Hej! Jeg er 16 år gammel og er så småt begyndt at forberede min virksomhed til at blive registreret om cirka 1,5 år. Jeg står først og fremmest og grubler over virksomhedsformen. Jeg har kigget på enkelsmandsvirksomhed, ApS og Ltd. Det smarte ved ApS og Ltd., er at man kan have projekter, hvor brugerne betaler for noget og i tilfælde af konkurs, er man ikke bundet til at betale mere tilbage til evt. sagsøgere, end virksomheden ejer. Skattemæssigt står man også rigtig godt med Ltd., har jeg hørt. Min virksomhed er en IT-Konsulationsvirksomhed med en indtjening på mellem 5.000 og 25.000 hvert år samt ejer af nogle små projekter og portaler som jeg har iværksat i de tider med mangel på kunder. Disse projekter er næsten stillestående og har ikke den store aktivitet. Lige pt. er projekterne registreret i mit navn på App Store/Android Market og domænerne ligger i mit navn personligt. Som sådan har jeg ikke nogle projekter som kan blive helt vildt farlige økonomisk mht. risici, men det kan der jo komme, hvis en af mine portaler bliver mere brugte af brugerne. Jeg vil også gerne have at min virksomhed ikke er den helt store pengesluger. Jeg vil helst ikke betale en masse penge hver måned/år i gebyrer/skat/afgifter (dog medmindre det er en lønudbetaling, for så kommer man vel næppe udenom en beskatning mm.). Hvad ville i vælge og hvordan synes I jeg skal gøre det her? Mvh. Niclas Hvilken form ville DU vælge i min situation?Vælg den form, du ville vælge i min situation
|
Hej Niclas
Jeg syntes det er fint, at du forbedrer dig på din kommende virksomhed.
I dit tilfælde ville jeg vælge at starte op med enkeltmandsejet i stedet for et selskab.
I tilfælde af konkurs i et selskab står du altså stadig som økonomisk ansvarlig.
Et limited company synes jeg ikke virker seriøst i Danmark.
Du kan jo starte med enkeltmandsejet og undlade at momsregistrerer dig, hvis du ikke har omsætning for 50K over en 12 mdr. periode.
Du undgår nok ikke helt at skulle betale noget skat og afgifter.
Held og lykke når den tid kommer.