Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan egenudviklet software bruges som apportindskud

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Pepeo Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er to mennesker der igennem de sidste par år har realiseret en ide i form af et

stykke software der bliver tilgængeligt via nettet på licensbasis - altså traditionelt

Software as a Service (SaaS) Der er brugt minimum 600 timer på udvikling af softwaret,

og et ikke fastsat antal timer på at sælge ideen til en række virksomheder.

Hvis softwaren var blevet udviklet af et udviklingshus kunne vi dokumentere at der var en

udgift og derfor også en formodet værdi, men nu har vi jo udviklet det selv. Har vores egne

timer en værdi, eller hænger vi på at lave et kontant indskud i ApS'et i form af andre aktiver/kontanter?

vh Claus

Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 86
Fra  Juiced Up - Lej anlæg København Skrevet kl. 18:01

Hej Claus,

Nogle revisorer vil gerne, andre vil ikke.

Vi fik det gjort for et par år siden, men det kræver en vurderingsberetning.

Se mere her: http://www.startvaekst.dk/vurderingsberetning

Lej højtalere, lydudstyr og lys. Lej Anlæg København

Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 8
Fra  Pepeo Skrevet kl. 19:27

Men er der noget lovgivning på området? Jeg har talt med to advokater og to revisorer,

den ene revisor siger at skat ikke godtager "egne arbejdstimer" som en udgift, hvorfor

egenudviklet software ikke har en værdi før det er blevet solgt, men den anden mener

det er helt ok. Samme historie med advokaterne. Fra de indlæg jeg har set her på amino

syntes jeg ikke svaret er entydigt og undre mig over om der ikke er en klar praksis fra

skat eller lovgivning der er entydig. 

tak for svaret 

Claus

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:30

Jeg har brugt "eget software" som indskud i form af en række websites. Sådan som jeg forstod det, skal de altid kunne sælges til den værdi de repræsenterer i regnskabet.

Kan i veksle jeres software til 80.000 kroner i morgen?

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 23:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Pepeo

Egenudviklet software kan apportindskydes i et selskab, men det forudsætter, at revisor vurderer, at softwaren har en værdi på mindst på 80.000 kr. Værdien er den værdi en uafhængig tredjemand er villig til at betale for softwaren her og nu, og hvad der er gået af tid på at udvikle softwaren har ingen værdi, hvis softwaren ikke kan sælges, så revisor er (og skal være) meget forsigtig, særligt hvis det ikke er klart, at softwaren er begyndt give en væsentlig indtjening.

Bemærk, at denne vurderingsberetning skal bruges i relation til selskabsstiftelsen, den har ikke noget med skat at gøre. Vurderingsberetningen er kreditorernes sikkerhed for, at man ikke omgår kapitalkravet ved at skyde varm luft ind i selskabet, så revisor skal have et godt forhold til sit forsikringsselskab, hvis han vurderer aktiver, som indskydes til at have en højere værdi end den faktiske markedsværdi.

Skattemæssigt er udgangspunktet at software, som apportindskydes i et selskab, anses for solgt til markedsværdien hvilket udløser skat af værdien (fratrukket anskaffelsessummen der jo som udgangspunkt er 0 kr., da det er egenudviklet). Markedsværdien (skattemæssigt) kan let være meget større end de 80.000 kr., som revisor ved vurderingsberetningen måske har skrevet under på at softwaren (mindst) har. Denne skat kan dog evt. undgås (udskydes til anparterne sælges) via reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)