok, som Esben skriver, at den egentlige angivelse først finder sted i det efterfølgende år. Men beløbet opgøret til årets udgang.
Og det er ikke kun de private hævninger, du skal betale skat af, men hele firmaets overskud. Dog efter forskellige takster, som er højere for det, du har hævet ud end det, du har ladet stå i firmaet.

vh
Birte

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)