Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hovedindtægt fra 1 kunde... er der andre regler...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Så er jeg igen klar med et spørgsmål.

Jeg driver til dagligt "min virksomhed" hvor jeg sælger plastik ting via nettet og på enkelte markeder.

Jeg har dog ikke den indtjening jeg gerne vil have endnu (bruger næsten alt på virksomheden inden jeg selv får løn), derfor har jeg samtidig ledt efter noget deltids arbejde så jeg er sikret en nogenlunde fast løn indtil "min virksomhed" kan klare det hele :)

Jeg har nu fået mulighed for at udføre noget arbejde for en anden virksomhed der giver ret fint. Jeg er dog kommet i tvivl om der er lidt regler for dette da det arbejde jeg skal udføre intet har med te eller detailhandel at gøre.

Kort om arbejdet:

Jeg skal for denne virksomhed aflevere nogle vare 5-6 dage om ugen. Det er ca. 3 timer om dagen, dvs. meget mindre end hvad jeg bruger på "min virksomhed". Jeg opkræver så  denne virksomhed XX.XXX  per måned plus moms for denne service jeg tibyder. Pengene går så ind på "min virksomhed"'s konto, hvorefter jeg betaler regningerne for "min virksomhed" og køber nyt varelager hjem, skaffer freelance grafikere osv. osv. plus udbetaler mig selv en løn så jeg har noget at leve for. Ikke så meget forskel fra nu til hvis jeg får denne opgave.

Problemet er at opgavens type er så langt væk fra mit normale og samtidig giver mere end hvad jeg tjener på "min virksomhed" er jeg kommet i tvivl omkring dette. Der er tale om en kortere pariode da dem som normalt udføre arbejdet ikke kan pga sygdom.

* Skal jeg have et SE nummer for at kunne lave noget helt ved siden af normale registreing?
* Må jeg få over 50% af min indtægt i virksomheden fra 1 kunde uden at det giver problemer (50% er fiktivt tal - bare for at få nogle værdier på bordet)

Note:

Det er ikke fordi at jeg vil / er være lønmodtager, da "min virksomhed" køre på samme måde som før og jeg alligevel bruger samme mængde tid på den hvad dag(8-9 timer), det er udelukkende for at sikre at der er penge til virksomheden så den kan fortsætte med sin vækst og jeg stadig har mulighed for klare mig.

Jeg vælger at holde mig anonym med dette spørgsmål :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21

Så længe du har andre kunder er det ikke være noget problem. Det er kun hvis man har en/få fast(e) kunde(r), det bliver betragtet som et ansættelsesforhold.

Din branchekode fortæller hvad dit firma's primære funktioner er. Den begrænser dig ikke til et bestemt fag. Du kan også registrere en bi-branchekode på virk, men det er ikke nødvendigt, og især ikke når det er midlertidigt du bringer ud, for den anden virksomhed.

Bi-branchekoden kan bruges til et særskilt produktionsnr., eller med andre ord en afdeling med selvstændigt regnskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CountinArmy:
Jeg skal for denne virksomhed aflevere nogle vare 5-6 dage om ugen. Det er ca. 3 timer om dagen,

Umiddelbart er det min opfattelse, at ud fra det beskevne ikke opfylder betingelserne for at være selvstændig erhvervsdrivende. Det lyder for mig som et helt almindeligt lønarbejde. Der er intet risikoelement, intensitet mv i dit arbejde med at drive budvirksomhed.

Et er hvad man må og noget er hvad SKAT opdager....

Så for at svare på dine spørgsmål - så skal du ikke registreres yderligere i forhold til din nuværende aktivitet. Spørgsmål 2 - ja i princippet må procenten godt overstige de 50 %. Det kan endda under nogen omstændigheder accepteres 100%, men det afgørende er om du lever op til SKAT's vejledning

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1728042&vId=205447

/Henrik

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 21:01

Som Henrik nævner så vil jeg også mene at din budvirksomhed reelt er et alm lønmodtagerforhold. I hvert fald ud fra de oplysninger du har givet. I så fald kan det ikke bare køres over din anden virksomhed.

Det beror altid på en konkret vurdering om du er ansat eller selvstændig erhvervsdrivende, f.eks. om du selv kan bestemme arbejdets omfang, om du afholder alle udgifter, om der betales feriepenge, om du har flere kunder mv.

I givet fald skal det køre som enhver anden ansættelse og arbejdsgiver indeholder skatten mv.

Vær også opmærksom på at din arbejdsgiver hæfter for evt. skatter mv. såfremt SKAT finder frem til at du er lønmodtager. Normalt ville jeg anbefale et bindende svar fra SKAT i en situation som din fordi den er meget konkret. Set i lyset af at det er en midlertidig ordning af begrænset omfang kan dette nok ikke betale sig/nås.

/Banditten

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22

Banditten:

Det beror altid på en konkret vurdering om du er ansat eller selvstændig erhvervsdrivende, f.eks. om du selv kan bestemme arbejdets omfang, om du afholder alle udgifter, om der betales feriepenge, om du har flere kunder mv.

* Kan selv bestemme hvordan jeg ønsker at udføre leveringen, dog er der en deadline for leverings tiden.

* Skal selv betale for eventuelle udgifter der er i forbindelse med dette. Her er det så bil og udgifter til den der skal betales af mig selv.

* Der betales ikke feriepenge. Der betales kun den aftalte pris per måned hvorefter jeg selv skal betale moms,  benzin, reparationer på bil og hvad jeg nu end måtte skulle bruge til opgaven og så udbetale løn til mig selv fra min egen virksomhed som normalt.

* Har flere kunder, dog ikke til denne type opgaver. Da det er noget helt specielt i en periode.

Ved ikke om det svar ændre noget?

Hvis det ikke gør må jeg jo bare sig nej til at kunne udføre opgaven for ham.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)