Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform partnerselskab eller Aps

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har en virksomhed med 10 ansatte og en god omsætning. Pt er det et enkeltmandsfirma, men overveje at lave det om til enten et Aps eller et Partnerselskab. Da jeg ikke har behov for "sikkerheden" der i et Aps (meget lille personlig hæftelse) overvejer jeg partnerselskabsformen. Dog er den ikke specielt udbredt. Nogen der har erfaringer med partnerselskaber og kan anbefale dette?

Tak, 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:06

Hvorfor væk fra enkeltmands selskabet ?
Hvis du kun er en ejer har du den optimale løsning (ud fra hvad du skriver).

Kender efterhånden lidt om partner selskaber og kan ikke se fordelen for dig hvis du kun er en ejer.

Du kan optimere på samme måde i en enkeltmands virksomhed :). Og det er billigere for revisor regningen da du ikke skal have et selskab mere revideret :)

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 15:50

Som jeg forstår dit spørgsmål, er det fordi du skal have en partner ind i din virksomhed og derfor overvejer partnerskab (kommandit) eller ApS.

Der eksisterer ikke ret mange selskaber af den type, ca. 250 stk. mod 43000 aps.

det jeg har set mest af, at man ovenover partnerselskabet har et ApS som komplementar. (den der hæfter personligt for selskabet) hvorved man har begrænset ansvaret til indskuddet. Den type selskabskonstruktioner ses især indenfor udlejning af fast ejendom.

Jeg kan ikke anbefale det ene frem for det andet. Det kommer helt eksakt an på din virksomhed, økonomien, din partner der skal ind o.s.v.

Du bør rådføre dig med advokat/revisor så du kan vurdere, hvad der er det bedste for dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04

Steffen Grønborg:
er det fordi du skal have en partner ind i din virksomhed og derfor overvejer partnerskab

Mon ikke det mere er ønsket om begrænset personlig hæftelse og skattemæssig transparens, der er baggrunden.Wink

/Henrik

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 21:23

Hej Henrik

Nej - for at citere trådstarter:

jeg ikke har behov for "sikkerheden" der i et Aps (meget lille personlig hæftelse) overvejer

så det er ikke den personlige hæftelse der er begrundelsen - ved heller ikke om den skattemæssige transparens er det der trækker. Han skriver ikke noget om det, men det er jo en veletableret virksomhed med 10 ansatte. Normalt er fordelen ved partnerselskab, en nyetableret virksomhed med store startinvesteringer som man så p.g.a. underskud i et aps ikke vil kunne udnytte.

Der er jo en grund til, at det ofte f.eks. er fast ejendom til udlejning der investeres som partnerselskaber, idet investorerne ofte er fra højindkomstgrupperne og investering i fast ejendom til udlejning næsten med sikkerhed (finanskrise eller ej) giver underskud i de første mange år.

Tilmeldt 17. Mar 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:19

Hej alle

Tak for jeres svar og her et lidt mere forklaring.

1) Aps er ikke så interessant, da det skattemæssigt ikke er "bedre" end den måde jeg kører virksomheden på i dag = virksomhedsskatteordning. Den sikkerhed der kan være i de 80-125.000 kr. vil ikke blive opvejet af skattemæssige omstændigheder.

2) Partnerselskabet er muligvis interessant da jeg kan køre efter virksomhedsskatteordningen samt have en begrænset sikkerhed. Typisk 500.000 + 125.000 for et Aps = kr. 625.000. Jeg kan også sætte dig højere, så derfor er der en del mere flexibilitet i denne ordning. I henhold til diverse udbud skal jeg have en sikkehed der for det meste oversiger et ApS.

3) Jeg ser en lille fordel i partnerselskabet, ved at jeg kan udbetale udbytte.

4) Jeg har ikke noget underskud eller lignende men en stigende omsætning hvert år de sidste 10 år.

5) Bekymringen har endvidere været i henhold til selve formenn og viden om denne fra udefrastående, da Partnerselskaber ikke er så kendte.

6) Jeg har snakket med min revisor og advokoat, men vil gerne høre nogle andre som muligvis har haft samme tanker.

Mange tak.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)