Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formulering af koncept

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer!

 

Jeg har i længere tid haft en ide, som i kan læse om her:
Ideen går ud på, at jeg kort sagt laver en madordning på min skole, hvor der går ca. 400 elever i alderen 6-14 år.



Jeg så fornylig i en udsendelse, at forældre ret generelt er interesseret i en madordning, hvor børnene kan få god, sund mad hver dag. Jeg vil så kl. 6-8 om morgenen sammen med en 6-8 mennesker som jeg har ansat, lave maden. Jeg vil så få tilladelse fra skolen til at have den ordning, og her er det netop vigtigt at jeg for skolebestyrelsen kan præsentere nogle madretter, som er så sunde at de næsten ikke kan andet end acceptere det, og så vil jeg sælge maden for en pris, hvor jeg får en avance på en 2-3 kroner. maden må netop ikke være for dyr, da det kan få forældrene til at springe fra, og så skal den kunne laves hurtigt og nemt, så det kan nås at lave 400 madpakker. Maden vil jeg lave i skolekøkkenet, og det er en af de ting som jeg skal lokke bestyrelsen med på



Maden skal samtidig være god, for min konkurrent er skolen selv, som kan vælge at starte op selv, og så kan de sælge den til den indkøbspris, som de køber maden til.



Jeg vil også finde en ordning med det lokale supermarked, for jeg ved at de bringer mad ud, og så få det leveret til skolekøkkenet. maden bliver så sendt ud i køleskabene, hvor eleverne kan spise af deres madpakke når de vil.

 

(teksten er kopieret fra en anden tråd)

 

Det jeg gerne vil have svar på, er om i har nogle gode råd, når jeg skal konfrontere bestyrelsen på min skole med ideen.

Hvordan skal jeg fremvise den? Jeg skal jo netop have overbevist dem om, at de kan låne mig udstyr og lokaler til projektet, og samtidig skal de også overbevises om, at min løsning er bedre end den som de ville nå frem til. Skal jeg have et powerpoint fremme, hvor jeg viser forskellige ting som hvad maden kommer til at koste mig, hvilke udgifter jeg har, og hvad eleverne i sidste ende kan købe maden for.

Er der nogle ting som de skal have at vide, og nogle ting som egentlig er ligegyldige for dem?


Jeg ved ikke om jeg har formuleret det ordentligt, så I kan bruge det til noget, ellers må i lige skrive.... Måske I også kan komme med noget respons for at sørge for at jeg har husket det hele?

 

Med venlig hilsen

 

Jakob


Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du ikke har intentioner om at tjene mere på maden, er det nok ikke så svært at få skolen med på idéen, så længe det ikke går ud over din undervisning, og at du kan klare det på de 2 timer fra morgenen.

Lad os sige at projektet går rigtig rigtig godt, og at 300 tilmelder sig. Men en avance 3 kr., vil du så tjene 900 kr. på 2 timer. Hvis du skal have de 6-8 mennesker ansat, bliver det ca. 110 kr. til hver. Nu kan jeg huske min egen tid fra folkeskolen, men jeg tror at du skal være heldig hvis du finder 6-8 personer, som vil møde i skolen kl. 6 hver dag, for at arbejde til en timeløn de alligevel kan få hos de lokale fabrikker (efter skole).

Men du skal sørge for at fortælle skolen, hvad de får ud af dette projekt. Der skal jo sikkert lidt til at overbevise dem om, at en flok 13-14 årige knægte kan levere god mad til en skole med 400 elever, og ikke mindst til en god pris. Powerpoint er altid godt, samt nogle smagsprøver og forslag til selve forløbet, så det virker gennemtænkt og seriøst.

Men findes der ikke nogle køkkener, cafeteriaer eller andet i dit område - tag evt. en snak med dem, det kan være at i kan finde en rigtig god løsning, hvor de leverer maden. Er der bare tale om noget pasta-salat med brød, en omgang pizza eller andet, skulle det vel nok være muligt at få dem til at lave det til en rimelig pris. Hvis i finder en sådan løsning, kan i evt. selv stå for at portionsanrette maden og fordele den ud i spisepausen - dette vil også spare leverandøren for en helt masse arbejde!

Men nu når dette er et iværksætter-forum, så sørg for at tænke på udvidelse. Lav evt. en madpakke (madplan, indkøbsliste, prisskilte, tilmeldingssedler mm.), så i kan få gang i lidt franchise, og tjene lidt ekstra ved at levere et evt. færdigt koncept (hvor skolen dog selv står for selve madlavningen).

Til sidst, så sørg for at få en masse mediedækning, især i denne tid hvor der har været en masse om mad i skolerne. Det unikke i jeres historie, er jo at i selv er elever, og i den yngre ende af aldersskalaen. Mht. betalingen var det måske en idé, at i fik det arrangeret således, at børnenes forældre kan tilmelde madordningen PBS, så betalingen sker automatisk hver måned. Lige lidt kort, blandet fra hoften, håber i finder en sammenhæng og kan bruge noget af det :-)


// Jesper Skov

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Som sådan tror jeg godt du kan få skolen med på ideen. Der er dog vist nogle regler du skal overholde med henhold til hygiejnekurser til dem der tilbereder maden. Så vidt jeg husker koster sådan et omkring 1500 kr. og tager ca en dag at tilegne sig. Ved dog ikke om de regler gælder for dig, men jeg kunne forestille mig at det er tilfældet eftersom i sælger maden til skolen.
Fra Gjøl
Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Torrild

Det med skolemad er sikkert på vej frem, så mon ikke du på et tidspunkt vil kunne komme til at arbejde med det?
I første omgang synes jeg, du skal ringe til inspektøren eller kommunen og få afklaret, om skolen overhovedet må lægge lokaler til. Det er jo en frivillig madordning, og hvis skolen gratis låner dig lokaler, kan det virke konkurrenceforvridende i forhold til evt. andre, der vil tilbyde det samme. Hvis skolen ønsker at starte en ordning op, hvor de selv lægger lokaler til, kan de så gøre det uden at den skal i udbud?

Derudover et par spørgsmål til overvejelse:

Hvem skal administrere forældrebetalingen?
Hvordan vil du sikre, at I overholder reglerne for opbevaring og tilberedning af fødevarer - hvis der f.eks. er tiloversblevne fødevarer, som skal stå i skolens køleskabe til næste dag, uden at du har nogen sikkerhed for, at der ikke kommer børn og sætter fingre i maden?
Hvem har ansvaret, hvis fødevarekontrollen kommer på besøg - dit firma eller skolen?
Hvad vil du tilbyde diabetikere, vegetarer, muslimer og andre, der har særlige behov?
Hvordan vil du sikre at maden er sund og nærende?

mvh

Kristian


Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg svarer lige på dine spørgsmål i rækkefølge:

 

1. Jeg vil, som en af de tidligere debattører i denne tråd, se om man kunne gøre det gennem PBS, og ellers vil jeg sende fakturaer rundt én gang om måneden.

2. Jeg regner med, at der med et frafald som kommer af sygdom o. lign. på ca. 10 %, og maden bliver fjernet hver dag fra køleskabe, når alle elever er gået hjem, hvis det var det  du mente. Udover det vil jeg få fat i en leverandør, som kommer hver dag kl 6 om morgenen, og afleverer den mad, som straks bliver lavet til madpakker. Overskydende mad fra denne leverance vil enten blive smidt ud, eller også kan jeg tage det med hjem, hvor jeg så finder ud af hvad der videre skal ske. der bliver på ingen måde efterladt overskydende madvarer på skolen. 

3. Dén var værre.... det er én af de ting jeg skal have aftalt med skolen, men umiddelbart vil jeg sige, at jeg tager ansvaret. Det kan være jeg kan få tegnet en forsikring på det område, så jeg er sikret hvis noget skulle gå galt.

4. elever, som af en eller anden grund ikke kan spise den mad som der bliver stillet til rådighed, kan enten få lavet en bestemt form for mad som de selv vælger, eller også kan de selv vælge ikke at få noget mad de dage hvor der er et problem med fødevarerne. Hvis førstnævnte bliver valgt, kan jeg dog ikke levere det til den samme pris, da der bliver varer i overskud.

5. varerne som bliver udvalgt, er alle af god kvalitet, og det er med masser af grønt, og så ellers sørge for at alting bliver undersøgt, og kalorie indhold, kulhydrat, protein, fedt, mineraler og vitaminer bliver tjekket....

 

Det var vist svar nok.....

Kom endelig med flere input!

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)