Hej, Tak for et super godt forum med en masse interessant information. Jeg har et spørgsmål angående udlejning af lejligheder. Jeg har to lejligheder som jeg har udlejet i en årrække under kapitalafkastordningen. Men nu er jeg blevet opmærksom på at kapitalafkastsatsen for 2011 er på blot 2%. Jeg overvejer derfor om det kan svare sig at anvende VSO istedet for 2011 (og fremover). Tallene ser således ud: Lejeindtægter 101.400 Ejendomsskatter 7.156 Fællesudgifter 36.456 Resultat 57.788 Restgæld 1.020.000 (5% obl. lån) Renteudgifter 58.259 Lejlighederne er købt i 2000 for sammenlagt 1.000.000, de tjente som vores bolig i en årrække. Det betyder vel at mit kapitalafkast "kun" er på 20.000 kr for 2011? Er der nogen der har en mening om hvad der bedst kan svare sig? Til sidst vil jeg lige nævne at jeg igennem 2011 har overført penge fra min privatøkonomi til "lejlighedskontoen" for at dække de løbende udgifter. Men så vidt jeg kan forstå skal der være en total adskillelse mellem privatøkonomi og "virksomheden", er dette korrekt? og kan de overførte penge så opfattes som lån til virksomheden? Hvis der er nogen der har links til hvordan man i praksis anvender VSO ville det være super. Mvh. Dj732 |
Hej DJ732
Da dine faktiske renteudgifter overstiger dit beregnede kapitalafkast, kan det bedst svare sig at anvende virkomhedsordningen. Dette gælder fra i år for næsten alle, som tidligere har anvendt kapitalafkastordningen. Hvis du er topskatteyder, er der med dine tal godt 8.000 kr. (netto) at spare ved at gå over til virksomhedsordningen.
Virksomhedsordningen kræver dog lidt mere arbejde end kapitalafkastordningen. Du skal bl.a. føre en indskudskoto og et kapitalafkas grundlag.
At du har betalt udgifter fra privatøkonomien forhindrer ikke, at du kan anvende virksomhedsordningen (det er mest transaktioner den anden vej som er et problem), du skal blot oprette en mellemregningskonto og føre beløbet der (som en slags uforrentet lån mellem din privatøkonomi og din virksomhed). Hvis din virksomhed senere giver overskud, kan virksomheden betale "lånet" til din privat økonomi, ved at udligne mellemregningen, uden at dette anses for en hævning i virksomheden.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk