|
Hej aminoer, jeg vil gerne lige have at i betegner denne mail, som er sendt uopfordret, (spam, info mail ?? )på forhånd tak. Hej, Vi kan se I ikke er tilmeldt vores shoppingportal Shoplink.dk. Shoplink.dk er en shoppingportal med mere end 2000 tilmeldte butikker og med ca. 1,5 mio. besøg pr. måned. Vi er inde i en meget positiv udvikling. Se mere på www shoplink.dk / www shoplair.dk Da vi gerne vil give vores brugere en god oplevelse af portalen når de søger, så kunne vi godt tænke os at I tilmeldte jeres butik: XXXXX Tilmeldingen kan ske på dette link: http://www.shoplair.com/dk/tilmeldadvertiser.php . Tilmeldingen er naturligvis gratis. Vi glæder os til at få jer med i Shoplink.dk. |
Betegelse af e-mail
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
|
shoplink.dk tjener penge på at vise reklamer på sider med information omkring de firmaer de henvender sig til for at få dem til at aflevere deres informationer. Dermed bliver e-mailen til spam grundet uopfordret henvendelse til indirekte forsøg på salg. Deres forsøg på at give en gratis oprettelse for derefter igennem oprettelsen senere at lokke butikkerne til at "fremhæve" deres butik vha. banner annoncer er en tydelig indikator på ureelle hensigter med e-mailen. Ligeledes har de bannerreklamer på sidderne hvilket indirekte betyder at de tjener penge ved at indsamle information om virksomhederne og derved bliver e-mailen kommerciel. http://www.shoplair.com/dk/marketing.asp Det ville svare til at Krak, Eniro eller De Gule Sider, kunne sende uopfordrede e-mails rundt til alle registrerede virksomheder om at oprette sig hos de gule sider, for derefter at kontakte dem senere med information omkring fremhævelse i deres indeks hvis de betaler yderligere. Det er en grå-zone som de fleste indeks-udbydere ikke forstår og mange tror er ok, hvis der bare går lang tid nok imellem det gratis tilbud og det næste tilbud om at betale ekstra. Efter min overbevisning er det ikke en lovlig praksis, men jeg er ikke sikker på at modellen er blevet afprøvet ved domstolen endnu. På deres marketingsside skriver de ligeledes at de har 600k besøgende om måneden. Selv om man giver dem lidt kredit på det tal og ikke læser dem som unikke besøgende (som de burde oplyse), så svarer det stadigvæk til at de er ca. lige så store som: pcworld.dk, estate_maeglerne.dk og seoghoer.dk. Jeg er ikke helt sikker på at jeg tror på den. p.s. Det er selvfølgelig kun spam, hvis den er uopfordret og der ikke tidligere er afgivet samtykke til virksomheden bag shoplink. |
|
Det er en ganske almindelig info-mail og ikke en reklame , og derfor er det tilladt at sende sådanne mails. Vi har fundet frem til jer ved at surfe rundt på nettet. Vi vil gerne have jer med i vores shoppingportal Shoplink.dk så vores brugere får en god oplevelse. Og da jeres netbutik ser rigtigt godt ud så kunne vi godt tænke os at have jer med! Men hvis I ønsker vi sletter jer fra vores liste over de butikker gør vi da gerne det. |
|
Som du måske allerede ved, indeholder markedsføringsloven i § 6, stk. 1, et forbud mod uanmodet elektronisk reklame. Det fremgår af bestemmelsen, at der ved vurderingen af, om en henvendelse er omfattet af forbuddet eller ej, skal lægges betydelig vægt på, om den erhvervsdrivende har en egeninteresse i dispositionerne fra kundens side, som den erhvervsdrivendes henvendelse vedrører. Afgørelsen afhænger derfor af, om mailen har til formål straks eller senere at afsætte varer eller tjenesteydelser. Forbrugerstyrelsen har tidligere udtalt, at en henvendelse vedrørende en hjemmeside er omfattet af forbuddet mod uanmodet elektronisk reklame, hvis der sker indtjening via hjemmesiden. Det kan fx være via bannerreklamer eller annoncering. En sådan mail, med et tip om en gratis-linkguide, vil forbrugerstyrelsen med garanti også omfatte af forbuddet, da sådanne henvendelser oftest sker med henblik på efterfølgende afsætning. Selve det forhold, at en virksomhed står som afsender af en given e-mail, kan indebære branding af virksomheden og dermed være i strid med ovennævnte forbud. Men jeg syntes du skal prøve at anmelde mailen til forbrugerstyrelsen, og høre hvad de siger til det - de må om ikke andet have et endeligt svar. |
// Jesper Skov
|
Jeg mente os nok selv at det kunne betegnes som spam, ville bare lige gerne have en anden mening,, tak til jer begge.. til info, så er klagen afgivet til forbrugerstyrelsen, så må vi jo se hvad der sker. |
Du skal nok ikke lige regne med svar foreløbigt, for hoooold da helt op de er ikke for hurtige til at svare på deres e-mails :-) Når der kommer en afgørelse, så skriv den da endelig herinde. Tror ikke du er den første shoplink.dk har skrevet til ... |
// Jesper Skov
|
|
|
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Bliv gratis medlem
)