Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop der sælger fødevarer

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvilke regler skal jeg overholde? Lad os sige at jeg køber mine varer i DK og ompakker dem (altså jeg laver f.eks. en samlet pakke med 2 poser vingummi, 1 dvd film og en pose chips ... så der er tale om sampakning af allerede embalerede varer)

- Så længe du ikke bryder den inderste pakning og kommer i direkte kontakt med fødevaren på nogen måde, skulle der ikke være nogle regler for dette. Men skriv til den lokale FVST og få præcis svar.(bare så du er 100% sikker).

Det troede jeg umiddelbart at importøren / den danske distributør stod for. Men hvis jeg køber hos en dansk distributør er det mest logiske vel at de allerede har fået det påtrykt varen?

Køber du hos en dansk virksomhed burde det være der og er det ikke - er det deres ansvar at det kommer på.

Så hvis jeg lejer et bag-/kælderlokale et sted skal jeg sørge for der er rent, tørt og at kun jeg og mine ansatte har adgang, og det skal jeg kunne dokumentere ligesom jeg skal føre kontrol med at min dokumentation er korret og at reglerne overholdes?

rent, tørt, uden skadedyr (meget vigtigt) Ja. Der må godt komme andre folk ind i lokalerne (da man godt må have det i sin private stue), men de må på ingen måde gøre noget ved produkterne.  Du skal så bare sørge for at ovetholde din egenkontrol og sørge for at skrive ned i skemaerne for hver gang du gør rent og tjekker varer (udløbsdatoer) -

Jeg er dog lidt i tvivl om du skal registrere modtagelser på samme måde som jeg skal, når du køber fra en dansk virksomhed. Men hvis det skal ske på samme måde , skal du gemme dokumentationer på leveringer (også fragtpapire) så du kan dokumentere hvor tingene kommer fra.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Fra  Websitecare Skrevet kl. 14:10

Eksempel på en egenkontrol: http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/02kontor/Egenkontrol/Egenkontrol_eksempel_juni_09.doc

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:19

Kim Vinberg:

Eksempel på en egenkontrol: http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/02kontor/Egenkontrol/Egenkontrol_eksempel_juni_09.doc

Kan man få forhåndsgodkendt den slags? Umiddelbart vil det ikke give mening at tjekke for udløbsdato manuelt ... jeg vil bare registrere at coli x indeholder y stks z der skal være solgt inden en given dato, og så indføre en procedure for at nye coli ikke åbnes før den gamle er tømt eller kasseret. Vil det være lovligt eller skal vi fysisk gå alle varene igennem på bi-monhtly basis?

Lageret skal vel også godkendes? Oprindeligt forestilte jeg mig et lagerlokale i en selfstorage facilitet, men der kan jeg selvfølgelig ikke garantere for skadedyr, så lige pt. overvejer jeg at kontorlokale i udkanten af byen indrettet med harald-nyborg reoler så man nemt kan komme til at gøre rent og se under reoler mv.

Men såfremt vi ikke håndterer fødevarene direkte, køber i danmark så skal vi:

- registreres som fødevarevirksomhed

- holde rent, tør og skadedyrsfrit på vores lager

- have styr på hvilke produkter vi har hvor, og hvornår sidste salgsdato er

- lave løbende egenkontrol og opbevare dem så de kan udleveres i tilfælde af at fødevarestyrelsen kommer forbi.

er det korrekt?

en anden ting jeg har tænkt på, fødevarestyrelsen har ret til at komme uanmeldt på besøg ... hvad gør jeg hvis de beslutter sig for at komme en dag hvor der ikke er nogen på kontoret? F.eks. hvis nu vi pakker 3 gange om ugen, og de så kommer en af de dage hvor vi ikke pakker?

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 14:28

Mikkel Mikjær Christensen:

NY:

Det er fuldstændig samme regler, som en kiosk. Du slipper ikke fordi du vil sælge over www.

Jeg beder ikke om at slippe, jeg spørger om hvad reglerne er? :-)

Jeg skrev da også netop, at reglerne er de samme. Der er virkelig mange regler for det her, men Tekanden beskriver det meget godt. Fvst. kommer uanmeldt og faktoren afhænger af risikovurderingen (er du elite mærket, så kommer de sjældnere)

Hvis du selv "skal have fingeren i sovsen" så skal du også have et hygiejne kursus. Derudover skal du optages i næringsbasen.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Fra  Websitecare Skrevet kl. 14:39

Kan man få forhåndsgodkendt den slags? Umiddelbart vil det ikke give mening at tjekke for udløbsdato manuelt ... jeg vil bare registrere at coli x indeholder y stks z der skal være solgt inden en given dato, og så indføre en procedure for at nye coli ikke åbnes før den gamle er tømt eller kasseret. Vil det være lovligt eller skal vi fysisk gå alle varene igennem på bi-monhtly basis?

Den må du spørge FVST om, jeg tjekker selv alt hver uge, men om det er nødvendigt har jeg ikke kunne få et klart svar på, så derfor gør jeg det bare.  Det tager også kun et par timer at gøre , og kan godt forestille mig at små slikposer tager en del længere tid.

Lageret skal vel også godkendes? Oprindeligt forestilte jeg mig et lagerlokale i en selfstorage facilitet, men der kan jeg selvfølgelig ikke garantere for skadedyr, så lige pt. overvejer jeg at kontorlokale i udkanten af byen indrettet med harald-nyborg reoler så man nemt kan komme til at gøre rent og se under reoler mv.

Godkendelsen af lageret foregår ved første kontrol besøg. Man kan bestille en godkendelse inden det taget i brug.

Finder lige et billede af første opbevaring jeg brugte til Te som blev godkendt uden anmærkninger.

Men såfremt vi ikke håndterer fødevarene direkte, køber i danmark så skal vi:

- registreres som fødevarevirksomhed

- holde rent, tør og skadedyrsfrit på vores lager

- have styr på hvilke produkter vi har hvor, og hvornår sidste salgsdato er

- lave løbende egenkontrol og opbevare dem så de kan udleveres i tilfælde af at fødevarestyrelsen kommer forbi.

er det korrekt?

Ja, det skulle være det hele. Nu er min virksomhed registreret som import, så jeg har sikker lidt flere regler, men det skulle være det hele som jeg lige kan komme i tanke om. Men ellers skal FVST nok svare på alle spørgsmål meget grundigt og de er meget venlige ved de første besøg så man kan få det gjort ordenligt.

en anden ting jeg har tænkt på, fødevarestyrelsen har ret til at komme uanmeldt på besøg ... hvad gør jeg hvis de beslutter sig for at komme en dag hvor der ikke er nogen på kontoret? F.eks. hvis nu vi pakker 3 gange om ugen, og de så kommer en af de dage hvor vi ikke pakker?

Går ud fra de kommer en anden dag eller ringer til dig så. Ikke oplevet det endnu at jeg ikke var der. 
Men vil da spørge når de kommer hos mig om ... ja ca. 2 uger må det være den halvårlige kontrol.
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Fra  Websitecare Skrevet kl. 14:43

Sådan så mit første lagerrum ud, midt i stuen og det blev godkendt uden nogen bemærkninger. 

Sedlerne jeg havde der var udløbsdatoer (så slipper jeg for at tjekke alt manuelt hvis jeg bare lige kigger)

Skal dog lige siges at kølekrævede varer og varer der ikke er langtids holdbare ikke bare kan opbevares sådan.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Skrevet kl. 15:01

De har ret til det, og normalt kommer de også uanmeldt. Der kan dog være tilfælde, hvor det er nødvendigt at lave en aftale. Som f.eks. ved begrænset produktion/ophold i virksomheden.

De behøver ikke tjekke at i pakker, de kan f.eks. tjekke opbevaring, dato mærkninger, egenkontrol etc. og det er det de gør hvis der ikke er pakning igang.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:26

NY:
De har ret til det

Det kan de have ret til ligeså meget de vil ... hvis der ikke er nogen på adressen når de kommer kan de ikke bruge deres ret til noget som helst :-)

Men spm. er så om de kan være fleksible nok til at ringe og lave en aftale, eller bare sender en bøde fordi de ikke kunne gennemføre kontrollen.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Skrevet kl. 15:55

NY:
De har ret til det

Det kan de have ret til ligeså meget de vil ... hvis der ikke er nogen på adressen når de kommer kan de ikke bruge deres ret til noget som helst :-)

Men spm. er så om de kan være fleksible nok til at ringe og lave en aftale, eller bare sender en bøde fordi de ikke kunne gennemføre kontrollen.

Jeg læste dit indlæg, som om at i var på kontoret, men ikke pakket vare. 

Som jeg skrev, så er der undtagelser. Og der er rent faktisk virksomheder der har aftaler med dem, netop fordi produktionen ikke er fast.

Hvad skulle vores lokale slagter så gøre, når han holder fire ugers sommerferie, og de kommer forbi? De kommer bare igen en anden dag. Hvis de kommer om natten er der jo heller ikke nogle. Så det jeg vil frem til, er at de uanmeldte besøg kun ligger i ens åbnings/produktions tid, og hvis de kommer og der er lukket, så køre de videre. De tager typisk flere virksomheder i streg. 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 15:56

Kim Vinbjerg@

Utroligt du kunne slippe afsted med et laget midt i stuen.

Min kontrol fortæller netop mig at varerne klart skal være adskilt fra privaten.

Derudover skal jeg have adgang til eget toilet + håndvask , som kun benyttes til virksomheden.

Ligeledes skal der være et rum imellem lager og toilet.

Let vaskbare overflader.

Det lyder også til at fødevarestyrelsen håndterer sageren rimelig forskelligt alt efter hvor i landet du befinder dig.

Her, er det fint med en mundtlig gennemgang af procedurer for varemodtagelse, afsendelse, check for udløb af datoer osv.

Tilgængæld virker det som nævnt som om "min" er mere striks på selve lokalerne.

De kommer 1 gang om året her - og det koster ca. 3 - 5.000,- totalt.

Absolut ok timeløn :)

Mikkel@

Der er ingen problemer ved at du pakker om/ samler varerne - du må blot ikke åbne de enkelte poser.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)