|
Hej Lidt baggrund: Jeg har gennem de sidste 4-5 år ad flere omgange opkøbt I/S anparter i et famileselskab, så jeg nu ejer 90% og min far ejer 10%. I/S'et er en nedlagt frugtplantage betående af ca. 18 ha jord, gamle driftsbygninger og en beboelsesejendom der udlejes (til mig selv +kone og børn). Der er indtægter fra bortforpagtning af jorden (ca. 60 t/år) og den husleje vi betaler (ca. 100 t/år). Udgifter er renteudgifter på lån, løbende vedligehold og forbedringer af driftsbygninger og beboelsesejendom, vedligeholdelse og fornyelse af maskinpark (et par traktorer, havetraktor, motersav, buskrydder, hækklipper, værktøj mv), benzin til maskiner, reviser mv. t gå over til vorksomhedsskatteordningen (VSO). Vi har gennem de sidste 4-5 år fået et større revisorfirma til at lave borgholding og regnskabsrapport, da der som sagt har været en del handler med anparterne. Reviseromkostningerne har ligget på omkring 20 t + moms for selve bogholdingen+årsrapport. I år er vi i gang med en større renovering af boboelsesejendommen, hvor køkken og 2 badeværelser totalrenoveres samt mindre istansættelser (maling, el, rep af skorsten). Ingen ansatte.
Mine spørgsmål: I grove træk vil jeg gerne optimer konstellationen, så jeg får størst mulig fradarg og betaler mindst mulig til reviser. Med andre ord: Hvis der skal være nogenlunde fornuft i det, skal revisorudgiften betydeligt ned. Skal jeg selv forsøge at give mig i kast med bogholdning og regnskab, eller tror I det vil være muligt at få det ned i et fornuftigt leje ved at skifte til en mindre revisor? Had vil være et rimeligt beløb? Jeg synes det er rigtig svært at gennemskue fradrag/beskatningen for det renoverings- og forbedringsarbejde der laves på udlejningsejendommen (som vi jo selv bor i og betaler husleje af - ps. huslejen er naturligvis sat så lavt som vurderet muligt). Hvornår er det forbedring og hvornår er det vedligeholdelse og hvor meget kan trækkes fra? Jeg har forstået, at det afhænger af, hvor længe man har ejet ejendommen, så det bliver lige plaudeslig ekstra kompliceret, da jeg har opkøbt andele over flere omgange. Er det måske muligt et lave en skønsmæssig vurdering, som man kan få godkent ved skat? Jeg har forsøgt at kontakte skat, men jeg fik ikke noget konkret svar. Vil det være en fordel at skifte til VSO? Ja, jeg har mange flere spørgsmål. Jeg synes det er lidt en jungle. alle input er velkommen.
|
Hjælp til regnskab og skat (udlejningsejendom+hobbylandbrug)
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem