Hej Jeg er 16 år og laver hjemmesider m.m. for kunder. Når man skal have CVR, skal man gennem statsforvaltningen osv. Anyways, jeg har snakket med dem og skal sende en ansøgning, samtidig med at mine forældre (helst) skal underskrive en friholdelsesattest. I den forbindelse spurgte mine forældre, om jeg på nogen måde kan blive hængt op på noget, jeg har leveret til mine kunder, og få en sag på nakken - fx hvis der er fejl i det eller lign, og de taber indtjening fx. Jeg regner jo på ingen måde med, at det nogensinde sker, da jeg naturligvis gør alt for mine kunder. Men jeg vil blot høre nogle af jer kloge hoveder, om der overhovedet er en risiko for det og i hvilke tilfælde, det kan opstå. Vh Christian |
Hej Christian
Om det vil ske for dig kommer an på hvilke systemer du laver. Hvis du laver normale hjemmesider så måske nej men vis du laver mere avancerede ting så skal du regne med at det sker af og til og at der vil være kunder der mister rigtig mange penge på det (5 og 6 cifrede beløb har jeg prøvet). Jeg vil dog argumentere at dette normalvis vil være kundens ansvar da det ellers ville være umuligt at drive en virksomhed af denne art uden at det ville koste 1000 vis af kr i timen. Jeg har ikke hørt om en sådan sag ført mod en konsulent og de er også svære juridisk da man i Danmark skal kunne bevise sit tab. Hvordan vil man bevise at en kunde ville have købt hvis ikke det var for en fejl på hjemmesiden og at du er ansvarlig for denne fejl?