Folk der bruger udlandske håndværkere såsom polakkere, synes jeg er nogle grove idioter. Det er svineri mod danmark og vores fremtidig samfund.
Hvis vi skal til at dømme folk der køber billigt fordi det er dårligt for Danmark og samfundet, så kunne vi jo ikke lave ret meget andet.
Vi kender det jo selv fra vores egen branche, hvor vi heller ikke kan følge med på priserne. Det gælder især telefoner, og nu også reparationer. Vi ved godt hvorfor, og Skat ved heldigvis hvorfor. Det betyder også at der bliver lukket nogle konkurrenter en gang i mellem, men i det store billede gør det ikke rigtigt nogen forskel. Det kan godt være at de fryser en konto med et par millioner her og der, men det ændrer ikke på at statskassen bliver snydt for minimum et 3 cifret million beløb. Og sandsynligvis skal beløbet nok gøres op i mia. (Getmore sagen alene, er tilsyneladende et 3-cifret mio. beløb)
Jeg går også ud fra at kunderne kan regne ud hvorfor der kan være så stor prisforskelle på nogle ting, men de vælger alligevel at handle der hvor det er billigst. Og selvom det rammer os, har jeg svært ved at fortænke dem i det. Hvorfor skulle man betale mere end højst nødvendigt. Det kan selvfølgelig give nogle udfordringer hvis ens produkt går i stykker, og virksomheden an har købt det af ikke eksisterer længere. Men det er selvfølgelig den risiko man løber, når man vil spare nogle hundrede kroner. Det kan opfattes sarkastisk, men jeg mener det faktisk. Jeg kan ikke fortænke dem i at spare de penge. Slet ikke som tiderne er i øjeblikket.
Til gengæld gider jeg så ikke at høre dem hyle over at der er lang ventetid på operationer, at skolerne og ældreplejen stinker, osv. osv. Det giver trods alt sig selv at hvis folk ikke har lyst til at spytte penge i den kasse der skal betale for de ting, er der ikke råd til dem :o)
Det var en afsporing af debatten, det beklager jeg. Men jeg bryder mig ikke om at man sviner folk der sparer på pengene til på den måde.
Jeg ville aldrig selv benytte mig af en udenlandsk håndværker, for jeg har set hvad mange af dem kan, og især hvad de ikke kan. Men jeg respekterer at der er nogen der sætter økonomi over kvalitet, og det burde du også. Du ender alligevel bare med mavesår hvis du bekymrer dig for meget om den slags :o)
Og alt andet lige er det jo et godt tilbud, at man selv kan bestemme timelønnen til sin håndværker..