Hej Jeg har planlagt at skulle lave et par instruktionsvideoer her over sommeren. Efterhånden mener jeg at have alt software og hardware på plads, så nu er det 'bare' at gå i gang. De videoer, jeg skal lave, er lidt komplicerede (i hvert fald for en begynder som mig), da de indeholder videoer, hvor jeg taler og peger, optagelser fra computerskærmen, små sekvenser fra en Keynote/Powerpoint præsentation og scanninger af tekst samt fotos. Det hele skal sættes sammen på passende vis - og så skal jeg tale hen over det hele. Mit spørgsmål går på: Hvordan planlægger jeg smartest alt dette? For "10.000 år siden" arbejdede jeg med at lave multimediepræsentationer, og der havde vi et eller andet stykke software, som man kunne bruge netop til design, altså planlægning af sekvenser. Det var fx fornuftigt at hele præsentationen balancerede tempomæssigt, at de komplicerede ting blev vist lidt længere tid end de ukomplicerede, at talen blev fordelt jævnt - gentaget om nødvendigt osv. Først når man havde et godt bud på det samlede produkt gik man i gang med at fremstille enkeltdelene. Men jeg kan intet huske om, hvad designværktøjet hed. Er der nogen af jer, som kender et system, der kan dette - eller hvordan gør I selv? /Marianne |
Hej Marianne
Vi har hos SmartWeb lavet nogle instruktions videoer til vores webshop system der viser hvordan man bruger de forskellige integrationer i webshoppen. Vi har brugt programmet Camtasia og det har fungeret rigtig godt, det er meget nemt at bruge og de har forskellige lærings videoer på deres hjemmeside.
Vi starter altid med at lave en drejebog til vores video hvor vi først ser på hvad vi gerne vil have at vores brugere skal få ud af denne video, dernæst kigger vi på de enkelte funktioner og vælger dem ud der er vigtigst.
Når vi har fået lavet en tilfredsstillende drejebog går vi igang med at optage, og herefter begynder faktisk det store arbejde i at redigere videoen så vi får budskabet frem på bedst mulig vis, det kan være funktioner der skal fungere som still billeder, det kan være noget hvor der skal zoomes ind osv.
Du kan blandt andet se vores nyeste video HER.
Håber det kan hjælpe dig.
/Henrik Nøhr - SmartWeb