Jeg vil anbefale dig, at starte med følgende rækkefølge: 1. Kravspec (skal du selv lave) 2. Designer (kun design) 3. Udvikler (kun udvikling) Designer og udvikler behøver bestemt ikke komme fra samme sted. Specielt ikke, hvis det er en mere kompleks løsning. Du bør nok kigge på CMS-systemer. Dette kunne være wordpress, drupal, typo3 osv. De er ofte fleksible og kan kodes efter behov og du behøver ikke være nervøs for, om de passer til dit behov, da de kan skaleres i en grad, som du næppe nogensinde får behov for. Men det smarte ved CMS er, at du har en masse moduler du kan tilknytte, som allerede er udviklet (f.eks. SEO) og det er relativt nemt at redigere i tekster osv. Du kommer rigtig langt for pengene, hvis du tør tage springet og gå offshore. Du kan lave projekter på f.eks. www.freelancer.com, www.odesk.com, www.elance.com. Du skal vide, hvad du gør og oprette milestones (delvis betaling efter opnåelse af visse fastsatte mål), så du ikke står med håret i postkassen og har betalt et større beløb i opstarten og du så aldrig hører fra dem igen. Held og lykke. |
Simon Thomassen:Jeg vil ikke anbefale dig at få lavet noget i HTML5 endnu. Mere end halvdelen af danskerne bruger desværre stadig en browser, som ikke understøtter HTML5 fuldt ud.
Hvis du går efter nogle fede effekter, så kan det meste laves i javascript.
Man kan ikke lave lir med HTML5 - det er bare markup. Uanset løsning er det javascript liret skal laves med. Og selvfølgelig skal en løsning der bliver lavet nu laves med et markup der er fremtidssikret. Man bruger et lille script der fortæller browseren at den rent faktisk godt kan læse markup'et og så er den fikset. Bruger man css3 til at lave en masse fine ting handler det om at lave fallbackløsninger til de omtalte browsere - det kaldes graceful degradation. Indholdet er det samme og fungerer, det ser måske bare ikke helt ens ud (runde hjørner, gradienter, css-animation etc.). Og det er helt okay - bare oplevelsen stadig er god og velfungerende.
---
Jeg vil give Thomas Sørensen ret i det med at splitte entreprisen mht til design og udvikling. Er det en kompleks løsning er det svært at finde en der kan begge dele til UG. Det er dog vigtigt at kommunikationen fungerer godt dem i mellem så hvis løsninger kræver 2 (eller flere) folk, så sørg for at finde en designer der er vant til at arbejde med udviklere og en udvikler der godt kan se Windows' blue screen ikke giver en visuel optur.
Stil spørgsmål. Indrag alle parter i dine tanker. Spørg hvordan dem du hyrer helst vil køre processen og lad det for guds skyld aldrig være hos dig bolden lægger og venter for længe. Udviklere vil have struktur, kravspecs (gerne på featureniveau), klare aftaler og prioriteter. Designere vil have retningslinier, ønsker og "bruger"-modspil.
Nu skriver du at du selv designer. Jeg ved ikke hvad du har af erfaring med det, men siden du spørger sådan tænker jeg ikke at det er noget du har brugt mange år af dit liv på? Så jeg vil bare sige; vær selvkritisk ;)
Mht. servere synes jeg du skal spørge din udvikler. Alt efter hvilket system du vælger og hvad løsningen skal kunne er det nemlig forskelligt hvad serveren skal kunne.
God vind og god søndag!
:) Kim