Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

C5 - ny kontoplan

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fået valgt en forkert kontoplan i C5 og er endnu ikke begyndt at taste. I stedet for at rette det manuelt kan jeg så vælge en ny??

Et andet spørgsmål lyder sådan her:

Jeg har modtaget et rodet regnskab for 2011. Lad mig bare sige at bilagene lå i en picnickurv og at jeg mangler rigtig mange! De har brugt Economic i 2009/2010, men har valgt at fortsætte i C5. Nu er det så at jeg skal have indsat åbningstalene og har kun årsregnskabet for 2010 at tage udgangspunkt fra. Er det kun passiver og aktiver der skal overføres? Og kan jeg nøjes med at bogføre dem på sumkontoerne? Eller skal de også ind på driftkontoerne? Er der andet jeg skal vide - det er jo ret vigtig at jeg kommer rigtig fra start :)

På forhånd tak for hjælpen :)

Anja

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 09:12

Hej Anja

1) Du kan importere en kontoplan fra et andet regnskab via Generelt -> Tilpasning ->Vedligeholdelse -> Database -> Kopier kontoplan. Hvis det ikke er i DAT regnskabet, du er starter, kan du slette regnskabsfilen fx via Generelt -> Tilpasning -> Hop til DOS. Du må bare ikke stå i den regnskabsfil, du skal slette.

2) Du skal taste aktiver og passiver. Sumkonti kan du ikke bogføre på. Differencen skulle meget gerne være = resultat fra 2010, som så skal bogføres under egenkapitalen (EK) enten på EK primo eller på separat konto afhængig af virksomhedstype (enkeltmandsvirksomhed / selskab)

Tip! Jeg plejer at oprette periode 12 (december) fra sidste år og så bogføre balance tal her. Derefter overfører jeg resultat til nyt år. Så har du sammenligningstal på balancen til året før. Det har du ikke, hvis du bogføre 1/1-2011.

God arbejdslyst

Tilmeldt 14. Jun 12
Skrevet kl. 01:14

Hej Jørgen

Tak for svar og det fungerede fint :) 

Nu du ahr været så sød at hjælpe kan du måske hjælpe mig med mere :)?

1) Jeg sidder med nogle bilag fra bl DONG som er fra 2010. Man har lavet en betalingsaftale og der bliver i 2011 betalt diverse aconto beløb. Der er dog ikke nogen faktura med, bare et girokort. At spørge efter originalfaktura er som at bede dem lede efter en nål i en høstak! Der er ikke styr på ret meget. Når jeg bogføre beløbet kan jeg jo ikke se hvad der er elafgift mm? Firmaet har eget svømmebassin mm og har STORE regninger i varme og el så det ville jo være godt for dem at få bogført alt. Kan jeg gøre noget?

2) Kunden har nogle ugentlig dykkerture. Hertil bliver der købt mad og drikke. Hvordan bogføre jeg disse boner?

3) Kunden har et par dykkerrejser om året. Kan jeg kalde det et projekt og lave en konto der hedder Rejseudgifter i forbindelse med projekt eller dykkerrejser til deres mad og drikke mm. Eller hvordan bogføre jeg det bedst?

4)Ved hvert kvartal udskriver jeg kassekladde og bogføre. Kunden, da de har været bagud, har lavet "løse" indberetninger vedr moms til skat. Hvad gør jeg så? Jeg skal jo bruge den rigtige moms, ligesom den skal inberettes og samtidig have bogført den moms de har indberettet. Kan du vejlede mig??? Jeg sidder med C5 Light.

På forhånd tak for din hjælp :)

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 12:29

hej Anja

1) Hvis du har kunde nr. og aftalenr. evt fra en anden regning, så kan du logge på og hente alle de fakturaer, du lyster på www.dong.dk

2) Privat hævet Stick out tongue Hvis det er medarbejdere, så øvrige personaleomk. - ingen momstræk. Hvis det er kunderelateret og ERHVERVSmæssigt så repræsentation - ingen momstræk medmindre det er på en restaurant så fradrag på 1/4 af momsen. Evt. vareforbrug hvis der er et salg jf. 3.

3) Vareforbrug hvis der er et salg. Rejseomk. hvis det er ERHVERVSrelateret og KUN for ejere/personale og forretningsforbindelser. Og så ellers privat.

4) bogfør op. Momsafregningen bogføre du ultimo hver periode som følger:

D salgsmoms

K købsmoms

K el-afgift

D/K momsafregning

herefter kan du køre en råbalance pr. kvartal og se, hvad der er tilbage pr. kvartal. Du kan så indsende en efterangivelse på momsen (det vil SKAT gerne have), eller lave en samlet for hele året.

Tilmeldt 14. Jun 12
Skrevet kl. 20:17

1000 1000 tak :)

Vedr punkt 2 har jeg også kørt det rent privat.

Punkt 3: På deres sidste dykkertur har jeg kørt mad og drikke mm som rejseudgift da det er til ejerne og forretningsforbindelser og trukket det som privat hævet. 

Alt i alt er jeg godt på vej :) Tror jeg vælger at efterangive momsen når jeg er færdig med året. 

Endnu engang tak for din tid :) Og god weekend. Jeg lader denne være åben til evt andre spøtgsmål ;)

Med venlig hilsen
Anja 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 07:51

Det lyder ret enkelt Big Smile

Tilmeldt 14. Jun 12
Skrevet kl. 00:52

Hej Jørgen

Ja så dukkede der nye problemer op :) Sidder med en masse boner fra Mexico. Nu er jeg ikke god til mexikansk med kan læse mig frem til det meste er mad og drikke. Og noget er vist hotel. De er udlæg og så kommer mit spørgsmål hvordan jeg bogføre disse. Der er jo noget udlandsskat og skal jeg selv sidde og regne ud hvad det bliver i ddk ud fra kursen på daværende tidspunkt????

Med venlig hilsen

Anja

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 09:04

hej Anja

Jeg ville bede om dokumentation på vekselkursen :-) Nå den har din kunde sikkert ikke, og så ville jeg lægge det hele sammen og bruge valutakurser på dagen som vekselkurs.

Der er ikke fradrag for skat og moms i andre lande. det er totalbeløbet, der skal med som skattefradrag i det danske regnskab. Det gælder i øvrigt også i andre lande, men du kan søge om momsrefusion fra EU-lande via SKATs TastSelv Erhverv.

mvh

Jørgen

Tilmeldt 14. Jun 12
Skrevet kl. 09:16

Tak igen igen :) Ville du lave en D/konto "rejseudgifter i udlandet"?

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 09:28

ikke nødvendigvis, men hvis der er mange, kunne det være en god ide at opdele Danmark og udland.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)