I forbindelse med købet af et nyt videokamera for 2 måneders tid siden var jeg nødt til at stifte et enkeltmansfirma for at få det forsikret da prisen var på 115.000 kr. Da jeg alligevel gik og legede med tanken om at starte mit eget reklamebureau var det bare endnu et naturligt skridt på vejen. Efter planen skal kameraet bruges til erhvervsmæssigt arbejde, og meget sjældent til personlige ting. Derudover har jeg én gang udlejet kameraet, men har dog en forventning om at det er noget jeg vil gøre fremover i et moderat omfang. Til daglig arbejder jeg i TV-branchen som fastansat og har en fast månedlig indtægt. Mit spørgsmål er om jeg på nogen måde kan trække noget af kameraets pris fra i skat gennem min ordniære indtægt uden af få et stort underskud i mit firma? |
Babel:Mit spørgsmål er om jeg på nogen måde kan trække noget af kameraets pris fra i skat gennem min ordniære indtægt uden af få et stort underskud i mit firma?
Hvis kameraet er indkøbt til erhvervsmæssig brug, så kan du trække momsen fra her og nu, og når du skal opgøre dit regnskab for 2012 kan du afskrive 25% af købet ekskl. moms i din personlige skat.
Du kan ikke undgå, at dit resultat i virksomheden bliver negativt. Det er jo netop det negative resultat, som du skal trække fra i din lønindtægt.
For at opnå fradrag, skal du dog også være opmærksom på, at du skal drive din virksomhed seriøst, og der skal være udsigt til, at indtægterne fra købet af kameraet kommer til at blive større end selve købet.
Dvs. hvis du kun forventer at have direkte relateret omsætning til kameraet for 10.000 kr. årligt, så kommer der til at gå 12 år, før købet giver overskud. Det er ikke sikkert, at SKAT vurderer det som en realistisk forretning, med mindre man vil forvente, at kameraet har en levetid på mindst 12 år.
Babel:Efter planen skal kameraet bruges til erhvervsmæssigt arbejde, og meget sjældent til personlige ting.
Kameraet må KUN anvendes erhvervsmæssigt. Hvis du skal anvende det privat, så skal du leje kameraet af dit firma på samme vilkår, som hvis du skulle udleje det til andre.
Du bliver skatte- og momspligtig de gange du lejer kameraet privat af dit firma.