Hej, Jeg har fået valgt en forkert kontoplan i C5 og er endnu ikke begyndt at taste. I stedet for at rette det manuelt kan jeg så vælge en ny?? Et andet spørgsmål lyder sådan her: Jeg har modtaget et rodet regnskab for 2011. Lad mig bare sige at bilagene lå i en picnickurv og at jeg mangler rigtig mange! De har brugt Economic i 2009/2010, men har valgt at fortsætte i C5. Nu er det så at jeg skal have indsat åbningstalene og har kun årsregnskabet for 2010 at tage udgangspunkt fra. Er det kun passiver og aktiver der skal overføres? Og kan jeg nøjes med at bogføre dem på sumkontoerne? Eller skal de også ind på driftkontoerne? Er der andet jeg skal vide - det er jo ret vigtig at jeg kommer rigtig fra start :) På forhånd tak for hjælpen :)
|
Hej Anja
1) Du kan importere en kontoplan fra et andet regnskab via Generelt -> Tilpasning ->Vedligeholdelse -> Database -> Kopier kontoplan. Hvis det ikke er i DAT regnskabet, du er starter, kan du slette regnskabsfilen fx via Generelt -> Tilpasning -> Hop til DOS. Du må bare ikke stå i den regnskabsfil, du skal slette.
2) Du skal taste aktiver og passiver. Sumkonti kan du ikke bogføre på. Differencen skulle meget gerne være = resultat fra 2010, som så skal bogføres under egenkapitalen (EK) enten på EK primo eller på separat konto afhængig af virksomhedstype (enkeltmandsvirksomhed / selskab)
Tip! Jeg plejer at oprette periode 12 (december) fra sidste år og så bogføre balance tal her. Derefter overfører jeg resultat til nyt år. Så har du sammenligningstal på balancen til året før. Det har du ikke, hvis du bogføre 1/1-2011.
God arbejdslyst