Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken printer skal jeg vælge

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 4. Feb 10
Indlæg ialt: 39
Fra  Say it Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Jeg påtænker at købe en professionel printer til mit lille grafiske firma, som helst skal kunne printe til kant. Det kunne være rigtig rart hvis den også kunne tage A3

Jeg ved meget lidt om, hvad der findes på markedet og hvad prisniveauet er, så jeg håber I vil hjælpe.

Hvilke modeller og mærker skal jeg kigge efter?

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 345
Fra  YAH.DK Skrevet kl. 11:03

Hej 

Det kommer jo lidt an på hvad du mener med en professionel printer.

Hvad skal du printe, hvor stor er din månedlige volumen, hvilke funktioner skal printeren have (duplex, hæftning, bannerprint mv.) og hvilket budget har du til indkøb af printer?

Med venlig hilsen

Michael Boenstedt

Fra Kolding
Tilmeldt 4. Feb 10
Fra  Say it Skrevet kl. 12:18

den skal kunne printe farver, hastigheden er mindre vigtig, budgettet er max 5000 gerne billigere

Vi udskriver vel omkring 1000 - 1500 sider pr. md

Det er vigtigt at der er fornuftige priser på toner / blæk

Det er vigtigt at billeder og grafik kommer flot ud, så den kan bruges til at printe brochurer / flyers / plakater i små oplag

Det ville være en fordel hvis den kan tage A3 og printe A4 til kant

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 345
Fra  YAH.DK Skrevet kl. 12:29

Vi har i øjeblikket en kampagne på OKI's A3 Farvelaserprinter, som skriver rigtigt flot (dog ikke en fotoprinter), og er billig i drift.

Den kan tilmed skrive bannere på op til 1.2 meter.

Den bliver bl.a. brugt hos Citroen, som så selv udskriver deres bannere med info og priser til de standere de har ved bilerne.

Det skal lige siges at der pt. kun er 3 stk. tilbage til kampagneprisen, så jeg kan ikke love at prisen stadig holder i morgen!

De 3 stk. der er tilbage bliver solgt til kun 4.156,00 ekskl. moms, men inkl. levering.

Se mere her: http://www.wisebuy.dk/PartDetail.aspx?q=p:3238489

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:59

Hvis du vil lave professionelle print af brochure m.m. så er 5000 kr. langt under målet Tongue Tied.

Du kan slippe afsted med en farvelaserprinter som kan håndtere A4-format - og ligger under 5.000 kr.
Men du skal ikke forvente en professionel digitaltryk-kvalitet. Endvidere er der ikke nogen af disse maskiner som printer til kant - heller ikke de store maskiner hvad enten det er offsettryk eller digitaltryk. Typisk vil man køre på ark i overstørrelse og så efterfølgende renskære arkene så de får det færdige mål. I digtialtryk kører vi f.eks. ofte med et arkformat som hedder 320 x 450 mm. - og derved kan vi så have plads til f.eks. 4 A5-flyers på det samme ark.

Men hvis du går lidt op i dit budget, så kan du købe en laserprinter i A3-format - hvilket jo så er ensbetydende med at du kan printe et A4-ark i 1:1 på et A3-ark og så efterfølgende renskære arket, så du derved står med et A4-ark med tryk til kant.

Der er så lige generelt nogle småting omkring beskæring/bleed, men det er rent grafisk at du skal have styr på dette. Det har ikke noget at gøre med selve printeren.

Jeg vil ikke anbefale dig en printer som kører med blæk, hvis du vil lave brochure og lignende på den.
Jeg ved godt at blækprintere er billigere og nogle også kan køre til kant, men du bliver trær af hastigheden og også omkostningerne på tonerne - og dine kunder bliver trætte af at brohurene smitter af hvis man har bare en lille smule fugtige fingre...

Jeg har snakket med mange, typisk selvstændige grafikkere, små bureauer og tilsvarende som godt selv ville kunne køre nogle "tryksager", og navnlig mange som har købt noget gear som de troede kunne bruges til produktion, men viste sig ikke at kunne. Og typisk er det sådan noget som kvalitet, afsmitning og arkformater som har været showstoppere.

/Jesper

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 27
Fra  ABC-medie Skrevet kl. 20:48

Hej Jesper

Kan du anbefale nogle gode til en fornuftig pris, som kan klare jobbet?

Den skal ikke hæfte men skal kunne printe begge sider. Hvad har du selv?

Fra Kolding
Tilmeldt 4. Feb 10
Fra  Say it Skrevet kl. 21:20

Der er helt styr på skæremærker osv.. Det er heller ikke et digitalt trykkeri jeg vil starte op :-) Jeg vil gerne bare have muligheden for at lave nogle lækre udskrifter ind imellem 5000 kr inkl moms er max og A3 vil helt klart være en fordel. Jeg ved sgu bare ikke helt hvad det skal være for en andet end som du selv siger. Det skal ikke være blæk.. Jeg er lidt ude efter nogle konkrete modeller og navne i min prisklasse

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 00:02

Om printeren kan printe på begge sider kaldes automatisk duplex.
Der er printere som kan lave duplex, men ved næsten alle er det begrænset til papir med en gramvægt på en 120-170 gr.
Så sådan noget som tykkere flyers, visitkort, postkort m.m. kommer man ikke uden om at køre som en manuel duplex, hvor man først køre den ene side igennem maskinen og når alle arkene er printet på den ene side, så vender man bunken og sender den igennem igen for at få bagsiden på. Så det er ikke selve maskinen som laver duplex. Selvfølgelig kan du godt få en maskine som kan køre automatisk duplex i de tykkere papirtyper, men så er du oppe i de helt store produktionsmaskiner.

Altså hvis det skal være en maskine som kan køre op til A3-format (dog ikke tryk til kant på et A3-ark), så laver f.eks. Konica Minolta og Oki nogle laserprintere til et prisniveau på en 30.000-40.000 kr. som leverer et hæderligt stykke print. Men det er dog stadig ikke hvad jeg vil kalde digitaltryk kvalitet, da du bl.a. ikke har samme niveau af farvestyring og kontrol som ved de større produktionsmaskiner. Men du kan bruge dem til at lave små opgaver som flyers og lignende med en papirtykkelse på op til en 170-200 gr.

I MediaMouse, hvor jeg arbejder, kører vi på en del forskellige maskiner når det er digitaltryk. Men maskiner fra Konica Minolta og Canon er de tunge arbejdsheste inden for digitaltrykket hos os. De er så styret af udskydningssoftwaren CommandWorkstation fra Fiery med workflowstyringen Helix og EFI-et-eller-andet-jeg-ikke-lige-kan-huske-hvad-hedder farvestyring som altsammen kører på to kraftige servere fra Fiery. Men det ikke et setup som er billigt - bare i software og servere alene er vi på den anden side af 100.000 kr. og så kommer der så selve printerne.
Men jeg vil så også sige at det så også pludselig stiller nogle andre krav når man går op i disse store produktionsmaskiner i stedet for de små laserprintere.
Den første digitaltrykkemaskine/printer jeg indkøbte i MediaMouse (for en 10-11 år siden) var en lille Xerox til A4-format. Jeg kan ikke huske hvad den kostede, men det var vidst noget omkring en 14.000 kr. Den var fin til det behov jeg havde, den var ikke super hurtig, men omvendt, så var jeg også alene i virksomheden dengang så det var også begrænset hvor meget jeg alligevel ville kunne nå at håndtere og havde af opgaver til den. Den kunne køre på en normal 12amp 220v. stikkontakt som den delte sammen med nogle computere m.m. Jeg måtte bare ikke tænde elkedlen i køkkenet imens den kørte, for så røg sikringen. Men ellers var det en god maskine og navnlig let og ikke-krævende at have med at gøre, set i forhold til hvad vi har af gear i MediaMouse i dag. Nu er vi ude i sådan noget som ikke bare skal have 220v. men 400v. og seperate sikringsgrupper, køling, serviceaftaler m.m. Bare at få trukket strøm og alt det andet der er behov for, plus levering koster boksen. Der var det trods alt noget enklere med en lille printer som blev leveret på en lille palle og som var let nok til at jeg alene kunne bære den ind over dørtrinet og sætte den op Geeked.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)