Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du erfaringer med Vækstkaution fra vækstfonden?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er så heldige at vækste pænt for tiden, og i den forbindelse skal vi investere en del i hardware i vores datacenter.

Financeringen er så småt på plads, og nu har banken spurgt om jeg er interesseret i at de tager kontakt til Vækstfonden for at undersøge Vækstkaution.
http://vf.dk/For%20virksomheder/VF%20Laan%20og%20Kautioner 

Umiddelbart ser det jo ud til at være en god ide, men når noget ser alt for godt ud, så er der som regel en hage ved tingene :-)

Er der nogen af jer der kender til løsningen, og har erfaringer med at bruge den eller evt. har rådgivet omkring den før?

Jeg er meget interesseret i at høre om fordele ulemper, selvfølgelig mest for mig - jeg har vist gennemskuet hvorfor banken synes det er en god ide for dem :-)

De bedste hilsner
/Brian 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 09:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:47

Hej Revisorblogger,

Revisorblogger:
Jamen banken synes det er en god ide fordi de vækstfonden dækker 75 pct. af tab efter sikkerheder og øvrige kautioner

Tak for svaret og linket til den anden tråd.

Jeg er helt med på hvad fordelen for banken er, det jeg er mere i tvivl om er om hvad fordele ulemper er for låntager :-)

/Brian

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Skrevet kl. 09:51

Hej Brian,

Jeg havde læst dit indlæg lidt for hurtigt... Beklager.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 09:52

Du hæfter personligt for hele gælden. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 10:00

Så problemstillingen er, at du kan låne mere end du er kreditværdig til. Hvis noget går galt kan banken ikke give dig henstand, da de så mister deres kaution. Det er mere risky business end man umiddelbart tror.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:54

Hej Jesper,

Mange tak for dine svar.

Jesper:
Du hæfter personligt for hele gælden. 

Det er der vel ingen forskel på, i forhold til ikke at have vækstkautionen inde over, eller misforstår jeg dig?

Jesper:
Hvis noget går galt kan banken ikke give dig henstand, da de så mister deres kaution. Det er mere risky business end man umiddelbart tror.

Ok, det lyder som en vigtig pointe. Hvis financeringen er på plads så er det ikke bare til fordel for banken, at få vækstkautionen ind over. Det gør også selve arrangementet dårligere for låntager. Umiddelbart virker det som noget der skal undgåes, hvis det er muligt - er det korrekt opfattet?

Stor hilsen
/Brian 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:54

Revisorblogger:
Jeg havde læst dit indlæg lidt for hurtigt... Beklager.

Helt i orden, ingen problem :-)

/Brian

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 12:59

Hej Brian

Brian Reinhold Jensen:
Det er der vel ingen forskel på, i forhold til ikke at have vækstkautionen inde over, eller misforstår jeg dig?

Nej, der er ingen forskel, men mange bliver forvirret og tror de kun hæfter for 25 % overfor banken. Banken skal reelt konke dig før de kan få deres 75 % (af dét de har tabt på dig) og med kautionen får du lov til at låne mere end de ellers ville risikere.

Du skal undgå Vækstkautionen hvis du kan, for det er ikke en fordel for dig - kun for banken - og du bærer hele risikoen selv.

Ovenstående skal naturligvis ses i forhold til alternativerne. Problemstillingen her er egentlig at banken kommer med Vækstkaution til dig, så banken får en kaution mod du betaler en ekstra mark-up på lånet. Jeg har agiteret for at det var bedre for iværksættere hvis ordningen slet ikke fandtes, men hvis alt går som det skal, så har du fået relativ billig kapitalbanklån som du ellers ikke kunne få. Problemet er risikoen, som du bærer alene.

Så hvis du går videre med Vækstkaution, så må du ikke køre på marginaler.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Skrevet kl. 13:07

Hej Brian,

Som Jesper er inde på er der ikke den store fordel for låntageren, forudsat at man kan godkendes uden vækstkaution.  

Prisen for en vækstkaution består af en stiftelsesprovision på 2 pct. af garantibeløbet og en årlig præmie på 1,25 pct. af det nedskrevne garantibeløb.

Dette skal selvfølgelig sammenholdes med en evt. renteforskel på lånet, men i mange tilfælde vil der dog ikke være nogen.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)