Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på billeder - Yes, I know, here we go again! :-(

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Her på Amino dukker der regelmæssigt tråde op, som omhandler copyright, ikke mindst på billeder, og det fremgår jo klart og tydeligt, at man ganske enkelt ikke må bruge billeder, der er tilgængelige på nettet, med mindre at man har fået en tilladelse hertil af opretshaver.

Jeg er i den situation, at jeg snart lancerer et stort internationalt musik-website, hvor jeg virkelig godt kunne have brugt nogle meget flotte billeder. Det er indtil nu lykkedes mig at få det til at fungere uden, men jeg har dog en idé til en kommende menu / funktion på siden, hvor jeg ikke kan undvære nogle flotte billeder af de forskellige kunstnere.

Det er så her, jeg tænker: Hvordan henter jeg tilladelse til at bruge et billede? Findes der en side med kontaktinformationer til disse fotografer, eller hvad gør man for at komme i kontakt med dem? Kan man virkelig kun skrive til de pladeselskaber eller koncertarrangører, der har hyret dem?

Og nu vi er ved copyright på billeder, så forstår jeg ikke, hvordan disse sider kan overleve, hvis de løbende skal betale for brug af billeder på diverse kunstnere. De har trods alt en lang række anmeldere på lønningslisten:

http://pitchfork.com/

http://www.allmusic.com/

Jeg ville sætte stor pris på al input til disse spørgsmål! Hvordan får de ovenstående sider råd til at benytte så mange kunstner-fotos? Får de dem foræret for PR'ens skyld, eller hvad?

God weekend til alle Aminoer (også jer, der ikke skal knokle ligesom mig :-)!

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 13:09

Nogen, der kigger med fra sidelinjen og kan hjælpe på sådan en efterårsagtig maj-dag? Umbrella

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 13:24

Hvis du kender en fotograf's navn kan du kontakte ham / hende direkte og høre om det er muligt at købe rettighederne til at bruge billedet. Har du ikke mulighed for at finde navnet , så bliver du nok nød til at kontakte koncert arrangøre eller pladeselskaberne.

Jeg kunne godt forestille mig at pladeselskaberne tilbyder billeder (mod betaling) - da det jo er deres kunstnere og de gerne vil have dem til at sælge mere.

Der er helt sikkert også nogen som får foræret.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 13:29

hvis du er formidler af kunstnere, og det er med kunstnernes velsignelse, vil jeg mene at de har noget materiale,

som de stiller til rådighed.

Ellers er det på med søge-forstørrelsesglasset, og gennemtrawl nettet for presse-materiale -

Der findes jo også billeder, hvor der er en licens på, der giver fuld ret til at bruge billedet uden at betale eller opgive fotograf-navn.

Jeg er faktisk ikke helt klar over hvad dit projekt går ud på, jeg mener - er det i samarbejde med kunstnerne, pladeselskaber osv.

fortæl gerne for at give klarhed om det.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 219
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 13:29
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Er det ikke noget med vis de redigere billeder mere end 20% så må mand bruge dem?

P.S jeg svare på egen bekostning og aner intet om det kun hvad jeg mener jeg har hørt

Gratis hosting hos EDB Hosting. Linkkatalog www.Link-Eksperten.dk. Bærbare computere www.EDB-Eksperten.dk

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:05

Når jeg laver pressemateriale, indvilliger fotografen/ophavsmanden/bureauet i, at materialet bruges i det øjemed. Det vil derfor være en krænkelse af ophavsrettighederne hvis man bruger det til at trykke en t-shirt, - lader det indgå i et logo eller mangfoldiggører (f.eks. plakater) - mens det altså er tilladt at vise materialet hvis det gøres loyalt. Med loyalt forstår man, at pressematerialet er udarbejdet for at fremme et snævert budskab, og altså ikke må bruges til noget der kan forekomme stødende, eller ikke eksplicit er udtrykt/tilkendegivet. Hvis en sanger/kunstner er fotograferet i et kostume som engel eller djævel, - må man altså ikke bruge billedet til at illustrere noget religiøst.

Michael

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 16:50

Kim Vinberg:

Hvis du kender en fotograf's navn kan du kontakte ham / hende direkte og høre om det er muligt at købe rettighederne til at bruge billedet. Har du ikke mulighed for at finde navnet , så bliver du nok nød til at kontakte koncert arrangøre eller pladeselskaberne.

Jeg kunne godt forestille mig at pladeselskaberne tilbyder billeder (mod betaling) - da det jo er deres kunstnere og de gerne vil have dem til at sælge mere.

Der er helt sikkert også nogen som får foræret.

Tak for input, Kim. Ja, jeg frygtede også, at jeg var nødt til at skrive til en lang række pladeselskaber, men der er nok ikke andet for. Hårdt arbejde, når man allerede har udvalgt en liste med minimum 300 kunstnere, hehe :-)

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 16:57

J. Deleuran:
Jeg er faktisk ikke helt klar over hvad dit projekt går ud på, jeg mener - er det i samarbejde med kunstnerne, pladeselskaber osv.

Hej.

Nej, det er (desværre) ikke i samarbejde med hverken kunstnerne eller pladeselskaberne. Det er et stort affiliate-website (med webhotel i USA), hvor jeg anmelder musik indenfor mange forskellige musikgenrer, såvel gamle klassikere som en lang række kunstnere af nyere og helt ny dato. Musikken vil naturligvis kunne købes via min side.

Der vil desuden være en blog på sitet, hvor jeg skriver om alt mellem himmel og jord indenfor musik, samt en menu, der hedder Concerts, hvorigennem man vil kunne bestille koncertbilletter :-)

Det er jo egentlig i såvel kunstnernes som pladeselskabernes egen interesse, men fotograferne tjener jo intet, hvis de bare forærer mig billederne. Det skulle da lige være, hvis deres navn stod på billedet (som eksponering).

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:17

Dukkemageren:

Når jeg laver pressemateriale, indvilliger fotografen/ophavsmanden/bureauet i, at materialet bruges i det øjemed. Det vil derfor være en krænkelse af ophavsrettighederne hvis man bruger det til at trykke en t-shirt, - lader det indgå i et logo eller mangfoldiggører (f.eks. plakater) - mens det altså er tilladt at vise materialet hvis det gøres loyalt. Med loyalt forstår man, at pressematerialet er udarbejdet for at fremme et snævert budskab, og altså ikke må bruges til noget der kan forekomme stødende, eller ikke eksplicit er udtrykt/tilkendegivet. Hvis en sanger/kunstner er fotograferet i et kostume som engel eller djævel, - må man altså ikke bruge billedet til at illustrere noget religiøst.

Michael

Hej. Tak for din feedback.

I mit tilfælde er der dog udelukkende tale om kunstner-fotos til deres biografier. Men...jeg tjener jo penge på siden ved at sælge musik og koncertbilletter. Så fotograferne bidrager et eller andet sted til min indtjening. Det vil de utvivlsomt have noget godtgørelse for.

Fra Hinnerup
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 190
Fra  BilligtSlips.dk Skrevet kl. 12:31

Hvorfor tager du ikke et kig på et af de mange Stock photos sider? Der kan du købe billeder og dermed også få rettighederne til noget nær 1-20 $ pr stk. :-)

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)