Hej Aminoer! Her på Amino dukker der regelmæssigt tråde op, som omhandler copyright, ikke mindst på billeder, og det fremgår jo klart og tydeligt, at man ganske enkelt ikke må bruge billeder, der er tilgængelige på nettet, med mindre at man har fået en tilladelse hertil af opretshaver. Jeg er i den situation, at jeg snart lancerer et stort internationalt musik-website, hvor jeg virkelig godt kunne have brugt nogle meget flotte billeder. Det er indtil nu lykkedes mig at få det til at fungere uden, men jeg har dog en idé til en kommende menu / funktion på siden, hvor jeg ikke kan undvære nogle flotte billeder af de forskellige kunstnere. Det er så her, jeg tænker: Hvordan henter jeg tilladelse til at bruge et billede? Findes der en side med kontaktinformationer til disse fotografer, eller hvad gør man for at komme i kontakt med dem? Kan man virkelig kun skrive til de pladeselskaber eller koncertarrangører, der har hyret dem? Og nu vi er ved copyright på billeder, så forstår jeg ikke, hvordan disse sider kan overleve, hvis de løbende skal betale for brug af billeder på diverse kunstnere. De har trods alt en lang række anmeldere på lønningslisten: Jeg ville sætte stor pris på al input til disse spørgsmål! Hvordan får de ovenstående sider råd til at benytte så mange kunstner-fotos? Får de dem foræret for PR'ens skyld, eller hvad? God weekend til alle Aminoer (også jer, der ikke skal knokle ligesom mig :-)! Dbh Thomas |
Nogen, der kigger med fra sidelinjen og kan hjælpe på sådan en efterårsagtig maj-dag?