Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det muligt at registrere et firma i udlandet for at lave forretning i Danmark?

Side 4 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Irland? Hvorfor lige der?

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

shivan:

Dog læser jeg om de forskellige nye love og regler der gør livet surt for iværksættere. Bare for nyligt er der kommet en affaldsafgift, iværksætterskat og nu er der en ny lov under opsejling der vil indskrænke retten til at fradrage tab i tidligere år

Derfor har jeg besluttet at jeg ikke vil oprette mit firma i Danmark

Hej Shivan

Der kan være mange grunde til ikke at oprette et firma/selskab i Danmark. Dem du nævner her, er dog ikke de bedste jeg har hørt.

Du behøver kun bekymre dig om det nye forslag om underskudsbegrænsning, hvis du regner med at skabe et underskud, som overstiger 7,5 mio.kr., hvis du skaber et sådant underskud, er skat formentlig ikke det største problem, du får i dit selskab.

Trods det grimme navn "iværksætterskat" har denne skat kun meget lidt at gøre med beskatning af iværksætteri. Det er en skat på selskabers passive investering i små aktieposter i andre selskaber. Det kan ikke udelukkes, at denne skat i et (sikkert ret begrænset omfang) gør det lidt sværere for iværksættere at skaffe risikovillig kapital, end det ville være uden denne skat. Det er dog i de fleste tilfælde (hvor der er tale om egentlig risikovillig investering i iværksættervirksomheder) ret let at planlægge sig ud af skatten (i modsætning til alternative investeringer i f.eks. børsnoterede aktier, hvorfor man måske endda lidt polemisk kan sige, at beskatningen af porteføljeaktier alt andet lige gør det skattemæssigt mere attraktivt for selskaber, at investere i iværksættervirksomheder end i børsnoterede selskaber). Hertil kommer, at den nuværende regering som en del af skattereformen har foreslået næsten helt at afskaffe de negative konsekvenser af skatten. At skatten kaldes en iværksætter skat er derfor ret misvisende og er alene udtryk for at nogle lobbyister har fået skabt stor modstand mod en skat, som lobbyisterne har givet et "kælenavn" som klinger grimt. Man skal huske på, at denne skat (portefølgeaktieskatten), ydede et meget væsentligt bidrag til at finansiere den tidligere regerings sænkning af marginalskatten med 7,5%, hvilket har haft langt større positiv betydning for iværksættere mfl. end den negative effekt af "iværksætterskatten", som altså var en del af prisen.

At oprette et udenlandsk selskab for at slippe for papirnusseri, er helt galt, hvis du ønsker, at selskabet skal drive virksomhed i Danmark. Det er tværtimod en sikker vej til at skabe masser af papirnusseri og ikke mindst er det en god metode til at komme i de danske skattemyndigheders opmærksomhed.

Den seneste oplysning om at du overvejer at bringe din fulde skattepligt til ophør, og reelt bo og arbejde i Kina i nogle år, gør at ideen med at oprette et udenlandsk selskab, kan være god (også skattemæssigt). Men det ændrer ikke ved at det er besværligt og der skal en god volument til før at de mulige fordele opvejer omkostninger og besvær.

Endelig skal du være opmærksom på, at Danmark kan være lidt af et skatteparadis, hvis du skaber en værdifuld virksomhed, mens du er i udlandet. Hvis du udrejser fra Danmark, stifter et selskab (dansk eller udenlandsk), og skaber en værdistigning i selskabet, så anses aktierne i selskabet efter de danske skatteregler for erhvervet for markedsværdien den dag du igen bliver fuldt skattepligtig til Danmark. Dvs. du vil kunne sælge aktierne dagen efter du er flyttet hjem, uden at betale dansk skat af avancen.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 16. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Fra  LM Web Solutions Co., Ltd. Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tillader mig lige at bump den her tråd, i stedet for at starte en helt ny om samme emne. Tråden er 5 år gammel, og tænker der måske er sket meget siden, eller en del flere har valgt at drive online shops i DK med et udenlandsk firma, som måske har været igennem "møllen" :-) 

Min situation: 

Jeg er bosat i Nordthailand hvor jeg har et thailandsk firma (3 år cirka) og har været bosat her i 7 år, som udenlandsdansker, altså er jeg ikke skatteberettiget i Danmark.

Jeg har de seneste par år været partner på en række webshops i DK, hvor jeg er medejer med 50% i et ApS selskab - og hvor mine partnere har taget sig af lager/forsendelse/regnskab i DK, og jeg har taget mig af online delen i form af hjemmeside/seo/marketing/grafik, osv. herfra Thailand. Vi har ikke udbetalt nogen løn, bonus eller andet - alt der er tjent er skudt ind i forretningen/lageret igen, og det samme har jeg egentligt tænkt mig fremover. 

Mine partnere har af personlige årsager valgt at hoppe ud af projekterne, men jeg ønsker at fortsætte i 2018 - og er derfor kommet lidt i tvivl omkring det rigtige firma setup for mig, ikke så meget pga. skatten, men mest for at undgå for meget administrativt ift. at beholde selskabet i DK - da jeg allerede har en del revisor arbejde i min thailandske virksomhed. (og danske revisorer koster en del mere)

Alle produkter fra shopsne vil blive flyttet til et lagerhotel, som kommer til at varetage forsendelse/kundeservice for mig - altså har jeg ingen fysisk butik/arbejde i DK ( med mindre man anser et lagerhotal for et fysisk sted?), og kommer iøvrigt sjældent til DK, højst 2 til 4 uger om året. 

Jeg har ringet til nogle gratis advokat/revisorer og rådgivere igennem startvækst/erhvervsrådgivning - og de var ikke sikker i at rådgive mig, eller turde ikke, fordi de var bange for det ville være forkert, da de ingen erfaring havde indenfor netop dette felt - så håber at jeg kan få lidt mere hjælp herinde. 

Efter en masse søgen i tidligere post her på Amino, fandt jeg b.la. frem til den her ældre blog om lignende emne: https://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2011/02/17/selskab-p-229-malta-ofte-stillet-sp-248-rgsm-229-l-kan-jeg-ikke-bare-drive-min-virksomhed-derfra-og-s-229-spare-en-masse-i-skat.aspx - her ser jeg b.la. dette svar: https://prnt.sc/hkss97 (dog fra 2011 - kan være sket meget siden)

Går ud fra min situation er den samme, altså mit "driftsted" er her i min thailandske virksomhed ? Og jeg derved ikke er skatteberettiget i DK, (vil self skrive til SKAT for at være sikker) men hvad andet skal der indberettes til SKAT/DK? Jeg skal naturligvis betale moms af de varer jeg sælger, og afregne momsen i DK - men er der andet jeg skal tag højde for? 

Der jeg fx. er lidt i tvivl, er hvor jeg betaler afgiften af de importerede produkter som lander direkte på mit lagerhotel - går det ind under moms/afgift i DK, fordi produkterne opbevares der? 

Jeg har ved Virk fundet frem til denne tilmeldingsformular: https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Registrering_af_udenlandsk_virksomhed_-_start_-_40110 - andre der har erfaring med at registrere igennem her? Og vil det være nok for at blive moms/cvr registreret i DK, med en dertilhørende repræsentant?

Jeg håber der er nogen der kan bidrage med lidt viden/rådgivning, som måske allerede har været igennem det med udenlandsk firma, eller måske en revisor, eller henvisning til en revisor som kan rådgive i netop dette setup, med erfaring. 

Glædelig jul .. 

Mvh,

Lars M

Side 4 ud af 4 (33 indlæg)