Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen Indtægt som 16 årig! Hjælp til SKAT, MOMS og lignende!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 16. Jun 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.dk!

Jeg har min egen hjemmeside og tjener penge igennem den via salg af digitale produkter på en spilserver (Ex: Folk spiller på min server, så vil de have mere og køber ekstra ting derinde, alt foregår virtuelt).

Jeg er 16 år og har allerede været en gang inde ved SKAT hvor jeg forsøgte at forstå hvordan det skal håndteres.

Så vidt jeg forstår dækker mit frikort således at jeg kan undgå at betale skat indtil en hvis indtjening. Jeg syntes bare jeg har hørt noget om at reglerne er anderledes hvis du selv tjener pengene igennem noget du selv ejer og styre. Jeg har forsøgt at finde information omkring det, men det er ikke lykkedes mig at finde noget lige omkring min situation.

Jeg vil helst ikke sidde og svindle i moms og skat, så jeg vil bare gerne høre om i ved noget, og eventuelt hvor jeg kan få mere hjælp og information omkring det.

Mvh,

Jonas Kjær

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 23:19

Brug ikke mig som eneste kilde, men det jeg ved, er...

Du er under 18 og har derfor et frikort på 32.700 eller deromkring. Det vil sige du kan tjene det beløb hvert år uden at skulle betale skat (ved dog ikke hvordan det er med arbejdsmarkedsbidrag, 8%, i dit tilfælde). Indtjening over det skal der betales skat af. ALT du tjener skal opgives til skat til december, som B-indkomst, og du vil så skulle betale tilbage i april mener jeg. 

Hvis du ikke har CVR, så skal du ikke bekymre dig om moms. Har du dog en årlig indtjening på over 50.000, SKAL du få et CVR og dermed bliver moms relevant. 

Og igen, få det bekræftet af andre, der ved noget om det :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 23:30

Jonas Kjær:
Jeg syntes bare jeg har hørt noget om at reglerne er anderledes hvis du selv tjener pengene igennem noget du selv ejer og styre.

Kort svar: Nej, der er ingen forskel. Reglerne er de samme.

Længere svar: Når du selv tjener penge, så skal du selv angive indtjeningen til SKAT.. det er måske den forskel du har hørt om. Dvs. når året er slut skal du selv selvangive hvor meget du har tjent vha din server. SKAT gør det så op i forhold til dit frikort. Er din samlede indkomst (egen server + eventuelt fritidsjob) mere end frikortets værdi, så skal du betale skat af den del der overstiger frikortets værdi.

Du svindler hvis du IKKE angiver til SKAT at du har tjent pengene på din server, så så længe du gør det er alt godt :)

Går ikke ud fra du er CVR registreret, derfor skal du heller ikke opkræve moms på på salget gennem din server.. derfor har du ikke noget momsregnskab og kan heller ikke risikere at svindle med moms. Så det behøves du ikke bekymre dig om. Bare opgiv din indtjening til SKAT, så er alt godt. 

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:34

Er du 17 år, har du et frikort på 42.000 ca.

Lige en tilføjelse til 2#

Mvh. Lasse

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 23:38

RosRav:

Er du 17 år, har du et frikort på 42.000 ca.

Lige en tilføjelse til 2#

Mvh. Lasse

Medmindre reglerne er ændret indenfor det sidste stykke tid, er det forkert. Googlede lige, men kan godt nok ikke liiige finde en helt konkret side.

Under 18 år = ca. 32.000

18+ = ca. 42.000

Årsagen er noget med børnepenge.

Fra Tranbjerg J
Tilmeldt 16. Jun 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:44

Tak for de gode og informative svar! Smile

Lige endnu et hurtigt spørgsmål hvordan bærer man sig ad med at angive det til SKAT?

Er det noget jeg kan gøre via mit NemID eller Digital Signatur? Eller skal jeg tilbage til den gode gamle kuglepen og papir? Er det noget jeg skal skrive op i et Excel ark og sende eller hvordan foregår det sådan helt præcist?

I behøver selvfølgelig ikke svare her, hvis i kender et simpelt link til en god side indenfor SKAT eller noget, så ville det også fungere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53

du skal lave regnskab - indtægter minus udgifter-  i excel eller hvad du vil, og du kan opgive det helt enkelt via nemID og du bør forskudsregistrere dit overskud - også helt normalt via NemID indlog på skat.dk

Du skal ikke indsende regnskabet, med mindre du bliver bedt om det - men du skal ha det klart og skal jo bruge det for at kende dit overskud 

vh

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 23:54

Når du modtager et brev fra SKAT om at du skal selvangive, så går du til skat.dk, logger ind med NemID og tilpasser din selvangivelse.

Ved du allerede nu du kommer til at tjene mere end dit frikort pga. din server, så kan du overveje om du vil tilpasse din forskudsopgørelse på skat.dk. Så får du et par girokort så du kan betale allerede nu.

Læs mere på http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=17137&vID=0

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57

Christian Bundgaard:

Medmindre reglerne er ændret indenfor det sidste stykke tid, er det forkert. Googlede lige, men kan godt nok ikke liiige finde en helt konkret side.

Under 18 år = ca. 32.000

18+ = ca. 42.000

Er selv 17 år og har et frikort på 42k. Så må det være noget med at man bliver 18, i det pågældende år.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:02

RosRav:

Christian Bundgaard:

Under 18 år = ca. 32.000

18+ = ca. 42.000

Er selv 17 år og har et frikort på 42k. Så må det være noget med at man bliver 18, i det pågældende år.

Nå okay :) Det var bare, hvad jeg kunne læse mig frem til / har fået at vide. :-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)