Er der prisforskel hvis bagsiden skal være hvid? Hvis ja, så giv en pris på både helt sort og sort forside med hvid bagside.
Det drejer sig om 200 stk.
Det bliver hjernedødt dyrt hvis det kun er 200 kort du skal have lavet.
For at give den effekt at logoet går ned i papiret - og samtidigt er blankt - så skal det laves som en folieprægning med en blank sort folie. Til dette skal der bruges en metalkliche som du skal regne med ligger på en 1.500 til 1.800 kr. bare for klicheen. Dertil kommer så trykning, papir og selve prægningen. Selve klicheen koster det samme om det er 200 eller 20.000 kort du skal have lavet, så derfor bliver stykprisen ved kun 200 stk. rigtig høj.
Omkring selve papiret, så bør det enten være hvidt og alt det sorte trykkes med en sort farve - eller også så skal papiret være gennemfarvet sort, men så skal den hvide tekst også laves som et folietryk, da hvid trykfarve ikke dækker godt og derfor skal have mange lag hvilket gør farven løber.
Så du er hurtigt oppe i et prisleje på den kedelige side af 4.000 kr.
Hvad med brevpapir og visitkort med guldtryk ? er der nogen der kan sådan noget uden at det bliver 10 % dyrere en spidsen af en jetjager
Igen skal der bruges en kliche til at lave sådan en effekt, hvis det altså skal ligne rigtig guld og ikke bare en trykt pantone metallic farve.
Bemærk at brevpapir anbefaler vi generelt ikke at få lavet folietryk/prægninger på, hvis det er noget du har tænkt dig at printe på bagefter. Hvis det er en prægning, så kan højdeforskellen i papiret give problemer hvis det printes i en blækprinter. Hvis det er en laserprinter, så kan varmen få folien til at slippe papiret og sætte sig på tromle eller valser i printeren i stedet for.
Brevpapir med en rigtig guldfolie ser super flot ud - især hvis det er noget brevpapir med antik-striber eller lignende - men det fungerer bedst hvis man skriver på skrivemaskine eller i hånden .
En kliche kan være flere ting. Men når det er til en folieprægning, så er det en fysisk metalblok hvor selve det som skal præges er fræset ud i. Normalt ved prægninger bruger man i dag en plastikkliche og sådan en støbes med en 3D-printer eller fræses og koster ikke så meget.
Men ved en folieprægning, der skal folien varmes op for at binde på papiret og derfor skal klicheen være i metal.
Sådan en fysisk kliche kan kunden godt få, men vi plejer at beholde den i vores arkiv. Det er ikke sikkert at kunden kan bruge den et andet sted, med mindre det andet sted bruger det samme udstyr og opsætning.
Hvis det er folietryk (ikke prægning), så er det en trykplade eller en serigrafisk ramme som udgør klicheen - og den er affald når den har været i maskinen. Så det er ikke noget kunden kan få og det er heller ikke noget som kan genbruges til en anden gang.
- Jeg går meget op i kvalitet og originalitet, og har den overbevisning at hvis man virkelig gør et visitkort lækkert og giver indtrykket af at der er brugt penge på det, vil folk også gemme det, eller i hvertfald have det liggende.
Jeg er også interesseret i at høre prisforskellen fra 200 stk. til 1000 stk.